Proteinberikning av foderspannmål med mikrosvampar

Senast ändrad: 09 september 2011

Proteinberikning av foderspannmål med mikrosvampar

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0466

Namn: Schnürer, Johan
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Mikrobiologi

Projekttitel: Proteinberikning av foderspannmål med mikrosvampar

Beviljat (SEK): 2 025 000

Beskrivning: Mikrosvampar förbättrar foder ! Mikrosvampar, dvs mögel- och jästsvampar, kan orsaka skador på foder och livsmedel men kan också vara till stor nytta. Vardagsexempel är vanlig bagerijäst vid bröd-, öl- och vinproduktion och blå- och vitmögelsvampar som används för att göra ädelost. I andra delar av världen används mikrosvampar till många olika slags livsmedel. Nuförtiden äter också många svenskar mykoproteinet Quorn som är pressat mycel från en mikrosvamp. Mikrosvampar kan också användas som foder-tillsats, t ex för att tillföra vitaminer. Vårt projekt syftar till att använda mikrosvampar för att utveckla inhemska alternativ till till importerade foderprotein-råvaror.

Projektet utgör första steget i ett planerat större program för att utnyttja tiden för foderlagring till foderförbättring. Idag står soja från bl a Brasilien och USA för 75% av det foderprotein som används i Sverige och EU. Proteinberikning med hjälp av mikrosvampar kan tänkas ske både på gårdsnivå och i större kommersiell skala. Fermentation med mikrosvampar bryter ned fytinsyra vilket ökar mineral- och fosfortillgängligheten hos foderspannmål. Detta innebär att forsfortillsatser till foder kan reduceras, vilket gör att fosfatläckage från stallgödsel till miljön kan minskas. Konceptet innebär dessutom att foderspannmål kan skördas vid hög vattenhalt och att den mycket energikrävande torkningen kan undvaras. Mikrosvamparna får först växa med lufttillgång, därefter stängs systemet för syretilträde. Då tar inympade mjölksyrabakterier vid och fermenterar av svampenzymerna frigjort socker till konserverande mjölksyra och ättikssyra. Svampenzymerna fortsätter att bryta ned polymerer vilket ökar näringstillgängligheten för djuren. Protein- och vitaminberikat spannmål kan användas för att utfordra vanliga jordbruksdjur men bör också kunna ersätta utfiskningshotad foderfisk vid fiskodling.