New search
BI1423

Plants’ functionality for mitigating effects from climate change in a community planning perspective

Växter utgör en naturkraft och är avgörande i samhällets gröna omställning. I årtusenden har växter anpassats till olika naturliga miljöer och bildar grunden till alla världens ekosystem. I ett samhällsperspektiv har vi människor tagit växter i vår tjänst och använder dem för en mängd olika områden, allt från mat, material och energi till prydnad, ekosystemtjänster och rekreation. Vi använder deras anpassningar och förädlar dem för att uppfylla olika funktioner och leverera olika samhällstjänster. Växter är ett av de viktigaste verktygen för att möta många samhällsutmaningar och lindra effekter från kommande klimatförändringar.



Inom alla samhällssektorer är det viktigt att ha god kännedom om hur växter kan används och en förståelse för deras potential och begränsningar. Kursen ger kunskap om hur olika växtslag inom jordbruk, skog, landskap och trädgård används för olika syften i samhället, och hur olika värden ibland står emot varandra. Ur ett urbant och ruralt samhällsplaneringsperspektiv tittar vi närmare på vilka funktioner växter har och hur de kan bidra till en ökad hållbarhet samt en biobaserad ekonomi.

Information from the course leader

Kursintroduktion BI1423

Hej och välkommen till en intressant och lärorik kurs. Kursen ges för första gången och har haft ett högt söktryck (flera i kö). Den kommer att på distans via Zoom. Kursen går mellan 230116-230604.

Första föreläsningen blir måndagen den 16/1 och är mellan kl 15.00-17.15. Föreläsningen kommer att spelas in så att det skall gå bra att se den senare om du inte har möjlighet att deltaga just då.

Kursen är indelad i 3 moduler. De flesta föreläsningar ligger under modul 1, vilka sedan examineras med ett Quiz.

I Modul 2 kommer vi att arbeta med texter som läses diskuteras och som slutligen redovisas i ett seminarium.

I modul 3 blir det ett eget arbete som är tänkt som fördjupnings på ett område som är intressant. Redovisning med opponering på varandras arbeten sker på Zoom. Lite in på modul 3 skall vi ha träff med 2 dagar i Skåne.17-18 april. Det är viktigt att ni bokar dessa dagar redan nu i er kalender.

Dag 1: Kl 9.00 har vi ett studiebesök i Malmö där vi börjar med att titta på takträdgårdar. Vi kommer sedan med hjälp av vår guide se flera intressanta områden i Malmö. Eftermiddagen tillbringas i Alnarp där vi fortsätter att visa flera intressanta projekt.

Dag 2 Vi har då tillgång till buss som startar 7.45 från Alnarp. (Bussen kan hämta på Malmö station kl 8.00). Vi börjar med att åka till Jordberga gård som är en stor gård med cirkulärt tänkande inför framtiden. Vi ämnar kunna avsluta dagen med avlämning Malmö station ca 16.00.

Kursledare - Maria Herneke Walter
Vid frågor, kontakta: maria.herneke.walter@slu.se, eller Utbildningsadministratör – Ann-Charlotte Dahlbäck ann-charlotte dahlback@slu.se

Det mesta av kommunikation från kursledningen till dig sker via Canvas, så det rekommenderas att du laddar ner Canvas-appen och sätter på notisfunktionen

Examination, poäng, kurstid och betygsnivå

Du examineras på kursen genom:

  • Quiz i modul 1(Godkänt/Underkänt)
  • Seminarium i zoom i modul 2 (Godkänt/Underkänt)
  • Eget arbete med redovisning och opponering på varandras arbeten på zoom (Underkänt/3/4/5)
  • Det egna arbetet blir betygsstyrande till slutbetyg (under förutsättning att de 2 andra modulerna är godkända)

Litteratur presenteras senare och kommer i stor utsträckning att kunna laddas ner

Modul 1 kommer att synas senast 11/1 på Canvas.

Preliminärt schema och sammanfattande beskrivning av kursupplägget.

Topic: BI1423 Växters funktionalitet....

Time: This is a recurring meeting Meet anytime

Meeting ID: 650 9758 8633

Passcode: 123456

Join Zoom Meeting

https://slu-se.zoom.us/j/65097588633

Välkommen

Maria Herneke Walter

Kursledare

Modul

Poäng

betyg

Examination

kurstid

1

3

G/U

Föreläsningar examinationsform

Quiz

Öppet 220216-220226

V3-7

2

4

G/U

Texter läses och diskuteras

Seminarium

Zoom

8-13

3

8

U/3/4/5

Inleds med en introduktion i bibliotekssök på Zoom,

17-18 april studiebesök i Skåne (mer info kommer). Eget arbete som är tänkt som fördjupnings på ett område som är intressant. Redovisning med opponering på varandras arbeten på Zoom

14-23

Vecka

Schema

föreläsare

Innehåll

Litteratur

3

Mån 16/1 15.00-17.15

Ons 18/1 15.00-17.00

Tor 19/1

15.00-17.00

Maria Herneke Walter

Kristina Blennow

Anders Carlsson

Jonatan Leo

Introduktion

Effekter av klimatförändringarna globalt så väl som i Sverige?

Framtidens mat produktion. Vilka scenarier

Växtbiologi

Vad är en växt? Fotosyntes, näringsämnen, fiber,

4

ons 25/1 14.15-16.00

tor 26/1 14.15-16.00

Thomas Prade

Jordbrukets växter och effekter på klimatet

5

Tis 31/1 15.00-17.00

Tor 2/2 15.00-17.00

Eric Agestam

skog

6

tis 7/2 15.00-17.00

Ons 8/2 15.00-17.00

Tor 9/2 15.00-17.00

Maria

Ev Åsa

Erik Skärbäck

Våtmarker/

Bibliotekssök/rapportskrivning

miljöpsykologi Balansering och kompensation – före/efter-analyser

7

tis 14/2 15-17.00

tor 16/2 15-17.00

Anders Larsson

Johanna Deak

Samhällsplanering

8

Examination Modul1

Quiz

Öppet 220216-220226

Course evaluation

The course evaluation is now closed

BI1423-30215 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for BI1423

Academic year 2023/2024

Plants’ functionality for mitigating effects from climate change in a community planning perspective (BI1423-30211)

2024-01-15 - 2024-06-02

Syllabus and other information

Grading criteria

Mål i kursplan

Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

Modul 1:

Redogöra för de vanligaste typerna av växtanvändning i olika miljöer och situationer samt hur det påverkar samhället, landskapet och klimatet

Modul2

Beskriva hur växter genom sina funktioner kan bidra till ett hållbart samhälle och att lindra effekterna från klimatförändringar.

Modul 3

Analysera växtbaserade lösningar samt ge förslag på växtanvändning som kan driva en hållbar teknisk, social och ekonomisk utveckling.

Examination

Quiz i Canvas baserat på litteratur och föreläsningar Godkänt på alla frågor (kan göras flera gånger)

Läsa och diskutera i grupp 5st arbeten

Följande tas upp:

Vilken funktion har växterna?

Kan det implementeras? Hur? Var? Svårigheter?

Vilka globala mål berörs?

Vilka av följande kriterier berörs?

  • En grön omställning
  • Biobaserad ekonomi
  • Lindrar effekter från klimatförändringar
  • Hjälper oss att anpassa oss till rådande omständigheter

Obligatorisk närvaro på seminarium där var och en skall vara beredd på att svara på frågorna då gruppsammansättningarna kan ändras.

Eget arbete med redovisning samt opponering på ett annat arbete. Arbetet behandlar växtbaserade lösningar lokalt/regionalt, stad/land. Målet är att kunna diskutera hur man kan implementera en lösning för att driva på en samhällsutveckling som bidrar till att delar av de globala hållbarhetsmålen nås.

Förklara och försvara arbetet utförligt i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett analyserande och förklarande sätt där arbetets fördelar respektive förbättringsmöjligheter lyfts.

Arbetet utförs med hjälp av artiklar, egna sökningar samt eventuella egna intervjuer. Det utförs med stöd av handledning och skall vara 4-6 sidor långt (ink bilder). Det skall vara skrivet enligt vetenskapligt upplägg med tillhörande referenslista. Uppsaredovisatsens olika delar | Externwebben (slu.se)

2 dagars studiebesök i Skåne där praktiska tillämpningar visas upp. Kan man inte delta, får man visa att man har inhämtat informationen på annat sätt tex. Genom att intervjua en kurskamrat, kontakta kommun och företagare på egen ort )

Obligatorisk närvaro vid seminariet

Betyg 5 Studenten kan

Mycket utförligt beskriva en konkret utmaning och ge förslag på växtbaserad lösning och implementering som kan kopplas till de globala målen samt berör flera av våra kriterier

  • En grön omställning
  • Biobaserad ekonomi
  • Lindrar effekter från klimatförändringar
  • Hjälper oss att anpassa oss till rådande omständigheter

Förklara och försvara arbetet utförligt i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett analyserande och förklarande sätt där arbetets fördelar respektive förbättringsmöjligheter lyfts.

Betyg 4 Studenten kan:

Utförligt beskriva en konkret utmaning och ge förslag på växtbaserad lösning och implementering som kan kopplas till de globala målen samt berör några av våra kriterier

  • En grön omställning
  • Biobaserad ekonomi
  • Lindrar effekter från klimatförändringar
  • Hjälper oss att anpassa oss till rådande omständigheter

Förklara och försvara arbetet i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett förklarande sätt där arbetets fördelar respektive förbättringsmöjligheter lyfts.

Betyg 3 Studenten kan

Översiktligt beskriva en konkret utmaning och ge förslag på växtbaserad lösning och implementering som kan kopplas till några av de globala målen samt berör något av våra kriterier

  • En grön omställning
  • Biobaserad ekonomi
  • Lindrar effekter från klimatförändringar
  • Hjälper oss att anpassa oss till rådande omständigheter

Förklara och försvara arbetet i tal och skrift samt opponera på ett annat arbete på ett förklarande sätt.

Möjliga betyg

G/U

G/U

5/4/3/U Poäng

Det krävs minst G på alla moduler för att Betyg skall uppnås

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 38060 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1N)
Subject: Biology Biology
Course code: BI1423 Application code: SLU-30215 Location: Alnarp Distance course: Yes Language: Swedish Responsible department: Department of Plant Breeding Pace: 50%