Vad är naturligt beteende hos ett husdjur?

Senast ändrad: 09 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2004-0323

Namn: Segerdahl, Pär
Värdhögskola/Institution: Uppsala universitet - Fysik och materialvetenskap

Projekttitel: Vad är naturligt beteende hos ett husdjur? Filosofisk analys av ett centralt begrepp inom ekologiskt lantbruk

Beviljat (SEK): 1 350 000

Beskrivning: Begreppet naturligt beteende spelar en central roll inom ekologiskt lantbruk, men saknar allmänt accepterad definition. Projektets huvudsyfte är en för ekologisk produktion särskilt anpassad filosofisk analys av naturligt beteende hos husdjur. Projektet har två delar: (A) Filosofisk del: Målet är en realistisk definition av naturligt beteende hos husdjur, givet att dessa hålls i en mänskligt organiserad miljö. Människa/djursamspel är nav i analysen, och ekologiska driftsenheter analyseras som kulturer med komponenter från såväl människa som djur (människa/djurkulturer). (B) Empirisk del: Kommunerna har material från sin tillsynsverksamhet som kan belysa problem som dagligen hanteras inom ekologisk djurhållning. Målet är att avgöra om anmärkningarna skiljer sig åt vid konventionell och ekologisk djurhållning, och om oklarhet om begreppet naturligt beteende skapar särskilda problem vid ekologisk djurhållning. Människans roll vid djurhållning analyseras inte som ett onaturligt inslag i djurens beteende, utan som en väsentlig del av interagerande husdjurs naturliga beteende.