Kurser i statistik och matematik

Senast ändrad: 28 augusti 2017

Vi erbjuder kurser i statistik och matematik på både grund- och fortsättningsnivå.

Se våra kurser i:

» Matematik/tillämpad matematik

» Matematisk statistik

» Statistik

Vissa av våra kurser går att söka som fristående kurs på studera.nu
Nedan finns ett urval av kurser som kan vara intressanta för dig som vill fördjupa dina kunskaper i statistik.

Kurser som ges varje år:

Statistics I: Basic statistics, ht, period 2, 4 hp, ges på engelska.

Denna kurs ges för doktorander på SLU

Innehåll: Descriptive statistics, basic probability theory, probability distributions, statistical inference of means and proportions, one and two samples. nonparametric and resampling methods. Analysis of frequency data. Use of statistical software.

Anmälan sker till: Claudia.von.Bromssen@slu.se (ange institution och personnummer).

Förkunskapskrav: inga. Villkor: antagen till forskarutbildning vid SLU.

Statistics II: Experimental Design and ANOVA, ht, period 2, 4 hp, ges på engelska.

Denna kurs ges för doktorander på SLU

Innehåll: Design of experiments, Analysis of variance of experiments with one or more fixed and random factors. Block, crossed and nested factors. Multiple comparisons. Nonparametric ANOVA. Use of statistical software.

Anmälan sker till: Johannes.Forkman@slu.se (ange institution och personnummer).

Förskunskapskrav: Statistics I eller liknande. Villkor: antagen till forskarutbildning vid SLU.

Statistics III: Regression analysis, vt, period 3, 4 hp, ges på engelska.

Denna kurs ges för doktorander vid SLU

Innehåll: Simple linear regression, multiple linear regression, nonlinear models, nonparametric regression, regression with autocorrelated errors, general linear models (GLM), generalized additive models (GAM). Use of statistical software.

Statistics IV: Generalized and Mixed Linear Models, vt, period 3, 4 hp, ges på engelska.

Denna kurs ges för doktorander vid SLU

Innehåll: Generalized linear models (GLIM), logistic and Poisson regression, log-linear models, mixed linear models, repeated measures data, hierarchical models, generalized linear mixed models. Use of statistical software.

Denna kurs ges inte läsåret 2017/18.

Förskunskapskrav: Statistics I, Statistics II och Statistics III eller liknande. Villkor: antagen till forskarutbildning vid SLU

Variansanalys och försöksplanering, ht, september, 5hp, ges inom agronomprogrammet med inriktning mot husdjur. Ges på svenska.

Denna kurs ges som fristående kurs. Ansök via studera.nu.

Design av biologiska försök. Variansanalys av försök med en eller flera fixa och slumpmässiga faktorer. Blockförsök. Multipla jämförelser. Användning av statistiska datorpaket. Anmälan sker via studera.nu. Förkuskapskrav: grundläggande statistik

Är du intresserad av kurser om andra statistiska metoder? Kontakta oss gärna: razaw.al-sarraj@slu.se

Razaw Al-Sarraj

Universitetsadjunkt vid Institutionen för energi och teknik; Tillämpad statistik och matematik