The biology and use of dogs and cats
.
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HV0155-20029 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HV0155
Academic year 2021/2022
The biology and use of dogs and cats (HV0155-20003)
2021-11-02 - 2022-01-16
Academic year 2019/2020
The biology and use of dogs and cats (HV0155-20124)
2019-11-01 - 2020-01-19
Academic year 2018/2019
The biology and use of dogs and cats (HV0155-20116)
2018-11-05 - 2019-01-20
Syllabus and other information
Syllabus
HV0155 The biology and use of dogs and cats, 15.0 Credits
Hundens och kattens biologi och användningSubjects
Animal Science Biology Animal science BiologyEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Nutrition and feeding | 5.0 | 0202 |
Ethology and legislation | 5.0 | 0203 |
Genetics and breeding | 5.0 | 0204 |
Advanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Transitional provisions
Exams: At least three retake sessions (renewed exams) must be offered within two years of the decision to cancel the course. Compulsory elements: At least one opportunity for a retake session must be offered within two years of the decision to cancel the course.Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
.Responsible department
Department of Animal Breeding and Genetics
Cooperating departments:
Further information
Grading criteria
Betygskriterier och examinationsformer för kursens lärandemål HV0155
|
||||
Lärandemål |
Betygskriterier, utöver kriterier för betyg 3 |
|
||
Betygskriterier för betyg 3 |
4 |
5 |
Examinationsform |
|
1. Redogöra för villkor för och omfattningen av hund- och katthållning |
|
|
Inlämningsuppgift |
|
2. Beskriva hundens och kattens digestion och ämnesomsättning |
Illustrera för- och nackdelar med en given diet för ett visst ändamål. Exemplifiera och illustrera begränsningar av användbarheten för en viss diet eller foderingrediens. Jämför hund och katt med avseende på nutrition och ämnesomsättning. |
Föreslå lämpliga råd för hur hundar och katter ska utfodras för att främja prestation, välfärd och hälsa i olika situationer. |
Hemtentamen |
|
3. Redogöra för näringsbehov och utfodringsnormer för olika kategorier av hundar och katter |
|
|
Obligatorisk övningsuppgift |
|
4. Översiktligt redogöra för hundars och katters reproduktionsbiologi |
|
|
Hemtentamen |
|
5. Beskriva de faktorer som påverkar utformningen av avelsprogram för hund och katt |
Beskriv uppbyggnaden av olika avelsprogram och hur de påverkar hundarnas eller katternas hälsa och/eller prestation på lång och kort sikt. |
Motivera val av avelsprogram under olika förutsättningar, och motivera förändringar ur ett hållbarhetsperspektiv. |
Hemtentamen, individuellt studiebesök |
|
6. Redogöra för och jämföra olika informationskällor som ligger till grund för avelsarbete och studier av hälsa och prestation |
|
|
Hemtentamen |
|
7. Ge exempel på relevanta etiska frågor rörande avel med hundar och katter |
|
|
Hemtentamen |
|
8. Beskriva hundars och katters naturliga beteenderepertoar kopplade till evolutionära principer, samt vanliga avvikelser från normalt beteende |
Diskutera kopplingen mellan beteendebehov och onormala beteenden. |
Diskutera och motivera hur onormala beteenden kan förebyggas. |
Hemtentamen |
|
9. Översiktligt redogöra för vilka befintliga regelverk som är relevanta för verksamheter kopplade till sporter och verksamheter för hund och katt |
|
|
Quiz i Canvas |
|
|
|
|
|
|
Examinationsformer: Godkända obligatoriska inlämningsuppgifter samt godkänd muntlig redovisning, aktivt deltagande vid obligatoriska moment samt individuell hemtenta.
Slutbetyg på kursen: Betyg högre än 3 baseras på resultat på hemtentamen.
- För betyg 3 – kriterierna för samtliga lärandemål ska vara uppfyllda.
- För betyg 4 – medelbetyget för samtliga graderade lärandemål ska vara minst 4,0.
- För betyg 5 – medelbetyget för samtliga graderade lärandemål ska vara minst 4,5.
Litterature list
- Obligatorisk litteratur Författare: Erling Strandberg Kommentar: Kursen har inte någon obligatorisk litteratur - vi kommer att hänvisa till ett flertal olika källor och vetenskapliga studier under kursens gång. Har ni frågor kring litteraturen innan kursens start är ni välkomna att kontakta kursledare Erling Strandberg (Erling.Strandberg@slu.se).