Grisarnas uppväxt påverkar deras sociala kompetens

Senast ändrad: 03 juni 2021

En studie som baseras på data från svenska avelsbesättningar för grisrasen yorkshire (innan denna avel lades ner 2012) visar att grisar präglas av miljön under sin tidiga uppväxt. Denna prägling har sedan inverkan på deras beteende, så långt fram som till puberteten.

I studien delades smågriskullarna vid ca 10 veckors ålder och blandades med andra kullar. Via tillväxthastigheten hos grisarna i de nya grupperna kunde forskare visa att grisar från en specifik smågrisbox hade liknande inflytande (positivt eller negativt) på grisarna i de nya grupperna.

Studien gav dock inte svar på vad i grisarna beteende som gjorde dem till bra eller dåliga gruppmedlemmar, men en lugnande eller stressande inverkan kan vara en hypotes. Inverkan var inte genetisk, utan en social prägling, baserad på samverkan mellan smågrisarna och suggan i smågrisboxen.

Länk till artikeln