Olika baljväxtsymbioser och deras kvävefixering

Senast ändrad: 08 september 2011

Olika baljväxtsymbioser och deras kvävefixering i fält

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0385

Namn: Huss-Danell, Kerstin
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Norrländsk jordbruksvetenskap

Projekttitel: Olika baljväxtsymbioser och deras kvävefixering i fält

Beviljat (SEK): 945 000

Beskrivning: Biologisk kvävefixering, då Rhizobium-bakterier i rotknölar på baljväxter omvandlar kvävgas till ammonium, har en nyckelroll i ekologisk produktion. Det är den enda biologiska process som kan tillföra kväve till ett ekosystem och därmed minska beroendet av konstgödsel. I projektet kommer kvävefixeringen hos olika baljväxter att kvantifieras i fält med hjälp av den stabila isotopen 15N. Vätgas är en biprodukt i kvävefixeringsprocessen. När rotknölsbakterierna inte själva kan oxidera vätgasen blir vätgasen en värdefull energikälla för markbakterier som har positiv betydelse för näringsfrigörelse i marken. Utsöndring av vätgas från olika baljväxters rotknölar kommer att studeras. Baljväxters kvävegödslande effekt i marken undersöks med mikrodialysteknik och mikrolysimetrar. Resultaten av projektet ger en väsentligt ökad kunskap om baljväxter och framförallt deras deras kvävefixering under realistiska odlingsförhållanden.