Conditions for Transformative Learning for Sustainable Development: A Theoretical Review and Approach

Senast ändrad: 23 maj 2019
Capuchos in Sintra_ben-policy brief_foto-Craig Holmes.jpg

Det krävs inte bara vetenskapliga och teknologiska landvinningar för att komma tillrätta med överskridna planetära gränser och ohållbara system. Det krävs också djupgående och varaktiga sociala och kulturella förändringar.

 

Artikel: Conditions for Transformative Learning for Sustainable Development: A Theoretical Review and Approach

Författare: Magnus Boström, Erik Andersson, Monika Berg, Karin Gustafsson, Eva Gustavsson, Erik Hysing, Rolf Lidskog, Erik Löfmarck, Maria Ojala, Jan Olsson, Benedict E. Singleton, Sebastian Svenberg, Ylva Uggla and Johan Öhman

Referens:
Sustainability 2018, 10(12), 4479; https://doi.org/10.3390/su10124479

 

Syftet med denna artikel är att bidra med en teoretisk ansats för att förstå förutsättningar och begränsningar för samhällelig förändring mot en hållbar utveckling. För att vi ska kunna bryta med ohållbara normer, vanor, praktiker och structurer, behövs transformativt lärande, inte bara anpassning.

Läs mer om metoder, resultat, och praktisk relevans av forskningen på den engelska webben (klicka på "English" i menyn allra längst upp i sidhuvudet).

Länk till artikel i fulltext:

Conditions for Transformative Learning for Sustainable Development: A Theoretical Review and Approach


Kontaktinformation
Sidansvarig: cbm-webmaster@slu.se