New search
HO0136

Pedagogics and leadership in horse business II

Kursen syftar till att ge fördjupade kunskaper om lärarrollen, ledarskap, projektledning, undervisningsmetodik samt barns och ungdomars utveckling med tillämpning i praktisk hästverksamhet.

Information from the course leader

Course evaluation

The course evaluation is now closed

HO0136-10181 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for HO0136

Academic year 2023/2024

Pedagogics and leadership in horse business II (HO0136-10144)

2023-08-28 - 2024-03-19

Academic year 2023/2024

Pedagogics and leadership in horse business II (HO0136-10150)

2023-08-28 - 2024-03-19

Academic year 2022/2023

Pedagogics and leadership in horse business II (HO0136-10180)

2022-08-29 - 2023-03-21

Syllabus and other information

Grading criteria

Litterature list

OBLIGATORISK LITTERATUR

Auty, I. (2008) Coaching Skills. Kap 6 och 8. Kenilworth Press. US. ISBN 978-1-905693-08-5


Blomqvist, C. & Röding, P (2010) *Ledarskap, -personen, reflektionen, samtalet. *Lund: Studentlitteratur


Carlsson, C., Nilsson Ranta, D. & Traeen, B. (2015) Mentalizing and Emotional Labor Facilitate Equine-Assisted Social Work with Self-harming Adolescents. Child Adolescents Social Work Journal 32: 329-339. http://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1461573/FULLTEXT01.pdf


Fahlström, PG.; Glemne, M.; Linnér, S. (2016) Goda idrottsliga utvecklingsmiljöer. En studie av miljöer som är framgångsrika i att utveckla idrottare. Riksidrottsförbundet. FoU-Rapport 2016:6


Gren, J. (2007) Etik i pedagogiskt vardagsarbete. s. 13 - 64, 208 - 211, Liber AB. Tillhandahålls av kursledningen.


Hedenborg, S. (2009). Till vad fostrar ridsporten? En studie av ridsportens utbildningar med utgångspunkt i begreppen tävlingsfostran, föreningsfostran och omvårdnadsfostran. *Educare *2009:1, s.61-78. Lärarutbildningen Malmö Högskola. http://mau.diva-portal.org/smash/get/diva2:1400193/FULLTEXT01.pdf


Lundesjö Kvart, S. (2020) Instructions in horseback riding – The collaborative achievement of an instructional space. Learning, Culture and Social Interaction. 25(2020) 100253 https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.10.002


Lundgren, C. (2017) Ridtränares kommunikation under privatlektioner i dressyr: en samtalsanalytisk studie. Scandinavian Sport Studies, 8, s. 67 - 86 https://sportstudies.org/wp-content/uploads/2017/10/067-086_vol_8_lundgren.pdf


Långström, S & Viklund, U. (2010) *Metoder – Undervisning och framträdande. *Lund: Studentlitteratur


Maltén, A. (2003) Att undervisa – en mångfasetterad utmaning. Kap 3 - 5*** **Lund: *Studentlitteratur. Tillhandahålls av kursledningen.


Thorell, G. (2017) Framåt Marsch! Ridlärarrollen från dåtid till samtid med perspektiv på framtid. Doktorsavhandling. Utbildningsvetenskapliga fakulteten. Göteborgs Universitet


Tönnquist, B. (2012) Projektledning. Sanoma Utbildning, ISBN 9789152312650


Wolframm, I. (2014) The Science of Equestrian Sports. Theory, Practice and Performance of the Equestrian Rider. Kap 1 - 2. Routledge, London. Tillhandahålls av kursledningen.


Åkesdotter, C. et al. (2018) Idrottens ledarskap. SISU Förlag


REFERENSLITTERATUR

Ledarskap och projektledning

Forsberg, L. (2007) *Att utveckla handlingskraft, om flickors identitetsskapande processer i stallet. *Licentiatuppsats, 2007:43 Luleå tekniska universitet, Institutionen för Pedagogik och lärande. Luleå.


Forsberg, L. (2012) Manegen är krattad. Om flickors och kvinnors företagsamhet i hästrelaterade verksamheter. Avhandling. Luleå tekniska universitet, Institutionen för Pedagogik och lärande. Luleå.


Hassmén, N., Hassmén, P. & Plate, J. (2003) Idrottspsykologi. Natur & Kultur


Lööw, M. (2020) Projektledning I praktiken


Waerner, T. (2015) Ridsportens ledarskap – en utmaning. En intervjustudie av nio ledare inom ridsporten. Magisteruppsats i pedagogik. Pedagogiska inst. Umeå Universitet


Önnevik, T. (2010) Ledarskapets grunder. Lund: Studentlitteratur, ISBN 978-91-44-05161-1


Pedagogik vid ridundervisning

Hassler-Scoop, J. (2002) Equestrian Education - professional development for instructors. Sid 11-55. Goals Unlimited Press. Tillhandahålls av kursledningen.

Hedenborg, S., Torell Palmquist G. and Rosén A. (2021) The Emergence of the Swedish Horse-Riding School from the mid 2th century. The International Journal of the History of Sport. https://www.printfriendly.com/p/g/S2mJ6A


Illeris, Knud. (2007) *Lärande. *Kap 1-10, Lund: Studentlitteratur


Ibanez Menguc, A. et al. (2018) Idrottens träning. SISU Förlag


Johansson, U. (2006) *Ryttare är idrottare *SISU Förlag.


Lunde, C. (2014) Ridtjejer mer negativa till sina kroppar. Tidningen Svensk Idrottsforskning nr 3 2014.


Lundin, K. (2016) Är det bra när tränaren säger ”bra”? Lunds universitet. Tillhandahålls av kursledningen.


Lundesjö-Öhrström, S. (1998) *Ridlektion, ett triangeldrama mellan elev, häst och lärare, *CD-uppsats, Uppsala universitet.


Lundesjö-Kvart, S. (2012) Ridlärares pedagogiska praktik – en verksamhetsteoretisk studie. Pedagogisk forskning i Uppsala nr 164. Licentiatuppsats vid Uppsala Universitet.


Moberg, K (2017) Vart vill vi? Ridskoleelevers och ridlärares olika målbilder. Kandidatarbete, Hippolog, SLU


Nordin-Bates, S. (2018) Implicita träningstekniker minskade oro och gjorde elever mer kreativa. Forskningsrapport från Idrottsforskning.se Tillhandahålls av kursledningen.


Rosén A., Torell Palmquist, G. and Hedenborg, S. (2021) The Competent Child and (in)Competent Others. Horse-riding School Activities for Preschool Children. Sport in Society - Cultures, Commerce, Media, Politics. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/17430437.2021.2015333


Stensmo, C. (2007) Pedagogisk filosofi. Lund: Studentlitteratur


Hästassisterad terapi

Carlsson, C.; Nilsson Ranta, D. & Traeen, B. (2014) Equine assisted social work a mean for authentic relations between clients and staff. Human-Animal Interaction Bulletin, 2(1): 19-38. Tillhandahålls av kursledningen.


Håkanson, M., Möller, M., Lindström, I. & Mattsson, B. (2009) The horse as the healer-A study of riding I patients with back pain. Journal of Bodywork and Movement Therapies 13, 43-52. Tillhandahålls av kursledningen.


Palsdottir, A.M., Gudmundsson, M. & Grahn, P. (2020) Equine-assisted intervention to improve perceived value of everyday occupations and quality of life in people with lifelong neurological disorders. A prospective controlled study. International journal of environmental research and public health. 17, 1-22 https://pub.epsilon.slu.se/16840/


Håkanson, M., Sassner, H., Lundberg, A., Andersson, P., Gudmundsson, M., Lundqvist, K. & Lidfors, L. (2021) Hästunderstödda insatser - samspel mellan hästens välfärd och människans säkerhet. Sveriges lantbruksuniversitet. SLU Framtidens djur, natur och hälsas rapportserie; 2021:10 https://pub.epsilon.slu.se/24543/


TIPS

Pedagogik vid ridundervisning

Aronsson & Zetterqvist (2001) Anvisningar för ridlektion. Ridskolan Strömsholm.


Tibblin, B. (2005) Plan för ridutbildning, Svenska Ridsportförbundet. ISBN 91-631-7626-2


Svenska Ridsportförbundet (2005) Ridinstruktion


Tibblin, B. (2005) Ridning – lektionshandledning dressyr. Svenska Ridsportförbundet

Course facts

The course is offered as an independent course: No The course is offered as a programme course: Equine Science – Bachelor's Programme Equine Science (BSc) Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 38060 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1F)
Subject: Equine Science Equine Science
Course code: HO0136 Application code: SLU-10181 Location: Wången Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Anatomy, Physiology and Biochemistry Pace: 35%