New search
FÖ0438

Business economics 2

The course starts with a series of lectures and seminars on basic marketing and in-depth managerial accounting. After that, an independent synthesis work follows, where the students with supervision make a business plan for a smaller company, especially in the animal industry.


The course ends with a final seminar where the students present their business plans.


Information from the course leader

Generell information inför kursstart

P.g.a. Covid-19-situationen kommer kursen att ges på distans.

Lärarlaget

Course evaluation

The course evaluation is now closed

FÖ0438-30198 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for FÖ0438

Academic year 2021/2022

Business economics 2 (FÖ0438-30206)

2022-02-18 - 2022-03-23

Academic year 2019/2020

Business economics 2 (FÖ0438-30235)

2020-02-20 - 2020-03-24

Academic year 2018/2019

Business economics 2 (FÖ0438-30157)

2019-02-21 - 2019-03-25

Syllabus and other information

Grading criteria

För godkänt (3) ska du kunna:

- Redogöra för grundläggande marknadsföringsteori, inklusive varumärke, prissättning och kommunikation.

- Genomföra självkostnadskalkylering, finansiering och finansiell analys för mindre företag, speciellt inom djurbranschen.

- Använda för ekonomistyrning relevanta hjälpmedel.

- Redovisa projekt- och inlämningsuppgifter i såväl tal som skrift.

För godkänt (4) ska du kunna:

- Redogöra för och diskutera grundläggande marknadsföringsteori, inklusive varumärke, prissättning och kommunikation.

- Genomföra självkostnadskalkylering, finansiering och finansiell analys för mindre företag, speciellt inom djurbranschen.

- Använda för ekonomistyrning relevanta hjälpmedel.

- Redovisa och diskutera projekt- och inlämningsuppgifter i såväl tal som skrift.

För godkänt (5) ska du kunna:

- Diskutera och analysera grundläggande marknadsföringsteori, inklusive varumärke, prissättning och kommunikation.

- Genomföra självkostnadskalkylering, finansiering och finansiell analys för mindre företag, speciellt inom djurbranschen.

- Använda för ekonomistyrning relevanta hjälpmedel.

- Diskutera och analysera projekt- och inlämningsuppgifter i såväl tal som skrift.

- Visa på allmän självständighet under såväl praktiska som teoretiska moment.

Litterature list

  1. Kurslitteratur FÖ0438 Företagande 2 VT2021 [Kurslitteratur FÖ0438 Företagande 2 VT2021] (https://slunik.slu.se/kursfiler/FÖ0438/30235.1920/Kurslitteratur_FO0438.docx)

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 13082 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1F)
Subject: Business Administration Business Administration
Course code: FÖ0438 Application code: SLU-30198 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Economics Pace: 100%