New search
BI1318

Applied Conservation biology

The course contains lectures, excursions, practical exercises, seminars and projects. Excursions to different biotopes and conservation sites is an important part of the course, as are the projects where the students get to apply their theoretical knowledge. The projects are mandatory.


The course gives the student the necessary knowledge for a future career in the conservation sector, and therefore combines theoretical and practical elements.


The course contains basic theory and concepts in conservation biology, biodiversity-oriented management of specific habitat types, biodiversity conservation in both protected areas (e.g. nature reserves) and in the production landscape, and methods for surveying and monitoring of biodiversity.


Information from the course leader

Välkomna till kursen Tillämpad Naturvårdsbiologi!

Kursen startar den 29 augusti kl 9:00 i sal O1 i Undervisningshuset på Ultuna.

Om du av någon anledning inte kan vara med första dagen är det viktigt att du meddelar det i förväg.

Kursen kommer till största del bestå av undervisning på campus, men också bestå av fältundervisning under exkursioner, övningar och projektarbeten.

Om något är oklart, kontakta gärna Erik Öckinger (erik.ockinger@slu.se).

Hälsningar,

Erik

Course evaluation

The course evaluation is now closed

BI1318-10093 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for BI1318

Academic year 2023/2024

Applied Conservation biology (BI1318-10427)

2023-08-28 - 2023-10-30

Academic year 2021/2022

Applied Conservation biology (BI1318-10213)

2021-08-30 - 2021-11-01

Academic year 2020/2021

Applied Conservation biology (BI1318-10257)

2020-08-31 - 2020-11-01

Academic year 2019/2020

Applied Conservation biology (BI1318-10192)

2019-09-02 - 2019-10-31

Academic year 2018/2019

Applied Conservation biology (BI1318-10100)

2018-09-03 - 2018-11-11

Syllabus and other information

Grading criteria

För att bli godkänd (betyg 3) på kursen ska man efter genomgången kurs kunna:

Hur visar man det?

-Planera och genomföra inventering och miljöövervakning av specifika arter eller artgrupper.

Aktivt medverka i projektarbete i grupp. Bidra till en inlämnad rapport och muntlig redovisning, utformade enligt instruktioner

Det är obligatorisk närvaro på projektarbetet.

-Identifiera ett antal för naturvården viktiga biotoper.

-Redogöra för olika sätt att sköta biotoper med högt naturvärde, och i fält analysera olika skötselmetoders relevans på specifika lokaler.

Aktivt medverka i projektarbete i grupp. Bidra till en inlämnad rapport och muntlig redovisning, utformade enligt instruktioner

Det är obligatorisk närvaro på projektarbetet.

- Diskutera olika syften med naturvård och målkonflikter mellan naturvård och andra samhällsintressen.

Godkänt projektarbete. Det är obligatorisk närvaro på projektarbetet.

- Förklara och diskutera grundläggande begrepp inom naturvårdsbiologisk teori och praktik.

- Förstå historiska och biologiska processer som format dagens biologiska mångfald.

- Redogöra för viktiga styrmedel i samhällets arbete med att bevara biologisk mångfald.

- Ge exempel på hur myndigheter och andra organisationer arbetar med naturvård.

Godkänd skriftlig tentamen.

För att få betyget 4 på kursen ska man efter genomgången kurs kunna:

Hur visar man det?

Allt som krävs för betyg 3 enligt ovan

Allt som krävs för betyg 3 enligt ovan

-Förstå relevansen för grundläggande begrepp och naturvårdsbiologisk teori för olika frågor i den praktiska naturvården.

-Diskutera hur olika syften med naturvård kan leda till olika praktiska åtgärder.

-Diskutera för- och nackdelar med olika styrmedel för att bevara biologisk mångfald i specifika situationer.

-Analysera för- och nackdelar med olika metoder för inventering och övervakning av arter eller biologisk mångfald.

-Analysera för- och nackdelar med olika typer av skötsel i biotoper med höga naturvärden.

Skriftlig tentamen.

För att få betyget 5 på kursen ska man efter genomgången kurs kunna:

Hur visar man det?

Allt som krävs för betyg 4 enligt ovan

Allt som krävs för betyg 4 enligt ovan

-Föra en mer ingående diskussion om relevansen för grundläggande begrepp och naturvårdsbiologisk teori för olika frågor i den praktiska naturvården.

-Föra en mer ingående diskussion om hur olika syften med naturvård kan leda till olika praktiska åtgärder.

-Föra en mer ingående diskussion om för- och nackdelar med olika styrmedel för att bevara biologisk mångfald i specifika situationer.

-Göra en djupare analys av för- och nackdelar med olika metoder för inventering och övervakning av arter eller biologisk mångfald.

-Göra en djupare analys av för- och nackdelar med olika typer av skötsel i biotoper med höga naturvärden.

Skriftlig tentamen.

Litterature list

  1. Niklasson M & Nilsson S.G. 2005. **Skogsdynamik och arters bevarande. **Studentlitteratur. ISBN: 9789144034461

  2. Sodhi N.S & Ehrlich, P.R. 2010. Conservation Biology for all. Oxford Universuty Press. ISBN: 9780199554232.

**Kommentar: **Finns fritt tillgänglig online på : https://conbio.org/publications/free-textbook/

3) Artiklar och bokkapitel som kommer att finnas tillgängliga via Canvas

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Biology and Environmental Science - Bachelor's Programme Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 38060 SEK Cycle: Bachelor’s level (G2F)
Subject: Environmental Science Biology Biology Environmental science
Course code: BI1318 Application code: SLU-10093 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Ecology Pace: 100%