Kurs i strategisk företagsledning vid SLU

Publicerad: 30 augusti 2017

Nu finslipas schemat för kursen i strategisk företagsledning. Kursen riktar sig till yrkesverksamma företagare och arrangeras av SLU och KCF. På schemat står internationella utblickar, marknadens utmaningar, nya tidens ledare och medarbetare – och mycket mera.

Internationella utblickar, marknadens utmaningar, resultat- och balansräkningens utmaningar, nya tidens ledare och medarbetare – det finns många spännande och tänkvärda ämnen i det preliminära schemat. Under sammanlagt fyra veckor kommer deltagarna att skärskåda allt från sig själva till omvärlden och pågående forskning.
– Vår ambition är att kursen kommer att erbjuda något utöver det som vanligen erbjuds, allt i syfte att lyfta företagarna till en högre nivå, säger Ove Karlsson, projektledare inom KCF och kursansvarig.

Näringsdepartementet utannonserade inom ramarna för Livsmedelsstrategin en stärkt satsning på kompetensutveckling i företagsledning. En miljon kronor var öronmärkta för KCF i syfte att stärka kompetensutvecklingen i företagsledning i moderna jordbruksföretag. En del av denna finansiering var avsedd för utveckling av kursen i strategisk företagsledning. Uppdraget mottogs med stor glädje och arbetet satte fart.
– Det finns en vilja att fortsätta utveckla sig även om man har en bra utbildning i botten. Företagsledningsförmågan är central för att få ett framgångsrikt företagande. Vi är väldigt glada över att Näringsdepartementet sett samma behov och finansierar utvecklingen av denna uppdragsutbildning, säger Ove Karlsson.

Behovet av vidareutbildning bland aktiva företagare inom de gröna näringarna är stort. För att möta den ökande konkurrensen, hantera framtida utmaningar och för att skapa hållbara företag som är smart organiserade krävs större kunskap inom företagsledning.

Kursen, som är en uppdragsutbildning som riktar sig till yrkesverksamma företagare inom lantbruks-, landsbygds- eller trädgårdsföretag.

Inspiration till upplägget är hämtat från universitet i Kanada och USA och samarbete är redan etablerat. Kursen är planerad att genomföras under 4 separata veckor med kursstart under 2018.

Platsen för kursen varierar över landet, och på varje ort kommer lokala, framgångsrika företagare att dela med sig av sina erfarenheter. Även boende ska erbjuda företagarna något utöver det vanliga. Deltagarantalet är begränsat till ca 30 platser som fördelas efter principen först till kvarn. Make/maka, kompanjoner eller två generationer är välkomna.

En kompletterande internationell studieresa planeras.

Vi återkommer med schema och mer info om kursen i KCF:s nyhetsbrev och på AEM:s och KCF:s hemsida