Samodling mot insektsskador i grönsaksodling

Senast ändrad: 08 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0332

Namn: Hambäck, Peter
Värdhögskola/Institution: Stockholms universitet - Botanik

Projekttitel: Genetisk diversifiering som ett redskap att minska insektsskador i ekologisk grönsaksodling

Beviljat (SEK): 3 645 000

Beskrivning: Syftet med projektet är att öka lönsamhet i ekologisk grönsaksodling, framför allt inom kålodling, genom att utveckla ett odlingssystem för samodling av kålsorter (blomkål, vitkål, grönkål etc) eller variteter. Den teoretiska idén bakom odlingssystemet är att minska förluster på grund av skadeinsekter genom att manipulera insekternas äggläggningsbeteende och genom att minska överlevnaden hos larver. De metoder som man då kan använda är dels att förvirra insekterna genom att göra miljön komplex men även att erbjuda en attraktiv sort som fångstgröda för insekterna.

Det huvudsakliga fokuset i projekt kommer att vara att minska effekten av kålflugor men i ett längre perspektiv är syftet också att utveckla en kvantitativ metod som kan användas vid utveckling av motsvarande odlingssystem för andra grönsakssorter. För att utveckla odlingssystemet kommer vi i ett första steg att kvantifiera graden av resistens och tolerans hos olika kålsorter och variteter, samt att studera effekten av växtgenotyp på interaktionen mellan skadegöraren och deras naturliga fiender. I ett andra steg kommer vi att designa blandodlingar på ett sådant sätt att skadegraden på framför allt de känsliga grödorna minimeras.

Dessa blandkulturer kommer sedan att utvärderas i fältexperiment, där vi också kommer att studera den hur olika sorter skall odlas i förhållande till varandra på fältet för att få maximal effekt. Vi kommer bland annat att testa odlingsmetoder där olika grödor varvas mellan raderna, men också system där en gröda placeras längs kanten på fältet medan en annan placeras centralt.

För att optimera systemet med avseende på produktkvalitet och ekonomi kommer vi att använda en kvantitativ matematisk analys. I utvärderingen av odlingssystemen kommer vi slutligen också att inkludera odlingstekniska problem genom att under processens gång involvera en referensgrupp av ekologiska grönsaksproducenter.