Ur SLU:s kunskapsbank

Kan renar undvika att deras kalvar blir tagna av björnar?

Senast ändrad: 20 december 2019

Renskötseln är tidvis hårt drabbad av rovdjur. Tidigare studier har visat att brunbjörn kan döda upp till hälften av renkalvarna i vissa skogsområden. Risken att bli taget av ett rovdjur anses vara en viktig drivkraft när renar (och caribou) väljer betesområde.

I ett samarbete mellan Sveriges lantbruksuniversitet, Högskolan Dalarna och norska forskare undersöktes hur renar inom den samiska renskötseln påverkas av närvaro av björnar. Forskarna undersökte hur vajor (hondjur) valde betesområde i relation till björn. Kalvningsperioden, när björnarna tar som mest kalvar, jämfördes med perioden efter kalvning, när björnarna inte längre tar några kalvar. Renarnas och björnarnas positioner bestämdes med GPS-halsband.

Resultaten visade att vajorna inte anpassade sitt val av betesområde i relation till var björnarna befann sig i någon högre grad, men att björnarna däremot valde område i relation till renarna. Jämfört med vilda populationer av skogsren är tätheten generellt högre i områden med tamrenar, och strategin att sprida ut sig för att undgå predation fungerar därför troligtvis dåligt.

Länk till publikationen

Referens

Sivertsen, T. R., B. Åhman, S. M. J. G. Steyaert, L. Rönnegård, J. Frank, P. Segerström, O.-G. Støen, and A. Skarin. 2016. Reindeer habitat selection under the risk of brown bear predation during calving season. Ecosphere 7(11). DOI: 10.1002/ecs2.1583