Fosforanvändning till kor i ekoproduktion

Senast ändrad: 05 september 2011

Fosforanvändning till kor i ekologiska besättningar

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2007-1710

Namn: Holtenius, Kjell
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Husdjurens utfodring och vård (HUV)
Ämnesområde: Zoofysiologi, Övrig biologi

Projekttitel (sv): Fosforanvändning till kor i ekologiska besättningar

Projekttitel (eng): Phosphorus feeding in organic dairy production.

Beviljat (SEK): 708 000

Beskrivning: Fosfor är ett livsnödvändigt mineralämne som måste ingå i fodret till mjölkkor liksom till andra djur. Brist på fosfor hos nötkreatur leder bland annat till skelettrubbningar, nedsatt aptit och störda fruktsamhetsfunktioner. Normalt medför överutfodring av fosfor inte några negativa konsekvenser för en mjölkko. Hos kor liksom hos andra idisslare utsöndras överskottet av fosfor med träcken och inte med urin som hos andra djur. Idisslare har en omfattande recirkulation av fosfor med saliven och en återresorption i tunntarmen. Detta medför att det är svårt att fastsälla hur mycket fosfor som idisslaren behöver. Detta har medfört att man till kor vanligtvis tillför fosfor i överskott med mineralfoder för att minimera risken att kon ska drabbas av fosforbrist. I praktiken utsöndrar korna merparten, ungefär 2/3, av den fosfor som de får via fodret i träcken.

Fosfor är emellertid en ändlig resurs som är kostsam för djurägaren. Men viktigast är dock det faktum att överskottet av fosfor sprids på våra åkrar. Fosfor som finns i träcken är i stor utsträckning lättlöslig och det medför att fosfor utlakas och hamnar vattendrag, sjöar och hav. Det är välkänt att överskott av fosfor ledet till övergödning. Mycket tyder på att den omfattande algblomning som skett i östersjön under flera somrar under de senaste åren till mycket stor del beror på fosforövergödning.

Jordbruket står i dag för över hälften av fosforutsläppen i naturen. Från och med år 2008 ska 100% av fodret som används inom mjölknäringen vara ekologiskt producerad. Detta medför att bland annat att ekologiskt producerade rapsprodukter kommer utgöra en viktig proteinkälla inom mjölkproduktionen. Raps är rikt på fosfor. Det är således troligt att man inom den ekologiska produktionen överutfodrar med fosfor. Det finns dock inga undersökningar där man undersökt hur stort detta överskott är.

En viktig del av den nu planerade projektet är att pröva en metod som är billig och inte medför några obehag för djuren och som kan användas i stor skala för att bedöma omfattningen av överutfodringen i förhållande till det faktiska behovet. Den fosfor som återfinns i träck kan delas i i tre delar. En del är sådan att den inte är tillgänglig och alltså inte tas upp från tarmen. Normalt sett är denna fraktion liten men det finns skäl att tro att i foder som värmebehandlats så ökar denna fraktion i omfattning. En andra fraktion består till stor del av fosfor i mikroorganismer och avstött tarmepitel. Storleken på denna fraktion beror främst på hur mycket djuret äter. Den tredje fraktionen är speglar fosforbalansen. Om denna fraktion är obefintlig betyder det att kon antingen får för lite fosfor eller precis så mycket hon behöver. Genom att bestämma halten vattenlösligt oorganiskt fosfor i träck kan man skatta storleken av den senare fraktionen.

Målsättningen med det planerade projektet är att: Undersöka om mjölkbesättningar med ekologisk produktion i allmänhet överutfodrar med fosfor Utvärdera en metod som lämpar sig för att undersöka fosforbalansen ute i besättningarna Testa hypotesen att ekologiska besättningar vanligtvis överutfodrar med fosfor Undersöka tillgängligheten för fosfor i olika rapsfodermedel som ofta används i den ekologiska mjölkproduktionen Testa hypotesen att besättningar med ekologisk produktion som använder rapsfodermedel vanligtvis inte behöver tillföra extra fosfor som mineralfoder

Projektet planeras att utföras som två delprojekt. a. Besättningsstudie där 80 ekologiska besättningar ingår. Information om utfodring kommer att inhämtas. Alla besättningarna besöks och träckprover och blodprover tas på ca 15 djur/besättning. Resultaten förväntas kunna ge en god bild av fosforbalansen på såväl individer som besättningsnivå. b. Ett försök där SLU´s försöksbesättning utnyttjas. 16 mjölkkor kommer att studera i en change-over designad studie. Fördjupade studier av fosforomsättningen hos kor som fodras med fodermedel typiska ekologisk mjölkproduktion