Animal environment
Information from the course leader
Uppdatering måndag 30/8:
Zoomlänken för kursintroduktionen i eftermiddag finns i Canvas.
//Lisa
Välkomna till kursen Djurmiljö och hösten 2021!
Här kommer lite praktisk info som kan vara bra att veta inför höstens omgång av kursen.
Vi har fått vissa lättnader i restriktioner pga Coronapandemin- hurra och hoppas det kan hålla i sig! Våra nya direktiv innebär att vi kommer försöka ha ungefär ett pass i veckan på campus och att vi planerar för en Skararesa. De flesta pass i kursen kommer dock hållas via Zoom och obligatoriska pass kommer kräva aktiv närvaro med kamera på. Det är viktigt att ni har tillgång till någon typ av webkamera (smartphone funkar) och gärna även mikrofon via headset. Vi kommer troligtvis göra likadant som vi gjorde förra hösten, vilket innebär att passen vi håller på campus är obligatoriska. Det kommer finnas digitala alternativ för er som t ex får minsta sjukdomssymtom och därför inte kan komma. Mer info kommer såklart om detta och preliminärt schema finns redan nu här på kurshemsidan. Tänk dock på att detta schema är just preliminärt och att även obligatoriska moment kan behöva flyttas.
Skararesan planerar vi till v.39 och hela veckan är obligatorisk. Veckan innehåller olika studiebesök och även en dag på Nordens Ark då ni ska jobba med ett hägnprojekt. Det är såklart svårare med digitala alternativ för den här veckan, men vi löser ersättning för er som t ex blir sjuka och inte kan följa med. Förra året gick det bra, med lite glesare boende än tidigare år, färre personer i bilarna och att tänka på att hålla avstånd. Ni kommer få mycket mer info om detta, men lägg in redan nu att ni förhoppningsvis är borta mån-fre v.39.
Har ni frågor om kursen kan ni kontakta mig via mail, jag planerar att vara tillbaka från semestern 9/8.
Trevlig sommar!
//Lisa
Course evaluation
The course evaluation is now closed
HV0183-10009 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for HV0183
Academic year 2022/2023
Animal environment (HV0183-10164)
2022-08-29 - 2022-10-31
Academic year 2020/2021
Animal environment (HV0183-10084)
2020-08-31 - 2020-11-01
Syllabus and other information
Syllabus
HV0183 Animal environment, 15.0 Credits
DjurmiljöSubjects
Animal ScienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Animal environment | 11.0 | 0102 |
Case work | 4.0 | 0103 |
Advanced study in the main field
First cycle, has at least 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G2F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
.Objectives
.
Content
.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
.
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
.Responsible department
Department of Animal Envrionment and Health
Further information
Grading criteria
Lärandemål |
Betyg 3 |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
Moment |
1: Redogöra för hur enskilda miljöfaktorer såsom utrymme, golvutformning, ljus, buller, damm, gödselgaser och klimat definieras och registreras, samt analysera hur de kan påverka djurens beteende och välfärd |
Studenten redogör översiktligt för hur enskilda miljöfaktorer definieras och registreras, samt analyserar hur de påverkar djurens beteende och välfärd |
Studenten jämför olika miljöfaktorer och diskuterar hur de samverkar i sin påverkan på djurens beteende och välfärd samt redogör kort och koncist för detta
|
Studenten värderar olika miljöfaktorers inverkan på djurens beteende och välfärd samt föreslår åtgärder för att förbättra djurmiljön utifrån denna värdering |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
2: Diskutera och värdera hur hanteringen av de vanligaste europeiska produktionsdjuren, i samband med transport och slakt, påverkar deras beteende och välfärd |
Studenten diskuterar och värderar hur hanteringen av de vanligaste europeiska produktionsdjuren, i samband med transport och slakt, påverkar deras beteende och välfärd |
Studenten jämför hur olika sätt att hantera djur i samband med transport och slakt påverkar deras beteende och välfärd samt analyserar detta med ett vetenskapligt språkbruk |
Studenten föreslår realistiska och vetenskapligt grundade åtgärder för att förbättra djurvälfärd i samband med transport och slakt samt diskuterar konsekvenserna av dessa åtgärder |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
3: Beskriva och diskutera djurmiljöer i djurhållningen i andra länder |
Studenten beskriver och diskuterar djurmiljöer i djurhållningen i andra länder |
- |
- |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
4: Redogöra för de internationella organ och myndigheter som reglerar djurhållning och djurhantering, för deras arbetssätt, samt för hur internationell lagstiftning och förordningar reglerar djurhållning och djurhantering |
Studenten redogör för de internationella organ och myndigheter som reglerar djurhållning och djurhantering, för deras arbetssätt, samt för hur internationell lagstiftning och förordningar reglerar djurhållning och djurhantering |
- |
- |
Fall Litteratur- seminarier Hemtentamen |
5: Designa ett nytt hägn i djurpark med fokus på djurens behov samt diskutera konsekvenserna av djurmiljön och hägnets utformning för djurens beteende och välfärd, djurparken och besökarna |
Studenten designar ett nytt hägn i djurpark med fokus på djurens behov. Konsekvenserna av djurmiljön diskuteras ur perspektiven djurens beteende och välfärd, djurparken och besökarna |
- |
- |
Hägndesign |
6: Bedöma relevansen och den vetenskapliga trovärdigheten hos olika informationskällor samt samla information om och skriftligt sammanfatta kunskapsläget vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd |
Studenten bedömer relevansen och den vetenskapliga trovärdigheten hos olika informationskällor samt sammanfattar kunskapsläget utifrån inhämtad information vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd |
Studenten identifierar kunskapsluckor vad gäller effekter av djurmiljöer på djurens beteende och välfärd samt ger förslag på forskningsprojekt för att fylla dessa kunskapsluckor |
Studenten diskuterar vikten av kunskap i ämnet djurmiljö och dess påverkan på djurs beteenden och välfärd |
Fall Litteratur-seminarier Hemtentamen |
7: Självständigt och i grupp redogöra för och diskutera information, problem och lösningar relaterat till djurmiljö, anpassat efter given målgrupp |
Studenten redogör för och diskuterar information, problem och lösningar relaterat till djurmiljö, anpassat efter given målgrupp. Studenten gör detta både enskilt och genom samarbete med andra studenter i basgrupper enligt upprättat basgruppskontrakt. |
|
|
Fall Litteratur-seminarier Hemtentamen Hägndesign |
Betyg för delkursen Fallarbete 4hp
G |
Godkänt deltagande i och redovisning av basgruppsarbete med fall och hägndesign |
Betyg för delkursen Djurmiljö 11hp
Betyg 3 (godkänt) |
Betyg 4 |
Betyg 5 |
Godkänt deltagande i och redovisning av övriga obligatoriska moment samt betyg 3 på hemtentamen |
Utöver krav för betyg 3, betyg 4 på hemtentamen |
Utöver krav för betyg 3 och 4, betyg 5 på hemtentamen |
För betyg 3 krävs nivå 3 på alla lärandemål.
För betyg 4 krävs dessutom nivå 4 på alla lärandemål där nivå 4 kan nås.
För betyg 5 krävs dessutom nivå 5 på alla lärandemål där nivå 5 kan nås.
För betyg 4 eller 5 krävs att obligatoriska moment redovisas eller lämnas in senast vid deadline enligt schema om inte särskilda skäl finns. Ersättningsuppgifter och kompletteringar ska lämnas in senast vid kursens slut eller enligt överenskommelse med kursledaren för moment sent i kursen. För hemtentamen gäller vanliga regler kring rättning och komplettering.
Betyg för hela kursen
Betyg G i delkursen Fallarbete och minst betyg 3 i delkursen Djurmiljö krävs för kursbetyg. Kursbetyget bestäms av betyget i delkursen Djurmiljö.
Litterature list
- Kursen har ingen obligatorisk litteratur som behöver köpas. Kommentar: Kurslitteraturen består framförallt av det ni själva söker fram som är relevant för de olika momenten i kursen, t ex vetenskapliga artiklar, publikationer och handböcker av olika slag. En del rekommenderad litteratur kommer finnas tillgängligt på Canvas vid kursstart.