Pollinering och skadegörare i klöverfröodlingar

Senast ändrad: 05 september 2011

Uppgifterna är hämtade från Formas hemsida, om du vill läsa mer kan du själv söka i Formas projektdatabas, avancerad sökning. Detta projekt har diarienr: 2007-1635

Namn: Bommarco, Riccardo
Värdhögskola/Institution: Sveriges Lantbruksuniversitet - Ekologi
Ämnesområde: Terrestrisk ekologi, Jordbruksväxtodling, Växt- och skogsskydd

Projekttitel (sv): Pollinering och kontroll av skadegörare i ekologiska klöverfröodlingar - effekter av diversifiering på fält och landskapsnivå

Projekttitel (eng): Pollination and pest control in organic clover seed production - effect of field and landscape diversification

Beviljat (SEK): 2 925 000

Beskrivning: Tillgång till ekologiskt odlat utsäde av klöver utgör en flaskhals för ekologisk odling. Otillräcklig insektspollinering och angrepp av insektsskadegörare kan allvarligt begränsa skörden. I en studie ökade skörden av rödklöver 600-700% när honungsbin och humlor var närvarande. Angrepp av fröätande vivlar visade sig i en dansk studie ge skördeförluster på 25% -64% i vitklöver. Erfarenheten visar också att skördeutfallet varierar våldsamt i ekologisk odling med svåra konsekvenser för odlarens ekonomi. I en sammanfattning av SJV varierade exempelvis rödklöverskörden mellan 8 och 502 kg/ha under åren 2000-2005.

För att stabilisera skörden på en god nivå behöver vi mer information om pollination och biologisk kontroll av skadegörare i klöver, och om den underliggande biologin för dessa processer. På fältnivå vill vi testa olika odlingstekniker. En hypotes vi vill testa är om pollination och biologisk kontroll förbättras om man tillför en blomresurs tidigt på säsongen, till den senblommande klövern. Detta är särskilt intressant för uppbyggandet av humlepopulationer som är viktiga pollinatörer i klöver.

Tidigare studier, som bland annat finansierats av tidigare FORMAS-satsningar på ekologisk odling, har visat att man måste ta hänsyn till hur det omgivande landskapet är utformat om man vill ha hållbara och långsiktiga förvaltningsstrategier för mångfald. Homogena, intensivt brukade landskap hade lägre artrikedom och antal av pollinatörer och naturliga fiender till skadegörare. I detta projekt vill vi undersöka om denna skillnad i mångfald även påverkar nivå och stabilitet för två viktiga ekosystemtjänster: pollinering av insekter och biologisk kontroll av skadegörare i klöverfröodlingar. Dessa resultat kommer även att vara av generellt värde eftersom få studier gjorts för att ta fram förvaltningsstrategier för att bevara ekosystemtjänster på olika skalor.

Projektet är ett samarbete mellan SLU, HS och Lunds Universitet. HS har flera pågående fältförsök som kommer att vara av nytta för projektet. Via HS kommer projektets resultat snabbt att komma odlare och rådgivare till godo. Projektet har nära kontakt flera Europeiska projekt om mångfald och ekosystemtjänster, och förvalting av dessa. Internationellt kommer resultaten bland annat att spridas via dessa projekt.