Så ett frö till en bättre framtid, maj 2021

Senast ändrad: 03 maj 2021
Leende kvinna i jeans och jacka på huk framför ett buskage

Våren är här, i alla fall stegvis och ibland. Minusgrader och isvindar blandas med härlig värme när lärkorna spelar, ramslöken börjar dofta och sippor och lökväxter fyller våra färglängtande sinnen. Helgen bjöd underbar vandring på kanten av ett platåberg i denna den bästa av tider, då det mesta ännu finns framför oss.

Nu är det tid att sätta lökar och fröer, plantera i växthus för att få skörda grönsaker och blommor senare under säsongen. Land och växthus ska luckras, rensas, gödslas och beredas för sådd och utplantering. Detta är en underbar tid för oss som tycker om att arbeta praktiskt - om än i liten skala - och njuta av växtkraft i både kultur och natur. Både att vara ute som passiv njutare i naturen och att påverka sin plats genom odling är att skapa relationer till sin omgivning och till naturen.

 

Naturupplevelsen kan bli större eller i alla fall mer varierad om jag känner igen växter, fåglar och andra djur och kan sätta namn på dem. Utan en egen relation till den nära omgivningen och viss kunskap om arter i min närhet är det lätt att missa variation och mångfald. Försvinner någon, så märker jag det inte. Därför är det så viktigt att berätta för våra ungar och att skolan besöker sin närmiljö och inte bara fokuserar på hållbarhet långt bort genom att titta på film och läsa böcker. Att bygga relationer till vår närmiljö och dem som bor där är viktigt. Att vara med som en del i naturen och inte bara titta uppifrån förändrar vårt sätt att förhålla oss till den. Sannolikheten för att vi ska vilja ta hänsyn ökar.

 

Att se fröet utvecklas till planta är ett mirakel varje gång, när man tänker efter. Att sköta om, vattna, gödsla och plantera om den lilla plantan. Att skydda den från frost, vind och sol tills den är härdad och till slut kan sättas ut är storslaget i det lilla. Jag som sitter framför datorn hela dagarna måste få sätta händerna i jorden, bidra till något växande och se tydliga resultat.

 

En växtodlingsagronom borde ju kunna odla kan man tycka, men det är inte så självklart! Bara för att jag har lärt mig i teorin är det inte så lätt att omsätta i praktiken. Det blir inte alltid så bra och ibland förstår jag inte heller varför det blev som det blev. Men jag testar, försöker minnas och lär mig under hand. Varför dog exempelvis tomatplantorna i natt i växthuset, medan sallad och grönkål klarade sig? Hur kallt blir det inne i växthuset om det är två minus utanför? Hur mycket värmer solen på morgonen och hur mycket värmer den just i mitt växthus med den placering det har?

Christina Lundström
Forskare SLU RådNu


Kontaktinformation
Sidansvarig: anna-karin.johnson@slu.se