Biodiversitet, biologisk kontroll och brukarmedverkan

Senast ändrad: 08 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0390

Namn: Bengtsson, Jan
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Växtproduktionsekologi, VPE

Projekttitel (sv): Den ekologiska odlingens landskapsekologi: Biodiversitet, ogräsevolution, biologisk kontroll och brukarmedverkan (FORSKNINGSTEMA)

Beviljat (SEK): 2 814 000

Beskrivning: Några nyckelfrågor för en storskalig omläggning till ekologisk produktion är växtskyddsproblematiken och den biologiska mångfalden. Skadegörares dynamik, liksom den biologiska mångfaldens dynamik, sker oftast på gårds-, landskaps- och regional skala, snarare än enskilda fält. Ekologiska kunskaper på dessa större skalor är nödvändiga för att kunna genomföra den politiskt beslutatde storskaliga omläggningen till ekologisk odling på >20 % av jordbruksarealen.

Forskningstemats fyra doktorander fokuserar på problem kring en storskalig omläggning till ekologisk produktion, t.ex. hur man ska gynna nyttiga organismer och den biologiska mångfalden. Ett nytt doktorandprojekt ska i brukarmedeverkan undersöka hur man ska utforma jordbruksgårdar för att gynna biodiversitet och organismer som utför viktiga ekosystemtjänster. Forskningstemat är integrerat med andra teman och forskarskolan i Formas programm om ekologisk produktion.