Sveriges lantbruksuniversitet
Swedish University of Agricultural Sciences
Sveriges lantbruksuniversitet
Swedish University of Agricultural Sciences

SLU:s framstående forskning

Här presenteras framgångsrika forskargrupper, några stora forskningsanslag, individuella forskarutmärkelser, publicering och citeringar av SLU-forskares artiklar, forskningssamarbeten och universitetsrankning.

Krambefrön i hand.

Stora forskningsanslag och stöd till forskargrupper - exempel

Några internationella forskningsprojekt med svensk koordinator

• ALLBIO (Broadening the Bioinformatics Infrastructure to unicellular, animal, and plant science). Erik Bongcam-Rudloff.
  • APPEAL (Assessment and valuation of pest suppression potential through biological control in European agricultural landscapes). Mattias Jonsson
  • BALTIC COMPASS (Co-operation in management, policy advice and investments in sustainable solutions in agriculture in the Baltic Sea catchment). Staffan Lund,
  • ICON (EU programme, Industrial Crops producing added value Oils for Novel chemicals). Coordinator: Sten Stymne and Knut Wålstedt, SLU Alnarp.
  • INTEGRAL (EU programme, Future-oriented integrated management of European forest landscapes). Coordinator: Ljusk-Ola Eriksson, SLU Umeå.
  • Fler pågående internationella projekt

Publicering och citering i topp

SLU:s styrkor

Kombinationen av grundläggande forskning, utbildning och samhällsrelaterad verksamhet utgör SLU:s speciella styrka.

Framgångsrika forskargrupper enligt KoN09-utvärderingen

Några forskningssamarbeten

Individuella utmärkelser - exempel

Sidan uppdaterad: 2014-09-24. Sidansvarig: nora.adelskold@slu.se

SLU, Sveriges lantbruksuniversitet, har verksamhet över hela Sverige. Huvudorter är Alnarp, Skara, Umeå och Uppsala.
Tel: 018-67 10 00 • Fax: 018-67 20 00 • Org nr: 202100-2817 • webbredaktionen@slu.se • Om webbplatsen