Biologisk kontroll av skadegörare på raps

Senast ändrad: 05 september 2011

Biologisk kontroll av skadegörare på raps för ekologisk oljeproduktion

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2007-1675

Namn: Meijer, Johan
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Växtbiologi och skogsgenetik
Ämnesområde: Terrestrisk ekologi, Jordbruksväxtodling, Växt- och skogsskydd

Projekttitel (sv): Biologisk kontroll av skadegörare på raps för ekologisk oljeproduktion

Projekttitel (eng): Biological pest management in oilseed rape for organic oil production

Beviljat (SEK): 6 245 000

Beskrivning: Växter i familjen Brassicaceae (raps, rybs, senap, kål, blomkål, broccoli, ruccola, rädisa, rova mfl) är viktiga i jordbruk och trädgårdsnäring. Brassicas kan försvara sig mot de flesta skadeinsekter och sjukdomsframkallande mikroorganismer (patogener) tack vare myrosinas-glukosinolatsystemet. Vissa insekter och patogener har dock genom evolution överlistat detta system och måste bekämpas med kemiska bekämpningsmedel (pesticider) som ger oönskade miljöeffekter och inte är förenliga med ekologisk produktion. Ekologisk produktion av raps är mycket låg i Sverige (2%). Den huvudsakliga orsaken är brist på ekologiska alternativ för kontroll av insekter och sjukdomar. Nya lösningar för att bekämpa skadegörare behövs därför för att möjliggöra ekologisk produktion av oljeväxter. Vi har testat biologisk kontroll med hjälp av Bacillus bakterier i kontrollerad miljö och funnit god effekt mot vanliga svampsjukdomar på raps. Bakteriestammarna tillhör arten Bacillus amyloliquefasciens och är naturligt förekommande i jord eller växter.

Bakterien förefaller stärka det naturligt försvaret hos växten sk priming. I detta projekt vill vi studera effektiviteten av växtskydd hos raps med Bacillus behandling i fältförsök och om denna behandling även påverkar andra grödor i växtföljden i första hand vete. Vi vill även studera eventuella effekter på jordlevande mikroorganismer och smådjur. Vi avser även att testa potentialen för priming av raps som skydd mot skadeinsekter. Försök planeras också där vi studerar näringsberoendet för priming och försvar, samt olika applikationssätt och tidpunkter för att erhålla maximalt skydd mot olika typer av skadegörare.

Vår studie ger information om möjligheten för biologisk kontroll genom priming av växter för bättre försvar mot insekter och sjukdomar vilket skapar bättre förutsättningar för oljeväxtodling i ekologisk produktion. Raps är en gynnsam oljeväxt att odla i Sverige. Den klarar klimatet bra, finns som vår- och höstutsäde, har många fördelar i växtföljd (kvävebindning, minskar sjukdomar på stråsäd mm), oljan har högt näringsvärde, kallpressad rapsolja kan förebygga cancer, och oljan har enorm potential som energikälla. Det nationella målet med 20 % areal i ekologisk produktion är dock mycket avlägset för raps vilket motiverar satsningar på alternativa metoder som biologisk bekämpning.