Dags för uppsats

Äntligen dags att skriva ett eget arbete! Se till att maxa din uppsats med hjälp av effektiv informationssökning, smart referenshantering, genomtänkta källor med mera. Här nedan följer en snabb guide för dig som är i början av arbetet. Lycka till!

1.Från ämne till sökfråga

När du har bestämt ämne för din uppsats, behöver du översätta det till en sökfråga som kan förstås av en databas.

a) Läs här om hur du formulerar din sökfråga och få söktips

b) Presentationen nedan ger dig ett exempel på hur du kan gå till väga. Titta på den! Klicka på YouTube-loggan för att se filmen i helskärmsläge.

c) Formulera din egen sökfråga! Använd samma tillvägagångssätt som i exemplet ovan.

2. Hitta vetenskapliga artiklar

När du behöver vetenskapliga artiklar kan du exempelvis använda dig av SLU-bibliotekets söksystem Primo, eller en internationell referensdatabas. Kom ihåg att du kanske också behöver andra typer av information i arbetet med din uppsats. Böcker, rapporter och dylikt kan du till exempel hitta i bibliotekskataloger.

a) För att få veta mera om referensdatabaser, titta på presentationen nedan. Klicka på YouTube-loggan för att se filmen i helskärmsläge.
 

 

b) Här kan du hitta mer information om hur du använder referensdatabasen Web of Science. Det finns också användbara guider för referensdatabasen Scopus.

c) Testa din sökfråga i åtminstone två referensdatabaser! Tips på databaser att söka i hittar du här.

Om du inte sitter på campus, kan du nå databaser och e-tidskrifter via VPN-inloggning.

3. Utvärdera ditt sökresultat

När du har gjort en sökning är det viktigt att du utvärderar de referenser som du får i ditt resultat. 

a) Läs om källkritik i den här vägledningen från Umeå Universitetsbibliotek

b) Titta på presentationen om internet och källkritik nedan. Klicka på YouTube-loggan för att se filmen i helskärmsläge.

4. Fusk, plagiat och upphovsrätt

Plagiat är ett växande problem för universitet.

a) Läs om fusk, plagiat och upphovsrätt här

Hur undviker du fusk och plagiering? Klicka på YouTube-loggan för att se filmen i helskärmsläge. 

b) Vilka rättigheter har du som upphovsman? Vad får du göra med andras arbeten? Titta på presentationen nedan! Klicka på YouTube-loggan för att se filmen i helskärmsläge. 

c) Du skulle vilja ha ett foto eller filmklipp till din uppsats, presentation eller undervisning - men var hittar du
Creative commons-licensierat material? Titta på presentationen nedan! Klicka på YouTube-loggan för att se filmen i helskärmsläge.

5. Hantera referenser

a) Läs här om hur du skriver referenser. Lägg märke till länken "Exempel på referenser enligt Harvard" där du hittar information hur du skriver referenser till olika typer av publikationer, även muntliga källor!

b) Om du använder ett referenshanteringssystem kan du samla dina referenser (all information om publikationen) och dessutom infoga referenserna direkt i ditt Word-dokument medan du skriver! Här hittar du mer information om referenshantering. Om du väljer att inte använda ett referenshanteringssystem kan du ändå spara, skriva ut eller skicka referenser via e-post från referensdatabaserna.

Det finns flera program för referenshantering på marknaden, till exempel:

  • Zotero. Zotero är fritt för alla och integrerat i webbläsaren Mozilla Firefox. Du kan ladda ned programmet från www.zotero.org
  • EndNote. SLU har en campuslicens för EndNote  och du kan få hjälp av SLU:s IT-avdelning för att få programmet installerat på din dator. Det finns också en webbaserad gratisvariant av EndNote som heter Endnote Basic. EndNote Basic är integrerad i databasportalen Web of Science, vilket gör att du enkelt kan spara referenser därifrån.
Publicerad: 05 april 2017 - Sidansvarig: bib-webbredaktionen@slu.se