Hoppa till huvudinnehåll

Forskning

70 procent av SLU:s omsättning går till forskning och forskarutbildning. Vi placerar oss högt i internationella rankningar inom flera områden. Vår omfattande forskningsinfrastruktur är öppen även för andra lärosäten.

An Eye for Science

Här bjuder vi på några konkreta exempel på hur SLU tar sig an livsviktiga frågor som berör oss alla.

SITES

SLU är värd för SITES (Swedish Infrastructure for Ecosystem Science) som är en nationell infrastruktur för terrester och limnologisk fältforskning, öppen för alla forskare.

Olika djur, växter och ekosystem. Texten "SITES".Illustration.

Vad gör SLU för klimatet?

Vi tar fram kunskap, beslutsunderlag och fakta om klimatlösningar. Vi klimatrustar våra studenter, som också hjälper oss att vässa vårt eget klimatarbete. Se några exempel här.

SLU jobbar med klimatet 52 veckor om året. Illustration: Michael Kvick, SLU

Sveriges nya forskningsfartyg Svea undersöker haven

Forskningsfartyget Svea är nu färdigbyggt och levererat till SLU, en resurs för marin forskning och miljöövervakning.

Fartyget Svea. Foto: Armonvarvet

Forskningsnyheter

Forskning  till nytta för samhället

I SLU:s fyra tvärvetenskapliga framtidsplattformar samverkar forskarna över ämnesgränser och med olika intressenter i samhället. Några forskningsrön har fått särskilt stort genomslag i samhället och forskning med genusanknytning bedrivs på flera håll.

Välj bland dina intresseområden!

SLU forskar och utbildar om mat, rent vatten, material och energi, liksom om sällskapsdjur, hälsa och hållbara städer.

Publicerad: 08 mars 2024 - Sidansvarig: ew-red@slu.se