Gemensamt lärande inom lokala distributionsnät

Senast ändrad: 08 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0565

Namn: Geber, Ulrika
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Centrum för uthålligt lantbruk

Projekttitel: Gemensamt lärande inom lokala distributionsnät - en drivkraft för ökad hållbarhet i lantbruket?

Beviljat (SEK): 2 229 000

Beskrivning: En viktig förutsättning för utvecklingen av en socialt, ekonomiskt och ekologiskt mer hållbar livsmedelsproduktion är ökad samverkan mellan aktörerna (producenter, mellanled och konsumenter) som har olika perspektiv och intressen inom livsmedelssektorn. Samverkan över aktörsgränserna kan ses som en ömsesidig kunskapsutveckling där aktörerna tillsammans lär sig behärska livsmedelssystemet som helhet. För den enskilde lantbrukaren kan det ge möjlighet till ökad lönsamhet och minskad ekonomisk sårbarhet. En mer mångfunktionell driftform kan även ha en positiv effekt på lantbrukets sociala uthållighetsbrister. Ökad kunskap om förutsättningarna för livsmedelsproduktionen, spårbarhet och möjlighet att påverka produktionen är även ett sätt att svara upp mot ökade krav på livsmedelssäkerhet bland konsumenter.

Småskaliga livsmedelssystem, där producenter, konsumenter och andra aktörer kan mötas och samtala är speciellt viktiga för det ekologiska lantbruket. Här kan lantbrukarna kommunicera de delvis omätbara mervärden som skapas i denna typ av produktion vilket ökar möjligheterna att få ut ett högre pris för produkterna. Konsumenter och eventuella ”mellanled” kan rikta frågor, klagomål och önskemål direkt till producenterna. Dessa möten kan ses som ett ömsesidigt lärande mellan berörda aktörer. Hypotesen i forskningsprojektet är att mötena ger de medverkande kunskap om under vilka villkor och förutsättningar andra verksamheter som bygger upp systemet bedrivs. Detta kan leda till att berörda aktörer anpassar sina handlingar till den ökade förståelsen för systemet och dess enskilda delar. Med utgångspunkt i fyra lokala distributionssystem för ekologiska livsmedel (med 0-2 mellanled) ska forskningsprojektet: 1) klarlägga mötenas betydelse för kunskapsutbytet och lärandet mellan aktörer; 2) generera kunskap om hur lärandet påverkar de medverkande aktörerna i deras verksamhet; 3) värdera om sådana förändringar påverkar lantbrukets sociala, ekonomiska och ekologiska bärkraft.

Forskningsprojektet är tvärvetenskapligt med både samhällsvetenskapliga och naturvetenskapliga angreppssätt, och ska pågå i tre år. De forskningsmetoder som används är både kvalitativa (djupintervjuer och deltagande observationer ligger till grund för analysen av lärandet) och kvantitativa (beräkningar av diversitet och landskapsheterogenitet samt material- och växtnäringsbalanser på de utvalda gårdarna). Utifrån resultatet av projektet finns förutsättningar att i nästa steg undersöka möjligheten att skala upp systemen med bibehållna kvalitetsaspekter av lärandet.