Hoppa till huvudinnehåll

Naturvägledning om vatten

På de här sidorna samlas information om naturvägledning och utomhusbaserat lärande i vattenmiljöer.

Ungdomar med håvar vid strandkanten. Foto.

Naturvägledning och utomhusbaserat lärande i sötvattensmiljöer

På de här sidorna om kan du läsa mer om hur du kan jobba med naturvägledning och utomhusbaserat lärande vid och i vatten. Texten är framtagen av Marie Svärd på uppdrag av SLU Centrum för naturvägledning.

Texten är starkt inspirerad av Klassrum med himlen som tak och Friluftslivets pedagogik.  

Läs och inspireras också av röster från verkligheten i intervjuer lärare, natuvägledare och pedagoger som älskar att vara vid vatten. 

Rapport: Hur jobbar skolan med att öka elevernas vattenmedvetenhet

Den här rapporten granskar om och hur vattenmedvetenhet inkluderas i skolans undervisning. Vattenmedvetenhet saknar en definition idag, men vi har här förstått det som en förståelse för och kunskap om vattnets påverkan på oss människor, och hur vi människor påverkar våra vatten. Rapporten inkluderar även utomhuspedagogik som ett tema i kartläggningen, utifrån antagandet att vattenmedvetenhet och utomhuspedagogik ofta kombineras i praktiken, exempelvis i håvningsaktiviteter eller utforskande av de egna närliggande vattenmiljöerna.

 

Varför

Varför är det viktigt med naturvägledning och utomhusbaserat lärande vid vatten?

Hur

Hur genomförs naturvägledning och utomhusbaserat lärande vid vatten?

Vad

Vad kan man göra utomhus vid vatten?

Vem

Vem kan jobba med naturvägledning och utomhusbaserat lärande vid vatten?

När

När ska man vara ute vid vattnet?

Var

Var ska man vara? Inne? Ute? Utveckla med toleranszon

Vilket

dvs which - ja och nej frågor

Berättelser

Inspiration för att väcka nyfikenhet och känslor

Publicerad: 04 februari 2025 - Sidansvarig: cnv@slu.se
Loading…