Publicerad: 05 september 2017

I ett nyligen avslutat f3-projekt ”Färska och lagrade grödor - ett nytt sätt för substratförsörjning av en biogasanläggning” har Thomas Prade och Sven-Erik Svensson från Institutionen för biosystem och teknologi deltagit. Carina Gunnarsson från RISE har varit projektledare.

Jordbruksgrödor står för en stor del av  potentialen för ökad biogasproduktion. Detta projekt undersöker om kostnaden för råvaruförsörjning kan minskas genom att organisera substrattillförseln på ett nytt sätt, med både färska och ensilerade grödor. Projektet genomfördes som två fallstudier tillsammans med den svenska biogasproducenten Gasum AB (tidigare Swedish Biogas International, SBI) baserade på deras anläggningar i Örebro och Jordberga (Trelleborg). I fallstudierna har analyser utförts av hur substraten bäst bör kombineras för att minimera substratkostnaderna. Analyserna har gjorts både med hjälp av produktionskalkyler och en optimeringsmodell för substratförsörjning under hela året.

Fakta:

Deltagare i projektet:

• RISE (fd JTI - Institutet för jordbruks- och miljöteknik/SP): Carina Gunnarsson
  • Gasum AB (fd SBI): Anneli Ahlström & Christer Lingman
  • ET, SLU Uppsala: David Ljungberg & Åke Nordberg