För lärare: Så funkar ett besök i demonstrationsodlingen

Senast ändrad: 10 januari 2024
Kvinna visar upp honungsram för barn.

I augusti september kan tio skolklasser komma på besök till SLU:s campus i Ultuna! Klassen får träffa två studenter som guidar i odlingarna. Ni har också möjlighet att lösa kluriga uppgifter och diskutera dagens och framtidens odling.

Anmäl ett klassbesök

Vi har möjlighet att ta emot ca tio klasser. Det är gratis!

Max en klass alternativt 30 elever per besök (plus lärare förstås). Bokningen öppnar i mitten av augusti.

Studenterna Marta Åkesson och Frida Lindvall kommer att guida er. De har färsk och gedigen kunskap om jordbruk och hur det hänger ihop med klimat och natur. Vi har utvecklat övningar tillsammans med forskare på Ekologicentrum.

Så ser besöket ut

  • Ett besök består vanligtvis av en halvtimmas guidning bland grödorna. Det är interaktivt med gott om tid för eleverna att fundera och ställa frågor.
  • Därefter kan ni göra övningar med er klass. 
  • Om ni vill får ni med er frön hem till klassrummet och kan vara med i en rolig tävling.

Marta eller Frida kontaktar er innan besöket för att höra efter vad just er klass behöver.

Hitta hit!

Demonstrationsodlingen ligger i Ultuna mellan Galoppvägen och Veterinärvägen. Klimatstationen som ligger intill är synlig på långt håll.
Ultuna-Orienteringskarta-2016-sv-en.pdf

Vi kan möta er vid en busshållplats.

Varför ska ni komma hit?

För att det är roligt! Och viktigt! Hur vi odlar vår mat har stor betydelse för vår möjlighet att uppnå FN:s hållbarhetsmål. Vi vill att elever i Uppsala ska få chans att förstå jordbrukets villkor nu och i framtiden - kunskap gör att mänskligheten kan klara de svåra utmaningar vi nu står inför.

Dessutom kan det bidra till att uppfylla målen i kursplanerna.

I åk 1-3 ligger mycket fokus på djur och växter i närmiljön och hur de kan sorteras, grupperas och artbestämmas. Sorteringen kan vara enkel, tex ätbar - icke ätbar eller nyttig –skadlig. Artkunskapen kan vävas in i sorteringen. Enkla näringskedjor som ”beskriver samband mellan organismer i ekosystem” ingår också i kursplanen. Hur djur och växter anpassar sig till eller är beroende av olika årstider är också viktigt.

I åk 4-6 går man vidare med området människans beroende av och påverkan på naturen och vad detta innebär för en hållbar utveckling. Kursplanen lyfter fram ekosystemstjänster och kopplar detta till frågor om hållbar utveckling och nämner vatten, mat, andra råvaror, pollinering, rening av vatten och cirkulation av näringsämnen.

Hur brukar människan jorden utifrån kunskaper om ekologi? Betydelsen av ljus och vatten och andra delar av den icke-levande miljön. Hur har olika organismer anpassat sig till miljön?