Basic course - biology and environmental sciences
The lectures of the course, exercises, study visits, field trips and study tours treat
biological and geological natural resources, their occurrence and how they are used to generate goods and employments
the structure, plate tectonics and processes that shape the bedrock of the earth
composition and properties of the most common rock forming the mineral and the rocks
the effects of the ice melting and the strand displacement on the earth types distribution in the landscape
weathering, frost phenomenon, erosion and mass movements
quaternary deposits and the soil type importance for the properties of the soil
the hydrological cycle and water balance
the formation and occurrence in the landscape of the groundwater
occurrence, binding and movement of water and nutrients
the water as resource and human influence on the water balance and the water quality
the soil as system and its different components and its importance as habitat
basic mathematics
introduction to ethical argumentation and sustainable natural resources exploitation
cartography and interpretation of different type of map
general library science and study technique
oral and written presentation.
On field trips, natural environments are visited to increase the knowledge of geological relations and about the use and the administration of natural resources in Sweden. To give insight in possible future professional role, study visits at some workplaces are also made. Compulsory components are study visits, field trips, study tours and some exercises.
Information from the course leader
Hej och välkommen till Grundkurs – biologi och miljövetenskap, BI1254!
Detta är den första kurs du läser på utbildningen och den ska ge introduktion till universitetsstudier, grundkunskaper om landskapets uppbyggnad och om vattnet i naturen, samt en inblick i olika områden kopplade till biologi och miljövetenskap. Kursen innehåller också repetition av viss gymnasiematte samt moment där du får träna olika färdigheter som t.ex. att skriva uppsats och göra muntliga presentationer.
Kursen ligger under första halvan av höstterminen och går på heltid. Under resten av höstterminen läses kemi (se programhemsidan för att se övriga kurser på utbildningen).
SLU följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer gällande distans mellan personer och det innebär att det inte får vara så många studenter samtidigt på Campus nu i början av terminen. Därför kommer din undervisning på den här kursen att ske omväxlande på Campus, i fält och på distans. De flesta föreläsningarna kommer att ske på distans medan många övningar kommer att göras i fält och på lab, i mindre grupper. När vi kommunicerar på distans använder vi ett kommunikationsverktyg som heter Zoom och arbetsmaterial och instruktioner kommer att finnas på en Plattform som heter Canvas. Canvas kan du nå när du är registrerad på kursen (se nedan).
Vi har kursstarten på Campus och kommer då att gå igenom allt detta ordentligt.
Kursschemat är ännu preliminärt - vi kommer att slipa lite mer på upplägget av de olika momenten men huvudsakligen kommer det att se ut som det gör nu.
Värt att notera är att vi gör exkursioner i Ultunas närhet under de första veckorna. Det är alltså viktigt att redan från börja ha med stövlar/kängor och regnkläder. En cykel kan också vara bra att ha även om det också går att ta sig till exkursionslokalerna med buss och promenad.
Kurslitteratur till första kursen går att köpa fr.o.m. kursstart i Servicecenter i Ull hus här på Campus. En del material finns också på CANVAS.
Om du inte redan är registrerad då blir du det genom att närvara vid uppropet den 31 augusti. I fortsättningen kommer du att registrera dig själv på kurser. Skulle du vid kursstart ha förkylningssymptom och därmed inte kan närvara vid uppropet, ta kontakt med oss kursledare via mail eller telefon, så vi kan se till att du blir registrerad.
Det är klokt att så tidigt som möjligt hämta ut ditt studentkonto (se https://student.slu.se/studier/nystudent/ ). När du har ditt konto kan du komma in på CANVAS som alltså är den plattform där vi lägger ut så gott som allt material och information kring kursen.
Tips! Om du känner att du behöver fräscha upp dina gymnasiekunskaper i matte och kemi är det klokt att du förbereder dig före terminsstart. Lämplig repetition kan du hitta via följande länkar: Matte - http://www.sommarmatte.se/ och Kemi - https://www.khanacademy.org/ och https://ehinger.nu/undervisning/index.php
Om du har en funktionsnedsättning som gör att du behöver extra tid, avskildhet eller något extra hjälpmedel i undervisningen och vid examinationer –kontakta SLU Funka (så snart som möjligt): Funka@slu.se
Kontakta gärna oss med frågor som gäller kursen (Karin och Gunnel) eller utbildningen (Gunnel)
Vi ses i höst / Karin och Gunnel
Karin.Eklof@slu.se 018 – 67 30 42
Gunnel.Alvenas@slu.se 018 – 67 11 65
Course evaluation
The course evaluation is now closed
BI1254-10346 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for BI1254
Academic year 2020/2021
Basic course - biology and environmental sciences (BI1254-10264)
2020-08-31 - 2020-11-01
Academic year 2019/2020
Basic course - biology and environmental sciences (BI1254-10126)
2019-09-02 - 2019-10-31
Academic year 2018/2019
Basic course - biology and environmental sciences (BI1254-10115)
2018-09-03 - 2018-11-11
Academic year 2017/2018
Basic course - biology and environmental sciences (BI1254-10030)
2017-08-28 - 2017-11-05
Academic year 2016/2017
Basic course - biology and environmental sciences (BI1254-10067)
2016-08-29 - 2016-11-06
Syllabus and other information
Syllabus
BI1254 Basic course - biology and environmental sciences, 15.0 Credits
Grundkurs - biologi och miljövetenskapSubjects
Environmental Science Biology Biology Environmental scienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Introduction to the education | 9.0 | 0302 |
Geology and hydrology | 6.0 | 0303 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements and specific entry requirements according to field-specific entry requirements A11 that includes Biology 2, Physics 1a, Physics 1b1+1b2, Chemistry 2 or Mathematics 4.Objectives
The aim of the course is to give an introduction to the education and to give an orientation in issues that concern using natural resources. Furthermore, the course should give a general understanding of the geological relations and processes that shape the landscape and knowledge of the occurrence and renewal in the landscape of the water. The aim is also to give insights in possible future profession exercise and to introduce to higher education and give training in written and oral presentation.
On completion of the course, the student should be able to
describe use of natural resources and their importance in the society in all at a general level joint
account for the geological structure of the landscape and development
describe the occurrence and renewal of the water in the landscape
account for basic concepts and processes within geology and hydrology
identify those in Sweden most commonly occurring soil types, minerals and rocks
carry out simple hydrological calculations
describe at a general level the soil as system and its function as habitat
know and use certain mathematical tools that are commonly occurring within the natural sciences
search and use literature critically and communicate information in speech and writing.
Content
The lectures of the course, exercises, study visits, field trips and study tours treat
biological and geological natural resources, their occurrence and how they are used to generate goods and employments
the structure, plate tectonics and processes that shape the bedrock of the earth
composition and properties of the most common rock forming the mineral and the rocks
the effects of the ice melting and the strand displacement on the earth types distribution in the landscape
weathering, frost phenomenon, erosion and mass movements
quaternary deposits and the soil type importance for the properties of the soil
the hydrological cycle and water balance
the formation and occurrence in the landscape of the groundwater
occurrence, binding and movement of water and nutrients
the water as resource and human influence on the water balance and the water quality
the soil as system and its different components and its importance as habitat
basic mathematics
introduction to ethical argumentation and sustainable natural resources exploitation
cartography and interpretation of different type of map
general library science and study technique
oral and written presentation.
On field trips, natural environments are visited to increase the knowledge of geological relations and about the use and the administration of natural resources in Sweden. To give insight in possible future professional role, study visits at some workplaces are also made. Compulsory components are study visits, field trips, study tours and some exercises.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Passed tests
Thesis: Passed written and oral presentation
Approved participation in field trips, exercises and other compulsory components
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
In connection with study tours, a fee for the course participants is added to finance a part of the cost for travel and living.Responsible department
Department of Aquatic Science and Assessment
Cooperating departments:
Further information
Grading criteria
På denna kurs ges betyg G/ej G. För att bli godkänd på kursen ska följande krav vara uppfyllda:
1. Uppsats: godkänd skriftlig och muntlig redovisning
2. Aktivt deltagande i exkursioner samt vid efterföljande bearbetning och redovisning
3. Godkända prov/test/dugga/slutseminarium/hemtenta i:
- Mineral- och bergartskännedom, jordartskännedom
- Geologi och hydrologi
- NKK – Nyttjandet av naturresurser och dess konsekvenser
4. Studiebesök och övningar: aktivt deltagande.
5. Aktivt deltagande i övriga obligatoriska moment som innebär introduktion till universitetsstudier och övning i generella färdigheter:
- studieteknik
- biblioteksintroduktion (1 och 2)
- miljöetik, seminarium
Litterature list
- Endogena processer och landformer. Vittring sluttningsprocesser, flodverksamhet, vindverksamhet. 2004. Författare: Karl-Erik Perhans ISBN: SBN 91-974044-3-8 Kommentar: Säljes vid kursstart på Servicecenter i Ulls hus på Campus. Pris: 80:-
- Exogena processer och landformer. 2003. Författare: Karl-Erik Perhans ISBN: ISBN 91-974044-4-6 Kommentar: Säljes vid kursstart på Servicecenter i Ulls hus på Campus. Pris: 80:-
- Istidens landskap. Jordarter och terrängformer. 2002. Författare: Karl-Erik Perhans ISBN: ISBN 91-974044-2-X Kommentar: Säljes vid kursstart på Servicecenter i Ulls hus på Campus. Pris: 70:-
- Kompendium i hydrologi. Kurs Geologi och hydrologi Kommentar: Säljs på Servicecenter i Ulls hus på Campus i samband med kursstart. Pris: sammanslaget pris för Hydrologikompendium och exkursionsguide: 180:-
Kompendiet har inte ändrats sedan förra året. Även äldre varianter fungerar ganska bra. Dock blir sidhänvisningarna i läsanvisningen inte korrekt när äldre versioner används.
- Exkursionsguide Kommentar: Delas ut av kursledaren under kursens gång. Pris: se hydrologikompendium.
- En matematikbok med gymnasiematte, t.ex. den du själv hade. Kommentar: Du kan också hitta matteteori på nätet. På Ultunabiblioteket finns några ex att låna av boken: Mot bättre vetande i matematik av Andrejs Dunkels, Bengt Klefsjö, Nilsson I, Näslund R. som också går bra att använda.
- Kompletterande litteratur på Canvas 1) Vattnets väg från regn till bäck Författare: Grip, H. & Rodhe, A. 1991 ISBN: Hallgren & Fallgren, Uppsala [Vattnets väg från regn till bäck ] (<https://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:uu:diva-307562 >) Kommentar: Boken finns fritt tillgänglig på internet. Du kan nå den genom att klicka på titeln härovan eller via Canvas/Litteratur. Välj sedan "fulltext" i kolumnen till höger.
Om du vill kunna öppna den lite snabbare senare kan det vara klokt att ladda ner den.