New search
EX0890

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development

An independent project is a project where you will apply your in-depth knowledge, skills and approach to an issue in the field of the education. Often, the independent project is at the end of your education where you will plan, conduct and present an academic study. Your project will be published publicly.

Information from the course leader

Hej!

Välkomna till kursen Självständigt arbete /masteruppsats!

Vi har kursstart måndag 17/1 kl.13.15 - 16.00 i sal C213 i BioCentrum.

Om ni inte är friska, så får ni en länk att vara med på zoom istället.

Se flikarna schema och betygskriterier för dessa dokument.

När antagningen är klar, kommer ni att bjudas in till Canvasrummet, där finns fler dokument.

God Jul och Gott Nytt År!

vänliga hälsningar,

Malin Beckman och Brian Kuns

malin.beckman@slu.se 073 957 1371

Course evaluation

The course evaluation is now closed

EX0890-30195 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for EX0890

Academic year 2023/2024

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-30343)

2024-01-15 - 2024-06-02

Academic year 2023/2024

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-10392)

2023-08-28 - 2024-01-14

Academic year 2022/2023

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-30108)

2023-01-16 - 2023-06-04

Academic year 2022/2023

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-10115)

2022-08-29 - 2023-01-15

Academic year 2021/2022

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-10226)

2021-08-30 - 2022-01-16

Academic year 2020/2021

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-30214)

2021-01-18 - 2021-06-06

Academic year 2020/2021

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-10224)

2020-08-31 - 2021-01-17

Academic year 2019/2020

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-30155)

2020-01-20 - 2020-06-07

Academic year 2019/2020

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-10155)

2019-09-02 - 2020-01-19

Academic year 2018/2019

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-30165)

2019-01-21 - 2019-06-09

Academic year 2018/2019

Master thesis in Rural Development, A2E - Agriculture Programme - Rural Development (EX0890-10182)

2018-09-03 - 2019-01-20

Syllabus and other information

Grading criteria

Betygskriterier för EX0890 Självständigt arbete i landsbygdsutveckling, 30 hp

Malin Beckman och Brian Kuns

Betyg 3 – Studenten ska:

  1. kunna självständigt och kreativt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar;
  2. relatera de vetenskapliga frågeställningarna till lantbrukssektorns komplexa system av resurser och värdeskapande processer;
  3. självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och litteratur;
  4. självständigt planera och med adekvata metoder genomföra en vetenskaplig studie inom givna tidsramar;
  5. analysera och värdera data och/eller resultat på vetenskaplig grund;
  6. kritiskt diskutera innehåll och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund;
  7. reflektera över samhälleliga och etiska aspekter, aspekter på hållbarhet inom ämnet samt etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete;
  8. skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar;
  9. skriva en sammanfattning på engelska av ett vetenskapligt arbete enligt givna instruktioner;
  10. populärvetenskapligt sammanfatta ett vetenskapligt arbete enligt givna instruktioner;
  11. muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska, diskutera och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete, inklusive metod, slutsatser och arbetets sammanhang i ett vidare perspektiv;
  12. identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet

Betyg 4 – Studenten ska (utöver punkterna under betyg 3):

  1. Kunna självständigt och kreativt identifiera och formulera väl motiverade vetenskapliga frågeställningar och argumentera för frågeställningarnas vidare relevans;
  2. Placera de vetenskapliga frågeställningarna i ett vidare och relevant sammanhang, både i relation till litteraturen och samhällskontexten;
  3. Visa god förmåga att självständigt söka, värdera, sammanställa och kritiskt tolka relevant information för att belysa och analysera ett problem;
  4. Tydligt motivera valet av metod, och resonera kring svagheter och styrkor med den föreslagna metoden;
  5. Göra en analys och värdering av data och resultat som innehåller kritiskt reflektion kring deras pålitlighet;
  6. Kunna kritiskt, och från flera perspektiv, diskutera innehåll och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, och bedöma innehållet och slutsatserna i förhållande till metodvalet och studiens vetenskapliga grund;
  7. (samma som för betyg 3)
  8. Visa god förmåga att använda formalia på ett korrekt och relevant sätt och visa förmåga att skriva en språkligt genomarbetad text med god läsbarhet i relation till målgruppen;
  9. Skriva en sammanfattning på i grunden korrekt engelska av ett vetenskapliga arbete;
  10. Visa god förmåga att göra populärvetenskapliga sammanfattningar;
  11. Hålla ett kortfattat och logiskt (utifrån materialet) muntligt försvar av det egna arbetet där den egna argumentationen tydligt framstår, och visa god förmåga att konstruktivt analysera, argumentera med, och diskutera sina kamraters uppsatser och placera dem i ett vidare vetenskapligt sammanhang;
  12. (samma som för betyg 3)

Betyg 5 – Studenten ska (förutom kriterierna under betyg 3 och 4):

  1. Kunna självständigt och kreativt identifiera och formulera väl motiverade och originella frågeställningar;
  2. Visa mycket god förmåga att placera de vetenskapliga frågeställningarna i ett vidare och relevant teoretiskt och empiriskt sammanhang;
  3. Visa mycket god förmåga att självständigt söka, värdera, sammanställa och kritiskt tolka relevant information för att belysa och analysera ett problem, både teoretiskt och empiriskt;
  4. Kunna göra en väl utvecklad bedömning av resultatet utifrån den valda metoden, och i relation till andra studier;
  5. Göra en väl utvecklad analys och värdering av data och resultat som innehåller kritiskt reflektion kring pålitligheten.
  6. (samma som för betyg 4)
  7. (samma som för betyg 3 och 4)
  8. Visa mycket god förmåga att göra en övertygande, stringent och formellt korrekt framställning och argumentation i relation till målgruppen.
  9. Skriva en sammanfattning på korrekt och välskriven engelska av ett vetenskapligt arbete
  10. Visa mycket god förmåga att göra populärvetenskapliga sammanfattningar
  11. (samma som för betyg 4)
  12. (samma som för betyg 3)

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 55000 SEK Cycle: Master’s level (A2E)
Subject: Rural Development Rural Development
Course code: EX0890 Application code: SLU-30195 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Urban and Rural Development Pace: 100%