Wildlife management and implementation
Information from the course leader
Kursen Viltförvaltning och viltvård riktar sig till dig som arbetar eller vill arbeta med viltförvaltning inom myndigheter, inom de gröna näringarna eller inom intresseorganisationer, och till dig som är allmänt intresserad av viltförvaltning. Kanske siktar du på ett förtroendeuppdrag inom viltförvaltningen som jägar- eller markägarrepresentant, exempelvis inom länsstyrelsernas viltförvaltningsdelegationer eller älgförvaltningsgrupper? Då är detta kursen för dig!
Under kursen samlas gruppen fysiskt vid två tillfällen under torsdag-fredag, om Covid19-pandemin så medger. Bägge de fysiska träffarna sker på Öster Malma Jaktvårdsskola i Södermanland. Därutöver innehåller kursen två digital träffar torsdag-fredag. I samtliga fall finns det möjlighet att ta del av inspelat material eller åhörarkopior från föreläsningar. De fysiska träffarna är inte obligatoriska, men det är obligatoriskt att lämna in en mindre skrivuppgift efter mötet med företrädare för olika intressentgrupper i fält. Studenter som inte deltagit vid den första fysiska träffen får göra motsvarande uppgift efter att själva ha ordnat träff med intressenter. Detta ska planeras i dialog med kursledningen.
Under kursen arbetar studenterna löpande digitalt i grupp med sina förvaltningsplaner, som redovisas digitalt under en vardag i slutet av kursen. Tentamen sker som digital hemtentamen under en vardag.
Du hittar datum för de olika momenten i ramschemat under knappen "Schema".
Vänliga hälsningar
Fredrik Widemo
Kursansvarig
Course evaluation
The course evaluation is now closed
BI1329-10341 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for BI1329
Academic year 2020/2021
Wildlife management and implementation (BI1329-10026)
2020-08-31 - 2021-01-17
Academic year 2019/2020
Wildlife management and implementation (BI1329-30047)
2020-01-20 - 2020-06-07
Academic year 2019/2020
Wildlife management and implementation (BI1329-30202)
2020-01-20 - 2020-06-07
Academic year 2019/2020
Wildlife management and implementation (BI1329-10301)
2019-09-02 - 2020-03-24
Academic year 2018/2019
Wildlife management and implementation (BI1329-30232)
2019-01-21 - 2019-06-09
Academic year 2018/2019
Wildlife management and implementation (BI1329-10270)
2018-09-03 - 2019-01-20
Syllabus and other information
Syllabus
BI1329 Wildlife management and implementation, 15.0 Credits
Viltförvaltning och viltvårdSubjects
Forest ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 15.0 | 0101 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge at basic level equivalent to 30 credits biology.Objectives
The aim of the course is for the student to understand the role and contributions of various actors in wildlife management, and how to construct a wildlife management plan in Sweden.
On completion of the course, the student should be able to:
understand the bases for wildlife management in Sweden and internationally
describe the role of various actors and their responsibility in wildlife administration
account for the delegation of responsibility in Wildlife management
establish a wildlife management and administrative plan
account for how hunting in Sweden is organised and is carried out.
Content
The course mainly has a Northern European perspective focusing on Swedish conditions. Emphasis is placed on own field management projects where the students report in a seminar. The project is to set up a wildlife management plan for a property. After visits to selected estates, the students gather information and then formulate their own management plan. The individual tasks consist in each student managing individual species and parts of the plan. The common task consists of aligning the management of the individual species in a realistic multi-sector perspective, describing this and discussing how to achieve the management goals.
The learning objectives of the course are achieved through self-study, lectures, seminars, excursions and
exercises. Through exercises and seminar work, the student’s ability to analyze, process, synthesize and evaluate in field management is further developed . Exams in field management and practical exercises are also included. Written reports and accounts are compulsory.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Passed written examination and passed written and oral presentation of projects at seminars. Participation in compulsory parts is required to be approved.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
The course is carried out in cooperation between SLU and the Swedish Association for Hunting and Wildlife Management.The course is primarily aimed at individuals who work or will work with questions that concern game administration within, for example, county boards, the forestry board, forest companies, hunting and wildlife entrepreneurs.
Entry requirements: Knowledge at the basic level equivalent to 30 credits in biology is for example achieved by:
- Two years of completed studies on the Bachelor of Science in Forest Management Program (Skogsmästarprogrammet) at SLU, or
- Three semesters - semester 1-3 - completed studies on the Bachelor of Science in Forest Sciences Program (Skogskandidatprogrammet) at Linnaeus University (Linnéuniversitetet)
SLU is environmentally certified according to ISO 14001. A large part of our courses cover knowledge and skills that contribute positively to the environment. To further strengthen this, we have specific environmental goals for the education. Students are welcome to suggest actions regarding the course’s content and implementation that lead to improvements for the environment. For more information, see webpage www.slu.se.
During the course, we will meet at 4-5 occasions, weekdays or weekends. Several of the meetings will be carried out at Öster Malma Wildlife Management School in Sörmland, Grimsö research station in Bergslagen and/or at the School for Forest Management in Skinnskatteberg.
Responsible department
Department of Wildlife, Fish, & Environmental Studies
Further information
Grading criteria
Lärandemål:
Studenten ska efter genomgången kurs kunna
• redogöra för grunderna i svensk och internationell viltförvaltning
• beskriva olika aktörers roll och ansvar i viltförvaltningen
• redogöra för hur viltet förvaltas ur ett ekosystemtjänstperspektiv
• upprätta en viltförvaltningsplan som bygger på flerartsförvaltning och samförvaltning av viltet
• redogöra för hur jakt i Sverige organiseras och genomförs
|
Flerarts- & samförvaltning |
Genomförande av jakt |
Viltförvaltningens organisation |
Viltförvaltningsplan |
5
|
Redogör i detalj för:
* viltets behov och effekter av konkurrens mellan vilt
* vilka åtgärder som ofta används i Sverige och utomlands, inklusive hur de utförs och vilka arter som gynnas.
* rättigheter och skyldigheter att bedriva viltvård i Sverige.
* metoder inom viltövervakningen
* inverkan på biologisk mångfald
* hur annan markanvändning påverkar viltet och behoven av viltvård
* inverkan på förekomst av skador på grödor och skog
Redogör i detalj för principerna bakom en ekosystembaserad förvaltning
Diskuterar i detalj avvägningar mellan olika ekosystemtjänster |
Redogör i detalj för:
* konsekvenser av olika beskattningsstrategier
* grundprinciperna i jaktlagstiftningen
* vilka jaktformer som förekommer i Sverige
* metoder inom viltövervakningen
* viltets värde som resurs
Redogör för:
*grundprinciper för hur jakt bedrivs på ett säkert sätt
* grundprinciper för god hantering av fällt vilt
|
Redogör i detalj för:
* hur viltförvaltningen är organiserad, inklusive roller och ansvar, med särskilt fokus på älgförvaltningen och viltförvaltningsdelegationerna
* viltförvaltningens finansiering
* vanliga konflikter inom viltförvaltningen
Redovisar grundläggande förståelse av hur attityder mäts
Diskuterar:
* betydelsen av samverkan
* betydelsen av hänsyn till olika aktörers attityder
|
|
4 |
Redogör i detalj för:
* viltets behov och effekter av konkurrens mellan vilt
*vilka åtgärder som ofta används i Sverige och utomland s, hur de utförs och vilka arter som gynnas.
* rättigheter och skyldigheter att bedriva viltvård i Sverige.
* inverkan på biologisk mångfald
* hur annan markanvändning påverkar viltet och behoven av viltvård
* inverkan på förekomst av skador på grödor och skog
Redogör för principerna bakom en ekosystembasrad förvaltning
Diskuterar avvägningar mellan olika ekosystemtjänster |
Redogör i detalj för:
* konsekvenser av olika beskattningsstrategier
* grundprinciperna i jaktlagstiftningen
* metoder inom viltövervakningen
Redogör för:
* vilka huvudsakliga jaktformer som förekommer i Sverige
*grundprinciper för hur jakt bedrivs på ett säkert sätt
* grundprinciper för god hantering av fällt vilt
* grundläggande kunskap om viltets värde som resurs |
Redogör i detalj för:
* hur viltförvaltningen är organiserad, inklusive roller och ansvar, med särskilt fokus på älgförvaltningen och viltförvaltningsdelegationerna
* viltförvaltningens finansiering
Redogör för:
* vanliga konflikter inom viltförvaltningen
|
|
3 |
Redogör för
* vilka åtgärder som ofta används i Sverige och utomlands, hur de utförs och vilka arter som gynnas.
* rättigheter och skyldigheter att bedriva viltvård i Sverige.
* inverkan på biologisk mångfald
* hur annan markanvändning påverkar viltet och behoven av viltvård
* inverkan på förekomst av skador på grödor och skog
Diskuterar avvägningar mellan olika ekosystemtjänster |
Redogör för
* konsekvenser av olika beskattningsstrategier
* metoder inom viltövervakningen
* vilka huvudsakliga jaktformer som förekommer i Sverige
* grundprinciperna i jaktlagstiftningen
*grundprinciper för hur jakt bedrivs på ett säkert sätt |
Redogör för:
* hur viltförvaltningen är organiserad, inklusive roller och ansvar, med särskilt fokus på älgförvaltningen och viltförvaltningsdelegationerna
* viltförvaltningens finansiering
|
Tar fram en viltvårdsplan som visar på grundläggande förståelse för hur viltvårdsåtgärder kombineras på landskapsnivå och anpassas till lokala förutsättningar Planen ska omfatta flerartsförvaltning och samförvaltning av vilt, jord och skog ur ett ekosystemtjänstperspektiv. |
Målområdena Viltvård och Viltförvaltningens organisation har överordnad betydelse för det sammanvägda betyget. För betyget Exemplariskt (5) krävs 5553/5453, för betyget Utmärkt (4) krävs 5543/4553/4443, för betyget godkänd krävs minst 3 i samtliga målområden.
Litterature list
- Vilt, människa, samhälle Författare: Kjell Danell, Roger Bergström ISBN: ISBN 9789147094189 1) Viltets ekosystemtjänster- En kunskapssammanställning till stöd för värdering och förvaltning Författare: Fredrik Widemo, Bodil Elmhagen, Niklas Liljebäck ISBN: ISBN 978916206889-9 [Viltets ekosystemtjänster- En kunskapssammanställning till stöd för värdering och förvaltning] (https://www.naturvardsverket.se/Om-Naturvardsverket/Publikationer/ISBN/6800/978-91-620-6889-9/) Kommentar: Naturvårdsverksrapport som kan laddas ned (gratis).