New search
HO0119

Applied hippological practices I

Kursen syftar till att ge insikt i förutsättningarna för professionell verksamhet inom hästnäringen samt till att möjliggöra träning av förvärvade kunskaper i en autentisk miljö.

Course evaluation

The course evaluation is now closed

HO0119-40103 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for HO0119

Academic year 2022/2023

Applied hippological practices I (HO0119-40102)

2023-03-22 - 2023-06-04

Academic year 2021/2022

Applied hippological practices I (HO0119-40079)

2022-03-24 - 2022-06-05

Academic year 2021/2022

Applied hippological practices I (HO0119-40092)

2022-03-24 - 2022-06-05

Academic year 2020/2021

Applied hippological practices I (HO0119-40038)

2021-03-24 - 2021-06-06

Academic year 2020/2021

Applied hippological practices I (HO0119-40039)

2021-03-24 - 2021-06-06

Academic year 2019/2020

Applied hippological practices I (HO0119-40123)

2020-03-25 - 2020-06-07

Academic year 2019/2020

Applied hippological practices I (HO0119-40124)

2020-03-25 - 2020-06-07

Academic year 2018/2019

Applied hippological practices I (HO0119-40105)

2019-03-26 - 2019-06-09

Academic year 2018/2019

Applied hippological practices I (HO0119-40107)

2019-03-26 - 2019-06-09

Syllabus and other information

Grading criteria

Lärandemål

Examinationsform

Betyg 3

Mål 1. Planera och genomföra relevanta aktiviteter, självständigt och tillsammans med andra, utifrån en verksamhets behov och förutsättningar,

Genomföra ett projektarbete (projektplan, genomförande och skriftlig utvärdering i form av en rapport)

Studenten kan planera, genomföra och utvärdera ett projekt, självständigt och tillsammans med andra, utifrån verksamhetens behov.

Mål 2. Förklara och omsätta grundläggande pedagogiska färdigheter inom hippologi,

Auskultationsuppgift - Auskultera 3 lektioner med skriftlig redovisning av reflektioner.

Egen undervisning med reflektion -genomföra praktisk (4 lektioner) och teoretisk (1 lektion) undervisning i en extern utbildningsmiljö. Skriftlig inlämning av egna samt handledares reflektioner från undervisningen.

Studenten kan undervisa och reflektera o¨ver sin egen undervisning samt o¨ver undervisning med olika grupper pa° rid-/travskola mot bakgrund av sina kunskaper inom sa°va¨l hippologi som pedagogik.

Mål 4. Kommunicera, ta initiativ, vara flexibel och utöva ledarskap i en professionell miljö,

Bedöms av handledaren efter studentens delaktighet i den dagliga verksamheten.

Studenten kommunicerar, tar initiativ och är flexibel samt utövar ledarskap i en professionell miljö.

Handledaren kan intyga att studenten har varit deltagande under 80 % av den externt förlagda kurstiden och deltar i det dagliga arbetet, enligt med handledaren uppgjord plan.

Mål 3. Reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet

Fördjupningsuppgift Ridskoleverksamhet:

Slutredovisning sker genom muntlig redovisning med stöd av inlämnad uppgift (Wången) eller ppt med gruppvis opponering (Strömsholm).

Studenten kan reflektera över djurhållning och djurskydd med ett svenskt perspektiv, samt med ett hälsoperspektiv analysera hur hästen som biologisk varelse påverkas av hantering och hästhållning i en verksamhet,

Mål 5. Reflektera över, värdera och dokumentera praktiska erfarenheter av professionell verksamhet inom hästnäringen relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap,

Fördjupningsuppgift Ridskoleverksamhet:

Dokumentera verksamheten individuellt utifrån olika frågeställningar. Fortlöpande vid obligatoriska seminarier jämföra och diskutera inhämtad information.

Studenten kan dokumentera praktiska erfarenheter av ridskoleverksamhet, relaterade till, inom utbildningen, tidigare inhämtad kunskap samt muntligt reflektera över och värdera detta.

Mål 6. Diskutera arbetsvillkor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på hållbar utveckling.

Fördjupningsuppgift Ridskoleverksamhet:

Slutredovisning sker genom muntlig redovisning med stöd av inlämnad uppgift (Wången) eller ppt med gruppvis opponering (Strömsholm).

Studenten kan redogöra för grundläggande ekonomiska och organisatoriska förutsättningar och diskutera arbetsrätt och arbetsmiljöfrågor, miljö- och etikfrågor i en verksamhet ur svenskt perspektiv med visst fokus på en funktionell och hållbar verksamhet.

Litterature list

OBLIGATORISK LITTERATUR

Hogedal, L. (2008) Målstegen. SISU Förlag https://www.sisuforlag.se/wp-content/uploads/2021/08/malstegen.pdf


Hästnäringens yrkesnämnd.* *(2020) Trygga Hästjobb. Prevent ISBN: 9789173652698


Hästhållning med kvalitet. https://www.sisuidrottsbocker.se/wp-content/uploads/2019/11/17044-h-sth-llning-med-kvalitet-svrf.pdf


International Association of Human-Animal Interaction Organizations. (2018) Riktlinjer för djurens välfärd vid djurunderstödda insatser.


Lunde, C. (2014) Ridtjejer mer negativa till sina kroppar. Tidningen Svensk Idrottsforskning nr 3 2014.


Smith, E. (2009) The Sport of Governance – a study Comparing Swedish Riding Schools. European Sport Management Quarterly, 9:2, s.163 - 186


Svenska Ridsportförbundet. (2021)* Driva ridskola.* SISU Förlag.


Thorell, G. (2017) Framåt Marsch! Ridlärarrollen från dåtid till samtid med perspektiv på framtid. Doktorsavhandling. Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Göteborgs Universitet


Thun, M., Bernfalk, M. & Gustaver, F. (2016, Ny utgåva kommer 2023) Ekonomi i ridsportföreningen. SISU Förlag


Trast, L-M & Thun, M. (2020) Vår ridsportförenin.g SISU Förlag


Tönnquist, B. (2012) Projektledning. Sanoma Utbildning, ISBN 9789152312650


REFERENSLITTERATUR

Björndahl, P. (2005) Det värderande ögat. Liber


Franke, A. (2011) Praktikhandledning – att lära och lära ut. Lund: Studentlitteratur


Lööw, M. (2020) Projektledning I praktiken


Miljöhusesyn http://www.miljohusesyn.nu/s/6


UNDP (2019) Globala Målen. Tillgänglig: https://www.globalamalen.se/ [2019-06-24]



Relevanta artiklar och litteratur från andra kurser som ingår i utbildningen


Course facts

The course is offered as an independent course: No The course is offered as a programme course: Equine Science (BSc) Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 38060 SEK Cycle: Bachelor’s level (G2F)
Subject: Equine Science Equine Science
Course code: HO0119 Application code: SLU-40103 Location: Strömsholm Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry Pace: 100%