Hälsoskogar och klöverstigar - exempel från Danmark

Senast ändrad: 29 januari 2024

Detta är en artikel från Naturvägledaren 2015.1.

Invigning av hälsoskog och hälsoportal i Danmark

Den 28 november 2014 invigdes Danmarks första hälsoskog i Hørsholms arboretum. Hälsoskogen Octovia beskrivs som en rekreativ skog med åtta rum, utformade efter människors grundläggande behov. Hälsoskogen skall användas som ett demonstrations- och forskningsprojekt med syfte att visa hur grönområden kan inrättas för att främja människors hälsa och livskvalitet.

Hälsoskogen ingår tillsammans med Terapiparken Nacadia i det natur-sundhets och designlaboratorium som Institutionen för Geovetenskap och Naturförvaltning vid Köpenhamns universitet driver.

I samband med invigningen lanserades även Natur- och sundhetsportalen där forskning och erfarenheter kring sambanden mellan hälsa och natur presenteras på ett lättillgängligt sätt och som ger möjligheter att skapa tätare kontakter mellan forskare och yrkesutövare.

Klöverstigar

Sedan 2012 finns i Danmark ett landsomfattande stigprojekt med målet är att få danskarna att bättre lära känna sin lokala natur och kultur, samtidigt som de får motion. En klöverstig består av fyra leder, 2,5 till 10 km, som utgår från en lättillgänglig och centralt belägen punkt i en tätort. Lederna passerar lokala sevärdheter, platser där det finns möjlighet till utökad aktivitet eller naturupplevelser. En app ger användaren automatisk information när det finns en klöverstig i närheten, och vägleder till upplevelser, historia, konst och kultur, natur, hemliga ställen längs varje klöverstig.

Klöverstigarna har utvecklats av Friluftsrådet tillsammans med Danmarks Idrottsförbund, Danska Gymnastik- och  Idrottsföreningar, Dansk Firmaidrætsforbund och tio kommuner. Projektet fortgår till utgången av 2015. Information om klöverstigarna finns på det danska Friluftsrådets webbplats. För den som söker inspiration, så finns även utförliga manualer, råd och tips om hur man etablerar klöverstigar.

Klöverstigarnas logotype

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se