Plants’ functionality for mitigating effects from climate change in a community planning perspective
Inom alla samhällssektorer är det viktigt att ha god kännedom om hur växter kan används och en förståelse för deras potential och begränsningar. Kursen ger kunskap om hur olika växtslag inom jordbruk, skog, landskap och trädgård används för olika syften i samhället, och hur olika värden ibland står emot varandra. Ur ett urbant och ruralt samhällsplaneringsperspektiv tittar vi närmare på vilka funktioner växter har och hur de kan bidra till en ökad hållbarhet samt en biobaserad ekonomi.
Information from the course leader
Kursintroduktion BI1423
Hej och välkommen till en intressant och lärorik kurs. Kursen ges för första gången och har haft ett högt söktryck (flera i kö). Den kommer att på distans via Zoom. Kursen går mellan 230116-230604.
Första föreläsningen blir måndagen den 16/1 och är mellan kl 15.00-17.15. Föreläsningen kommer att spelas in så att det skall gå bra att se den senare om du inte har möjlighet att deltaga just då.
Kursen är indelad i 3 moduler. De flesta föreläsningar ligger under modul 1, vilka sedan examineras med ett Quiz.
I Modul 2 kommer vi att arbeta med texter som läses diskuteras och som slutligen redovisas i ett seminarium.
I modul 3 blir det ett eget arbete som är tänkt som fördjupnings på ett område som är intressant. Redovisning med opponering på varandras arbeten sker på Zoom. Lite in på modul 3 skall vi ha träff med 2 dagar i Skåne.17-18 april. Det är viktigt att ni bokar dessa dagar redan nu i er kalender.
Dag 1: Kl 9.00 har vi ett studiebesök i Malmö där vi börjar med att titta på takträdgårdar. Vi kommer sedan med hjälp av vår guide se flera intressanta områden i Malmö. Eftermiddagen tillbringas i Alnarp där vi fortsätter att visa flera intressanta projekt.
Dag 2 Vi har då tillgång till buss som startar 7.45 från Alnarp. (Bussen kan hämta på Malmö station kl 8.00). Vi börjar med att åka till Jordberga gård som är en stor gård med cirkulärt tänkande inför framtiden. Vi ämnar kunna avsluta dagen med avlämning Malmö station ca 16.00.
Kursledare - Maria Herneke Walter
Vid frågor, kontakta: maria.herneke.walter@slu.se, eller Utbildningsadministratör – Ann-Charlotte Dahlbäck ann-charlotte dahlback@slu.se
Det mesta av kommunikation från kursledningen till dig sker via Canvas, så det rekommenderas att du laddar ner Canvas-appen och sätter på notisfunktionen
Examination, poäng, kurstid och betygsnivå
Du examineras på kursen genom:
- Quiz i modul 1(Godkänt/Underkänt)
- Seminarium i zoom i modul 2 (Godkänt/Underkänt)
- Eget arbete med redovisning och opponering på varandras arbeten på zoom (Underkänt/3/4/5)
- Det egna arbetet blir betygsstyrande till slutbetyg (under förutsättning att de 2 andra modulerna är godkända)
Litteratur presenteras senare och kommer i stor utsträckning att kunna laddas ner
Modul 1 kommer att synas senast 11/1 på Canvas.
Preliminärt schema och sammanfattande beskrivning av kursupplägget.
Topic: BI1423 Växters funktionalitet....
Time: This is a recurring meeting Meet anytime
Meeting ID: 650 9758 8633
Passcode: 123456
Join Zoom Meeting
https://slu-se.zoom.us/j/65097588633
Välkommen
Maria Herneke Walter
Kursledare
Modul |
Poäng |
betyg |
Examination |
kurstid |
1 |
3 |
G/U |
Föreläsningar examinationsform Quiz Öppet 220216-220226 |
V3-7 |
2 |
4 |
G/U |
Texter läses och diskuteras Seminarium Zoom |
8-13 |
3 |
8 |
U/3/4/5 |
Inleds med en introduktion i bibliotekssök på Zoom, 17-18 april studiebesök i Skåne (mer info kommer). Eget arbete som är tänkt som fördjupnings på ett område som är intressant. Redovisning med opponering på varandras arbeten på Zoom |
14-23 |
Vecka |
Schema |
föreläsare |
Innehåll |
Litteratur |
3 |
Mån 16/1 15.00-17.15
Ons 18/1 15.00-17.00
Tor 19/1 15.00-17.00 |
Maria Herneke Walter Kristina Blennow
Anders Carlsson
Jonatan Leo |
Introduktion Effekter av klimatförändringarna globalt så väl som i Sverige? Framtidens mat produktion. Vilka scenarier
Växtbiologi
Vad är en växt? Fotosyntes, näringsämnen, fiber, |
|
4 |
ons 25/1 14.15-16.00 tor 26/1 14.15-16.00 |
Thomas Prade |
Jordbrukets växter och effekter på klimatet |
|
5 |
Tis 31/1 15.00-17.00 Tor 2/2 15.00-17.00 |
Eric Agestam |
skog |
|
6 |
tis 7/2 15.00-17.00 Ons 8/2 15.00-17.00 Tor 9/2 15.00-17.00 |
Maria
Ev Åsa
Erik Skärbäck |
Våtmarker/
Bibliotekssök/rapportskrivning
miljöpsykologi Balansering och kompensation – före/efter-analyser
|
|
7 |
tis 14/2 15-17.00 tor 16/2 15-17.00 |
Anders Larsson
Johanna Deak |
Samhällsplanering |
|
8 |
Examination Modul1 Quiz Öppet 220216-220226 |
Course evaluation
The course evaluation is now closed
BI1423-30215 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for BI1423
Academic year 2023/2024
2024-01-15 - 2024-06-02
Syllabus and other information
Syllabus
BI1423 Plants’ functionality for mitigating effects from climate change in a community planning perspective, 15.0 Credits
Växters funktionalitet för klimatlindring i ett samhällsplaneringsperspektivSubjects
Biology BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Quiz in Canvas | 3.0 | 0001 |
Seminar in zoom | 4.0 | 0002 |
Written assignment, oral presentation in zoom and opposition | 8.0 | 0003 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements for higher education.Objectives
The purpose of the course is to provide an overview of plant functionality and how we from a system perspective can use plants to meet societal challenges today and in the future. The focus is on sustainability and climate impact from a community planning perspective. On the course, the student will, based on previous experiences and new knowledge, work with current problem challenges to be given an understanding of the possibilities around plant use and train in critical and creative approaches.
After completing the course, the student is expected to be able to:
• describe the most common types of plant use in different environments and situations and how it affects society, the landscape and the climate.
• describe how plants through their functions can contribute to a sustainable society and to mitigate effects from climate change.
• analyze plant-based solutions and provide suggestions for plant use that can drive sustainable technical, social and economic development.
Content
The course is divided into three modules. The first module deals with the functions of plants with plant species knowledge and plant characteristics, the social and economic significance of plants, the aesthetics and intrinsic values of plants, the impact of the environment on plants and the plants impact on the environment. The second module deals with various landscape elements such as forests, fields, vegetation in cities, plants by the water and meadows and other culturally influenced areas. We look at how different landscape elements can be used to achieve sustainable community planning and to highlight opportunities, challenges and limitations in plant use. Perspectives revolve around production, recreation, ecosystem services, technical solutions, biodiversity and climate. The last module deals with concrete challenges and issues together with various toolboxes and solutions for achieving a bio-based economy. The module also addresses important societal actors and how we as a society can drive a green transition to adapt to and mitigate effects from climate change.
The course consists of digital lectures and literature at a distance as well as mandatory meetings on site with exercises and discussions. At the end of the course, the student must write an assignment with an oral presentation and discussion.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Approved participation in compulsory parts and approved assignments.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Distance course with two compulsory meetings at SLU in Alnarp.Responsible department
Department of Plant Breeding
Cooperating departments:
Further information
Grading criteria
Mål i kursplan Efter genomgången kurs ska studenten kunna: |
Modul 1: Redogöra för de vanligaste typerna av växtanvändning i olika miljöer och situationer samt hur det påverkar samhället, landskapet och klimatet |
Modul2 Beskriva hur växter genom sina funktioner kan bidra till ett hållbart samhälle och att lindra effekterna från klimatförändringar. |
Modul 3 Analysera växtbaserade lösningar samt ge förslag på växtanvändning som kan driva en hållbar teknisk, social och ekonomisk utveckling. |
Examination |
Quiz i Canvas baserat på litteratur och föreläsningar Godkänt på alla frågor (kan göras flera gånger)
|
Läsa och diskutera i grupp 5st arbeten Följande tas upp: Vilken funktion har växterna? Kan det implementeras? Hur? Var? Svårigheter? Vilka globala mål berörs? Vilka av följande kriterier berörs?
Obligatorisk närvaro på seminarium där var och en skall vara beredd på att svara på frågorna då gruppsammansättningarna kan ändras.
|
Eget arbete med redovisning samt opponering på ett annat arbete. Arbetet behandlar växtbaserade lösningar lokalt/regionalt, stad/land. Målet är att kunna diskutera hur man kan implementera en lösning för att driva på en samhällsutveckling som bidrar till att delar av de globala hållbarhetsmålen nås. Förklara och försvara arbetet utförligt i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett analyserande och förklarande sätt där arbetets fördelar respektive förbättringsmöjligheter lyfts.
Arbetet utförs med hjälp av artiklar, egna sökningar samt eventuella egna intervjuer. Det utförs med stöd av handledning och skall vara 4-6 sidor långt (ink bilder). Det skall vara skrivet enligt vetenskapligt upplägg med tillhörande referenslista. Uppsaredovisatsens olika delar | Externwebben (slu.se)
2 dagars studiebesök i Skåne där praktiska tillämpningar visas upp. Kan man inte delta, får man visa att man har inhämtat informationen på annat sätt tex. Genom att intervjua en kurskamrat, kontakta kommun och företagare på egen ort )
Obligatorisk närvaro vid seminariet |
Betyg 5 Studenten kan |
|
|
Mycket utförligt beskriva en konkret utmaning och ge förslag på växtbaserad lösning och implementering som kan kopplas till de globala målen samt berör flera av våra kriterier
Förklara och försvara arbetet utförligt i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett analyserande och förklarande sätt där arbetets fördelar respektive förbättringsmöjligheter lyfts. |
Betyg 4 Studenten kan: |
|
|
Utförligt beskriva en konkret utmaning och ge förslag på växtbaserad lösning och implementering som kan kopplas till de globala målen samt berör några av våra kriterier
Förklara och försvara arbetet i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett förklarande sätt där arbetets fördelar respektive förbättringsmöjligheter lyfts. |
Betyg 3 Studenten kan |
|
|
Översiktligt beskriva en konkret utmaning och ge förslag på växtbaserad lösning och implementering som kan kopplas till några av de globala målen samt berör något av våra kriterier
Förklara och försvara arbetet i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett förklarande sätt. |
Möjliga betyg |
G/U |
G/U |
5/4/3/U Poäng |
|
|
|
Det krävs minst G på alla moduler för att Betyg skall uppnås |