New search
EX1004

Independent project in Landscape Architecture, G2E

An independent project is a project where you will apply your in-depth knowledge, skills and approach to an issue in the field of the education. Often, the independent project is at the end of your education where you will plan, conduct and present an academic study. Your project will be published publicly.

Information from the course leader

Välkommen till kursen Självständigt arbete i Landskapsarkitektur!

Information om litteratur: Att söka, sammanställa och referera till vetenskapliga artiklar är en viktig del av kursen och finns med i betygskriterierna. Vi förväntar att du söker efter och använder relevant litteratur anpassat efter ditt tema. Använd vetenskapliga sökmotorer så som Scopus, Web of Science, eller Google Schoolar. Fråga också din handledare om tips på litteratur. Vill du veta mer om uppsatsskrivande så finns det en hel del generell litteratur, oftast böcker, se t ex boken Att skriva uppsats med akribi av Trost, J. (2014).

Course evaluation

The course evaluation is now closed

EX1004-20048 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for EX1004

Academic year 2023/2024

Independent project in Landscape Architecture, G2E (EX1004-30116)

2024-01-15 - 2024-03-19

Academic year 2022/2023

Independent project in Landscape Architecture, G2E (EX1004-30039)

2023-01-16 - 2023-06-04

Academic year 2022/2023

Independent project in Landscape Architecture, G2E (EX1004-40027)

2023-03-22 - 2023-06-04

Academic year 2022/2023

Independent project in Landscape Architecture, G2E (EX1004-30038)

2023-01-16 - 2023-03-21

Academic year 2022/2023

Independent project in Landscape Architecture, G2E (EX1004-20025)

2022-11-01 - 2023-01-15

Academic year 2021/2022

Independent project in Landscape Architecture, G2E (EX1004-30116)

2022-01-17 - 2022-06-05

Academic year 2021/2022

Independent project in Landscape Architecture, G2E (EX1004-40043)

2022-03-24 - 2022-06-05

Academic year 2021/2022

Independent project in Landscape Architecture, G2E (EX1004-30115)

2022-01-17 - 2022-03-23

Syllabus and other information

Grading criteria

Mål

För betygsnivå 3 måste alla kriterier vara uppfyllt

För betygsnivå 4 måste samtliga kriterier på nivå 3 samt 7 av 9 kriterier på nivå 4 vara uppfyllda. Notera också att arbetet måste vara inlämnat till examinator i tid (enligt angivet datum i schemat), förutsatt att inte finns giltigt skäl till försening.

För betygsnivå 5 måste samtliga kriterier på nivå 3 och 4 vara uppfyllda, samt 6 av 7 kriterier på nivå 5. Notera också att arbetet måste vara inlämnat till examinator i tid (enligt angivet datum i schemat), förutsatt att inte finns giltigt skäl till försening.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ett givet ämne.

  • Studenten visar förmåga att kunna identifiera problemställningar och formulera frågeställningar inom ämnesområdet landskapsarkitektur.

  • Studenten visar god förmåga att kunna identifiera problemställningar och på ett tydligt och välformulerat sätt presentera frågeställningar som är förankrade i litteratur.

  • Studenten visar mycket god förmåga att kunna identifiera problemställningar och på ett tydligt och välformulerat sätt presentera frågeställningar som är välförankrade i vetenskaplig litteratur.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna självständigt söka, sammanställa, värdera och kritiskt tolka relevant information och data utifrån formulerad frågeställning.

  • Studenten visar att hen självständigt kan söka och sammanställa relevant information.

  • Studenten visar att hen kan värdera och kritiskt tolka relevant information och data utifrån en formulerad problemställning.

  • Studenten visar att hen självständigt kan söka, sammanställa och referera till vetenskapliga källor.

  • Studenten använder vetenskaplig litteratur för att underbygga sin egen argumentation.

  • Studenten reflekterar kritiskt över hur egna resultat förhåller sig till andra källor.

  • Studenten visar på ett övertygande sätt att hen kan söka, sammanställa, syntetisera och referera till vetenskaplig litteratur.

  • Studenten diskuterar insiktsfullt och analytiskt sina egna resultat och underbygger eller kontrasterar dessa mot vetenskaplig litteratur.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna kritiskt diskutera innehåll, resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete, samt reflektera över hur frågeställning och metodval förhåller sig till ämnets vetenskapliga och praktiska grund.

  • Studenten diskuterar kritiskt sina resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete.

  • Studenten reflekterar över relevansen av frågeställningar och metodval för ämnet landskapsarkitektur.

  • Studenten drar slutsatser utifrån en diskussion av egna resultat.

  • Studenten diskuterar kritiskt och välargumenterat sina resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete.

  • Studenten presenterar styrkor och svagheter med metoden.

  • Studenten diskuterar kritiskt och välargumenterat sina resultat och slutsatser i ett vetenskapligt arbete och ger förslag på frågeställningar för fortsatta studier inom området.

  • Studenten reflekterar kritiskt över styrkor och svagheter vad gäller frågeställning och metodval.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna reflektera över samhälleliga och etiska aspekter samt aspekter på hållbarhet inom ämnet.

  • Studenten reflekterar över samhälleliga, etiska och hållbarhetsaspekter.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete, enligt rådande praxis inom ämnet, anpassad för angiven målgrupp och enligt givna anvisningar.

  • Studenten presenterar ett vetenskapligt skriftligt arbete (som följer en akademisk struktur) inom ämnet landskapsarkitektur.

  • Arbetet följer studiehandbokens regler för omfång och format.
  • Studenten presenterar ett välformulerat och reflekterande vetenskapligt arbete.

  • Referenshanteringen är korrekt.
  • Studenten presenterar ett välformulerat, reflekterande och analytiskt arbete förankrat i vetenskaplig litteratur.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna muntligt presentera ett vetenskapligt arbete samt kritiskt granska och ge konstruktiv kritik på en annan students arbete

  • Studenten ger en muntlig presentation som ger en överblick över arbetet/uppsatsen.

  • Den muntliga presentationen genomförs inom givna ramar avseende tid och omfattning.

  • Studenten har under kursens gång lämnat konstruktiv kritik, både muntligt och skriftligt, på andra studenters arbeten.
  • Studenten ger en presentation som är tydlig både muntligt och visuellt.

  • Studenten ger en presentation som är mycket logisk, övertygande och välformulerad både muntligt som visuellt.

Efter avslutad kurs ska studenten kunna identifiera sitt eget utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet

  • Studenten identifierar sitt eget och samhällets utvecklingsbehov av kompetens och kunskap inom området för arbetet.

Summa antal uppfyllda punkter:

SUM:

SUM:

SUM:

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Landscape Engineer Programme - Uppsala Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 0 SEK Cycle: Bachelor’s level (G2E)
Subject: Landscape Architecture Landscape Architecture
Course code: EX1004 Application code: SLU-20048 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Urban and Rural Development Pace: 100%