Mikrober till skydd för växthusplantor

Senast ändrad: 05 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2007-1690

Namn: Timmusk, Salme
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Skoglig mykologi och patologi
Ämnesområde: Mikrobiologi, Funktionsgenomik

Projekttitel (sv): Betydelsen av Paenibacillus polmyxa biofilm formation vid bildandet av skydd för växthusplantor mot Pythium root rot

Projekttitel (eng): The role of Paenibacillus polymyxa biofilm formation in protection of

Beviljat (SEK): 1 853 000

Beskrivning: I detta projekt forskar vi för att hitta effektiva biokontrollmetoder som hållbart beskyddar växthus växterna mot ’Pythium root rot’. Phytium root rot är en av de tre mest förödande sjukdomar för växthus i Sverige. Phytium root rot orsakade skörden att minskas med ett värde av 50 Milj SEK under terminen 2004-2005. Ett flertal strategier har använts för att bekämpa sjukdomen. På grund av miljöbetingande bekymmer finns det betydande intresse att ersätta kemiska bekämpningsmedel med miljövänliga biokontroll medel.

Det är känt att växter har utvecklats med något som kallas biofilmbildande rhizosfärbakterier under årtusenden. I våran forskning har vi funnit att alla dessa främjande komponenter som finns hos vilda föregångare i rhisosfären inte finns kvar i de moderna odligssytemen. Dessa biofilmer är starkt organiserade cellsamhällen (cellsamlingar) som sitter vid rotytan på en planta och är inneslutna i en självproducerad matris utanför cellerna. Man vet att vissa rhizosfärbakterier kan gynna plantans tillväxt och minska skadliga effekter av olika stressfaktorer. Man måste dock närmare studera den mekanism av samspel mellan bakterier vid en plantas växt som ständigt försiggår för att fullt kunna förstå den biologiska betydelsen och ta till vara de gynnsamma effekterna på bästa sätt. För att gynnsamma bakterier skall kunna existera i växternas rhizosfär är flera egenskaper viktiga.

Vi planerar att studera den genetiska så väl som den fysiska yttre beskaffenheten av biofilm formad av P. polymyxa varierande Svenska, Egyptiska och Israeli arter. Vi har för avsikt att upplösa P. polymyxa arter förmåga att forma biofilm och att identifiera gener som är invovelard i extra cellulär matrix bildande.Vi ska beskriva den extra cellulär matrixen med FTIR och fastställa fysiska egenskaper med hjälp av AFM. Resultaten kommer att länkas till ’realtids PCR’ och ’high density microarray’ resultat om rizosfär mikrobiella strukturen. Med en sådan systematisk approach kommer vi att garantera P. polymyxa reproduktiva utförande mot Phytium root rot i växthus.