Rapport från NJF-konferensen ORGANICS for Tomorrow's Food Systems, juni, Mikkeli

Publicerad: 18 september 2017

Nu finns konferensrapport och referat för NJF-konferensen i juni "ORGANICS for Tomorrow's Food Systems" Mikkeli, Finland.

– Ekosektorn har möjlighet ta ledningen att för framtidens innovationer och utforma vägar mot ökad hållbarhet, menade Gerold Rahmann, en av huvudtalarna vid konferensen ORGANICS for tomorrow's Food Systems, som gick av stapeln i finska Mikkeli i somras.

En annan av de inbjudna huvudtalarna vid konferensen var Lotta Rydhmer från SLU. Hon valde att belysa de målkonflikter som kan finnas då en rad olika aspekter av hållbarhet ska beaktas.
– Första steget är att erkänna existensen av dessa konflikter. Alla kan inte lösas med hjälp av vetenskap, utan de behöver politiska beslut, betonade hon.

– Olika lantbrukssystem kan jämföras med fyra nyckelindikatorer för hållbarhet: produktivitet, miljöpåverkan, ekonomisk livskraft och social välfärd, sa John Reganold, Washington State University i sitt anförande.
I ljuset av dessa aspekter så verkar ekologiska produktionssystem ha en bättre balans mellan flerfaldiga hållbarhetsmål än konventionella motsvarigheter, menade han.
– Dessutom uppmuntrar strävan mot alla fyra hållbarhetsmålen innovationskraften hos lantbrukare och forskare.

Carola Strassner, från universitet i Münster, pratade om sambanden mellan ekologisk mat och hälsa. Hon betonade att hälsa är en produkt av kostens sammansättning under längre perioder och att kosten är en av många faktorer som har betydelse för hälsan.
–Europeiska studier har visat att människor som föredrar ekologisk mat överlag har en hälsosammare kostsammansättning. De äter mer frukt och grönt, mer fullkorn och mindre kött, berättade Strassner.

EPOK:s Maria Wivstad och Karin Ullvén var svenska representanter i den vetenskapliga kommitté som hade satt samman programmet, där det förutom de fyra huvudtalarna hölls 38 föredrag och runt 25 posterpresentationer. Det fanns också möjlighet att delta på studiebesök hos lokala producenter och företag. Ett åttital personer deltog under de tre junidagarna i Mikkeli, som arrangerades i NJF:s regi med Finnish Organic Research Institute (FORI) som lokal arrangör.

Konferensrapport och ett utförligt referat finns nu att hämta på NJF:s hemsida.

Referat av Karin Ullvén, kommunikatör EPOK