Pris i Cannes till svensk skogsfilm

Publicerad: 29 september 2017

En film om klimathoten mot den svenska skogen har vunnit andrapris för miljöfilmer vid den internationella filmfestivalen The Cannes Corporate Media & TV Awards.

"A rapidly changing forest", som handlar om de senaste forskningsrönen om hur skogen påverkas av klimatförändringarna, har producerats av filmproducenterna Sverker Johansson, Henrik Skarstedt och Andreas Norin. Den är en av fem filmer som de gör åt Future Forests, ett skogsforskningsprogram som finansieras av SLU, Skogforsk och Umeå Universitet.

– Det är förstås inspirerande att den här filmen uppmärksammas i Cannes, som är en festival med viss prestige, säger Sverker Johansson, VD för Bitzer Productions AB i Uppsala. Vi visste att en av förra årets vinnare inom just miljöfilm var legendaren David Attenborough med filmen Light on Earth. Så redan att bli nominerad var fantastiskt roligt.

– Vi har lyckats berätta om svåra frågor och avvägningar med glimten i ögat, och det är framsynt och modigt av SLU, Skogforsk och Umeå Universitet att släppa kreativiteten fri för att få ut sina forskningsrön, tycker Sverker Johansson. Forskarna vi jobbat med är dessutom väldigt duktiga på att föra fram sina budskap – de bjuder på sig själva och det är en viktig del av framgången.

– Det här är en av flera filmer i vår satsning #vimåsteprataomskogen, säger Annika Nordin, som leder Future Forests. Strategin är att exponera filmerna på sociala medier för att nå spridning – och framför allt skapa en diskussion! Det borde forskningen göra oftare – det är oerhört viktigt för oss att nå ut med våra resultat i en tid där vi tenderar att söka enkla, populistiska lösningar på våra gigantiska utmaningar.

Fakta:

Vid The Cannes Corporate Media & TV Awards tävlar företagsfilmer, online-media och TV-produktioner. Det är en av de främsta festivalerna för företagsfilmer och TV världen över. Festivalens prestigefulla rykte beror på den hårda konkurrensen med framgångsrika deltagare från alla fem världsdelar.

Annika Mossing, kommunikatör
Fakulteten för skogsvetenskap, SLU