Kontaktinformation
Mattias Sköld, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Havsfiskelaboratoriet, SLU
Fartygsenheten, SLU
mattias.skold@slu.se, 010-478 40 46, 070-537 87 74
Sveriges nya oceangående forskningsfartyg är särskilt anpassat för forskning och miljöövervakning i Östersjön och Västerhavet. Fartygets kärnverksamhet är ekosystemundersökningar med fokus på regelbunden övervakning av fiskbestånd och vattenkvalitet av SLU och SMHI. Dessutom används Svea för forskning om klimatförändringar, kartläggning och övervakning av marin biodiversitet, forskning om övergödning, mätningar av koldioxid och den försurning av haven som koldioxiden orsakar samt mätning av syre och utbredningen av syrefria och syrefattiga bottnar.
Fartyget designades av norska Skipsteknisk AS i Ålesund. Det byggdes av Armonvarvet i Vigo i Spanien 2017 till 2019. DNV GL har anlitats för klassning av Svea.
Svea har klassen DNV +1A1, E0, ICE-1B, DYNPOS-AUTS, SPS, TMON, BWM-T, COMFC(2)V(2), CLEAN, NAUT-AW som förklaras nedan
Totalt finns plats för 32 besättningsmän och expeditionsdeltagare i 24 enkelhytter och 4 dubbelhytter ombord.
Dieselelektriskt framdrivningssystem, levererat av Indar
Framdrivningsmotorer, levererade av Caterpillar
Propeller, levererad av Wärtsilä
Manövreringspropellrar, levererade av Brunvoll AS
Elektriska vinschar, levererade av Ibercisa
Oceanografi:
Fiske:
Rörelsekompensatorer, levererade av Scantrol:
Ett antal vinschar har rörelsekompensatorer som gör att mätningar i havet inte påverkas av hur fartyget rör sig på havsytan. Det gäller CTD-vinsch, mångfunktionsvinsch, vinsch för släpad farkost, och hydrografisk vinsch.
Däckskranar och ramar, levererade av Triplex:
Fartyget är fullt utrustat för bottentrålfiske och flyttrålfiske (2) med:
Med hjälp av systemet iSYM Autotrawl från Scantrol får användaren full kontroll över trålens geometri.
Akustiska undervattensinstrument (1), levererade av Kongsberg Simrad
ADCP (Acoustic Doppler Current Profiler) (1) från Teledyne Marine
ADCP mäter strömmar med hjälp av ljudvågor.
Släpade fjärrstyrda undervattensfarkoster (ROTV) (4) från MacArtney
Information från ROTV:erna om djup används för rörelsekompensatorer från Scantrol.
Datahanteringssystem från Kongsberg Maritime
Övrig vetenskaplig utrustning
Ytterligare laboratorier, utrustning med mera kan tas ombord i containrar.
På arbetsdäck finns plats för
Det går alltså som mest att ta ombord tre 20-fotscontainrar.
Fartyget är utrustat med ett passivt kontrollerat, u-format stabiliseringssystem med tankar.
Avgasreningsutrustning från DEC Marine
För att undvika störningar på fisk och andra organismer i havet samt de känsliga ekoloden är Svea byggd för att minimera störningar av utstrålat buller från fartyget, i enlighet med rekommendationer från Internationella havsforskningsrådet (ICES 209).
Fartyget är så miljövänligt som möjligt med den teknik som är kommersiellt tillgänglig i dag, bland annat genom att
Vid upphandlingen ställdes som krav att varvet skulle vara miljöcertifierat enligt ISO 14001.
Alla fartyg tilldelas en anropssignal som ska användas vid all talkommunikation över radio.
MMSI står för Maritime Mobile Service Identifier och är ett nummer som identifierar fartyget vid kommunikation.
Begreppen förklaras utförligare på Post- och telestyrelsens webbplats.
IMO-numret är ett unikt ID-nummer som tilldelas havsgående fartyg över 100 GT med ett antal undantag. Numret behålls under fartygets hela livstid och det återanvänds aldrig.
Mattias Sköld, forskare
Institutionen för akvatiska resurser, Havsfiskelaboratoriet, SLU
Fartygsenheten, SLU
mattias.skold@slu.se, 010-478 40 46, 070-537 87 74