Matfestival om svinn och klimat i Stockholms city

Publicerad: 23 augusti 2017

Hur ska människor bli mer medvetna i sina val kring mat och få kunskap om hur de kan använda världens resurser på ett hållbart sätt? Detta och mycket mer vill Sveriges lantbruksuniversitet (SLU) sätta fokus på genom kunskapsfestivalen Matologi i Stockholm den 26 augusti. Festivalen återkommer för tredje året i rad och har i år fokus på svinn och klimat.

Den 26 augusti kommer kunskapsfestivalen Matologi till Norra Latins skolgård vid Norra Bantorget i Stockholm. Möt forskare från SLU, krögare, representanter från LRF, Lantmännen, WWF, Stockholms Stad och startup-bolag och ta del av samtal kring svinn och klimat.

– Matologi är en kunskapsfestival som har fokus på spridning av den senaste kunskapen om hållbar mat. Fler och fler konsumenter vill göra matval som gynnar hållbarhet och klimat och SLU vill hjälpa alla att hitta de fakta de behöver för att kunna göra sina val, säger Sara Brännström, projektledare för Matologi.

Under dagen kommer du kunna delta i samtal kring frågor som Vad är klimatsmart mat?, Vad ska vi äta nu och i framtiden? och Varför svensk matproduktion?.

I år växer Matologi och flyttar därmed till andra sidan Norra Latin. Bland årets deltagare finns bland annat krögarna Sally Voltaire och Christian Hellberg, som i panelsamtal kommer att prata om svinn och hur våra attityder påverkar vad vi slänger. I kunskapstältet finns SLU:s kunniga forskare på plats och möter besökarna. Här avhandlas ämnen som: etik och mat, vegan eller "ekoköttis"?, svinn i hemmiljö, matens klimatpåverkan och mycket mer.

Nytt för i år är att priset för "Årets unga bonde" kommer att delas ut på Matologi. Årets Unga Bonde utses av McDonald's, LRF Ungdomen och LRF Konsult. Förstapriset, 100.000 kr, går till den lantbrukare som genom sin affärsplan visar på en idé eller vision som kombinerar hållbarhet och lönsamhet.

– Tidigare år har eventet varit välbesökt och uppskattat, så i år välkomnar vi därför ännu fler besökare till ett större område med fler matkunniga forskare, företag och organisationer på plats. Vi hoppas att besökarna ska få med sig ny kunskap hem genom att lyssna på panelsamtalsdiskussioner och föreläsningar men kanske framförallt genom att diskutera och resonera med forskare och andra på plats, avslutar Sara Brännström.

På plats under eventet finns en matmarknad där producenter samlas för att visa, berätta och sälja närproducerade specialiteter och andra produkter kopplade till årets tema.

Matologi är ett evenemang för hela familjen. På barnområdet finns olika aktiviteter för barn i alla åldrar. Upplev spannmål med alla sinnen, ta reda på var maten egentligen kommer ifrån, gå en tipsrunda, ta med frön hem och plantera, undersök spännande saker under lupp och mycket mer.

Datum, tid och plats

Lördag den 26 augusti 2017 kl. 10­–17
Norra Latins skolgård, Norra Bantorget

Eventet är öppet för alla – fri entré