Hur hänger allt ihop?

Senast ändrad: 15 april 2024

Näringsväv mellan älg, björn, daggmask och växterAllt som finns i vår natur hänger ihop och är beroende av varandra. I denna övning får eleverna arbeta med att tydliggöra dessa samband genom att skapa näringsvävar. De kan också upptäcka vad som händer om någon art försvinner eller ökar drastiskt i antal.

Tidsåtgång

Det här övningen kan sträcka sig över tre till fem lektioner beroende på hur du som lärare vill lägga upp den.

Genomförande

Förbered övningen

Börja med att se Den stora älgvandringen – höjdpunkter 2023. Dela sedan in eleverna i grupper om ca 2-3 elever. Varje grupp får i uppgift att fundera över vilka växter och djur de har sett i programmet och skriva ned dem.

Du som lärare samlar ihop dessa och väljer ut ett antal växter och djur som klassen ska fördjupa sig i. Du bör ansvara för att välja vilka växter och djur som ska prioriteras och sedan fördela dessa bland grupperna. Om du vill kan du använda dig av de djur vi valt ut till övningen Gissa djuret.

Genomför övningen

På ett stort spännpapper målar ni en bakgrund med himmel, mark och skog.

De olika grupperna ritar och färglägger sina tilldelade djur och växter i lämplig storlek. Tydliggör ungefär vilken skala eleverna ska rita i, kanske är 1:10 eller 1:20 rimligt. 

Klistra upp bilden på älgen i mitten av papperet. Låt eleverna klistra upp sina respektive djur och växter på lämpliga ställen i bilden. Ge därefter varje grupp en bit snöre (gärna rött garn eller liknande) och be dem koppla ihop sitt djur/sin växt med ett annat djur/en annan växt på bilden. Dessa bilder då en enkel näringskedja.

När alla har gjort en koppling kan ni diskutera vilka övriga kopplingar som kan göras, till exempel genom följande frågor:  

  • Finns det något djur/någon växt som ännu inte ingår i någon näringskedja?
  • Går det att bygga ihop fler?
  • Vad händer om en växt eller ett djur försvinner?

För att eleverna ska få bättre förståelse för hur djuren hänger ihop kan de skriva faktatexter om sina respektive växter och djur. Sätt upp faktatexterna runt näringsväven.

Näringsväven hängs med fördel i korridor, bibliotek, matsal eller liknande lokal så att fler än eleverna i klassen har möjlighet att ta del av den.

Diskussion

Diskutera med eleverna

  • Vad är grunden för alla näringskedjor?
  • Vad händer om någon del av näringskedjan bryts?
  • Hur påverkas övriga delar av näringsväven?
  • Vilka vidare konsekvenser får detta?

 

Tips

Om ni bestämmer er för att även skriva fakta om de olika djuren och växterna kan ni t.ex använda er nedanstående tips.

Vilket fakta kan finnas med?

  • Djurets namn
  • Utseende
  • Boplats
  • Föda
  • Ålder
  • Ungar

Faktatext utifrån cirkelmodellen.

Ni kan också välja att presentera ert fakta digitalt genom att t.ex. göra en ljudinspelning, en film i t.ex. iMovie, en presentation i t.ex. PowerPoint eller animation med t.ex. Stop Motion, allt utifrån klassens förutsättningar.