Optimering av näringsbalansen i ekologisk ägg- och kycklingsproduktion

Senast ändrad: 09 september 2011

Optimering av näringsbalansen i ekologisk ägg- och kycklingsproduktion

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0479

Namn: Waldenstedt, Lotta
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Husdjurens utfodring och vård (HUV)

Projekttitel: Optimering av näringsbalansen i ekologisk ägg- och kycklingsproduktion.

Beviljat (SEK): 3 240 000

Beskrivning: 2005 införs krav på att alla råvaror i ekologiska foder ska uppfylla reglerna för ekologisk odling. För närvarande är det tillåtet att använda 15% icke-ekologiska råvaror i fodret. Andra foder innehållande nya, till fjäderfä tidigare inte använda proteinråvaror, behöver därför utvecklas för att fåglarnas behov av protein och aminosyror ska tillgodoses. Dessa råvaror måste, förutom ett relativt högt proteininnehåll, även ha en hög andel svavelhaltiga aminosyror eftersom fjäderfän, på grund av sin fjäderdräkt, har ett större behov av dessa än vad andra djur har. Råvaror som kommer att studeras är musslor, mjölk(bi)produkter, kakor och frön av raps, solros och lin. Vi kommer att använda traditionella metoder för foderutvärdering, med både mindre grupper av djur i konventionell inhysning, samt större grupper hållna enligt KRAV:s regler. Även olika genotyper kommer att jämföras med hänsyn till konkurrensförmåga under KRAV:s regler.