Ekologiska blandvallar med rödklöver, käringtand och gräs

Senast ändrad: 08 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0397

Namn: Gustavsson, Anne-Maj
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Norrländsk jordbruksvetenskap

Projekttitel: Ekomjölk - Tillväxt, kvävedynamik och förändringar i fodervärde hos ekologiska blandvallar med rödklöver, käringtand och gräs

Beviljat (SEK): 2 229 000

Beskrivning: Syftet med projektet är att klargöra hur rödklöverns och käringtandens fiberegenskaper, kolhydratfördelning, proteinhalt, proteinkvalitet, smältbarhet och vitamininnehåll förändras under olika år på olika platser beroende på vädret (nederbörd, solinstrålning, temperatur). Förändringarna hos både gräsets och baljväxternas foderkvalitet undersöks med hjälp av skördetidsstudier i ekologisk vall. Eventuellt kommer andra kriterier att styra valet av optimal skördetidpunkt än för en kvävegödslad konventionell vall. Dessutom undersöks hur tidpunkten för första skörd påverkar konkurrensen mellan gräs och baljväxt, samt avkastning och näringsvärde i återväxtskörden. Konkurrensen påverkas troligtvis av hur stort inflytande väderfaktorerna har på utvecklingsrytmen hos rödklöver, käringtand och gräs. Vidare studeras hur vallåldern påverkar baljväxtandel, totalskörd och näringsvärde.