Planera för naturvägledning

Senast ändrad: 31 januari 2024

Naturvägledaren 2/2014.

Ledare: Föreståndaren har ordet

För det nystartade naturturismföretaget är syftet att försöka leva på att göra något man verkligen gillar, för den ideella organisationen att skapa engagemang för miljöfrågor, för den naturvårdande myndigheten att säkra människors tillgänglighet till sina naturområden och skapa opinion för naturvård. Oavsett skäl så är varje kommunikativ situation unik och värd omsorg och eftertanke. Vad vill du med din naturvägledning? Om du är intresserad av att verkligen nå din publik så räcker det förstås långt om du själv är en uppskattad guide eller en god textsnickrare. Men lägger du till reflekterande och strukturerad planering kan du nå mycket längre än så.

Vilka besökare kommer till platsen eller till guidningarna du ger idag? Vilka vill du ska komma? Vad vill du uppnå? Varför vill du dela med dig av berättelser till just denna målgrupp? Vad vill du förmedla? Vilka resurser har du för att marknadsföra det du gör och för att ta emot dina besökare? Och vad vill du att de ska ha med sig när de går hem? Med tydliga svar på dessa frågor är sannolikheten att du kommer att lyckas med dina föresatser mycket större än om du lämnar dessa frågor obesvarade.

Det är väl en självklarhet kanske någon tänker – men i praktiken är det inte det. Naturvägledning har ofta knappa resurser och planering och utvärdering hålls till ett minimum. Tack vare naturvägledarnas stora engagemang och intresse blir resultatet ofta lyckat ändå. Men den dag som din verksamhet ifrågasätts (och det gör den förr eller senare) måste du ha tydliga svar på några saker: Hur bidrar det jag gör till finansiärens mål? Hur framgångrik är verksamheten? Uppnår jag det jag påstår? Du behöver visa att varje krona (eller ideell arbetstimme) som satsas på det du gör är värdefull och välplanerad.

CNV arbetade förra året med att ta fram en naturvägledningsplan för Åsnens blivande nationalpark (planen kommer att presenteras i slutet av detta år eller början av nästa i Naturvårdsverkets rapportserie). Tanken var att bidra till utvecklingen i Åsnen – men också att sätta planering av naturvägledning på kartan inom Naturvårdssverige. Naturvägledning är viktigt. Det handlar om ägarnas (skattebetalarnas) upplevelse av vår skyddade natur. Upplevelser som är värda mer omsorg än en bilaga under rubriken information i skötselplanen. Vi hoppas nu, efter år av ökat naturskydd, också på en kraftfull satsning på naturvägledning!

Interpretive planning – planering av vägledning inom natur- och kulturarvssektorn – är ett eget kompetensfält som får stor uppmärksamhet vid internationella konferenser om interpretation. Det är många konsulter som hjälper natur- och kulturarvssektorn med att bli bra på att planera för sina program och utställningar. Några tydliga modeller och ideologier för planering kommer från USA och Storbritannien – 5M-metoden som tagits fram av Lisa Brochu och Tim Merriman är ett exempel (Message, Management, Mechanics, Markets och Media). Boken Interpretive Master Planning av John Veverka är ett annat exempel. I juni hade CNV besök av James Carter från Skottland. Han är en av författarna bakom boken A Sense of Place, som både ger en god grund i interpretation och är ett praktiskt verktyg för planering. Vår gästprofessor Sam Ham ger med sin "TORG-modell" (Tematiskt, Organiserat, Relevant och Givande) ett teoretiskt ramverk för hur man ska tänka när man utformar vägledning som ”gör skillnad”.

Dessa planeringsmodeller är idag redan så ”mainstream” att de också möter sin egen kritik av dem som vill föra utveckling framåt. Ibland riktar den sig mot idén att ta in en konsult som under en begränsad tid tar fram en linjär plan som ska styra utvecklingen när omsorgen om platsens berättelse kräver en ständig dialog och förankring med omvärlden för att vara relevant. Ibland kritiseras idén att det är guiden som äger situationen och har berättelserna i sin hand istället för att rikta fokuset på deltagarna, att erkänna deras kunskaper och låta dem träda fram och ta plats istället för att betrakta dem som tomma kärl som ska fyllas med guidens visdom. Detta nummer av Naturvägledaren ägnar vi åt planering och särskilt planering för delaktighet i och genom naturvägledning.

Eva Sandberg

SLU Centrum för naturvägledning (CNV)
Institutionen för stad och land, SLU
cnv@slu.se