Naturvägledning om vatten
På de här sidorna samlas information om naturvägledning och utomhusbaserat lärande i vattenmiljöer.

Naturvägledning och utomhusbaserat lärande i sötvattensmiljöer
På de här sidorna om kan du läsa mer om hur du kan jobba med naturvägledning och utomhusbaserat lärande vid och i vatten. Texten är framtagen av Marie Svärd på uppdrag av SLU Centrum för naturvägledning.
Texten är starkt inspirerad av Klassrum med himlen som tak och Friluftslivets pedagogik.
Läs och inspireras också av röster från verkligheten i intervjuer lärare, natuvägledare och pedagoger som älskar att vara vid vatten.
Rapport: Hur jobbar skolan med att öka elevernas vattenmedvetenhet
Den här rapporten granskar om och hur vattenmedvetenhet inkluderas i skolans undervisning. Vattenmedvetenhet saknar en definition idag, men vi har här förstått det som en förståelse för och kunskap om vattnets påverkan på oss människor, och hur vi människor påverkar våra vatten. Rapporten inkluderar även utomhuspedagogik som ett tema i kartläggningen, utifrån antagandet att vattenmedvetenhet och utomhuspedagogik ofta kombineras i praktiken, exempelvis i håvningsaktiviteter eller utforskande av de egna närliggande vattenmiljöerna.