Icke-kemisk kontroll av magtarmparasiter hos får

Senast ändrad: 09 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0467

Namn: Gustafsson, Katarina
Värdhögskola/Institution: Statens Veterinärmedicinska Anstalt, SVA - c/o Gunilla Lindgren

Projekttitel: Icke-kemisk kontroll av magtarmparasiter (nematoder) hos får genom kontrollerad frisläppning av den antiparasitära svampen Duddingtonia flagrans

Beviljat (SEK): 1 036 000

Beskrivning: Sjukdomar orsakade av magtarmparasiter (nematoder) har ökat i svenska fårbesättningar under senare år. Det beror delvis på en ökning av antalet ekologiska besättningar. Vid ekologisk husdjursproduktion måste speciell hänsyn tas till parasitära sjukdomar. I Sverige har omfattande undersökningar gjorts rörande en alternativ, icke-kemisk metod för kontroll av nematoder hos idisslare genom användning av en mikrosvamp. Sådana studier i kommersiella fårbesättningar på Gotland har gett bra resultat varför intresset för biologisk kontroll av parasiter nu ökat. Hittills har svampen givits som ett dagligt fodertillskott men denna metod är tidsödande och oflexibel. En ny och bättre teknik håller på att utvecklas på Nya Zeeland. Denna teknik innebär att svampsporer inkorporeras i våmkapslar som ges till djuren. Dessa våmkapslar kommer nu att testas i ett gemensamt forskningsprojekt i Sverige.