Meeting landscape 1
A persistent pedagogical foundation of the courses during the first semester’s education at a Landscape Architect program, Alnarp, is an integrated perspective on course implementation and learning, where the combination of different areas of knowledge contributes to students’ understanding of the landscape and of the complexity and context in landscape architecture.
This is achieved through teaching that takes a standpoint in the studies of a couple of main sites and their history, characteristics and expressions in which the quest for understanding of landscape phenomena largely influences the content and pedagogy of the course. This means that the focus of the course will be conducted by the main sites that are being studied. Other additional reference sites is used to relate and deepening the knowledge.
As a central part of an integrated learning, the students will practice how to analyze, process and synthesize knowledge through methods central for the Landscape Architect (eg, sketching, writing, visualizing and presenting). These repeated tasks allow for a deeper process of achieving knowledge and for training the communication skills of the students. The goal is that the course during the semester will give the students an approach to knowledge and methods that provides the students with tools to successfully attend the following courses in the program, and lay the foundation for future employment as a Landscape Architect.
The course is conducted through excursions, study trips, seminars, lectures, individual assignments, group projects and exams. Many parts of the course are experience-based, such as field trips, hikes, etc. There should be moments in the course that enable explorations of aspects that are not known in advance.
During the course a one-week study trip is carried out which highlights the diversity of landscape architecture and its time-depth. For short periods, the student is given the opportunity to immerse themselves into an optional area of landscape architecture and present it appropriately. The course prepares the students for a coming portfolio compilation and the exhibition that ends the semester.
With the main sites, reference sites, an integrated perspective on learning and synthesizing techniques, the course intends to primarily convey the knowledge and skills within three to extent equally represented knowledge areas: applied arts, garden and landscape history and plant knowledge. In the course will also the employment and work of Landscape Architects constitute an aspect, which aims to increase the understanding of the profession’s role in today’s community design and planning. Other content includes introductions to the design, planning and management theory. Seminars, presentations, excursions and study trip are compulsory.
The course gives 5 credits skill-training points.
Information from the course leader
LK0296 Möte med landskap 1, 15 hp, ht 2022
Välkommen till den första terminen på landskapsarkitektprogrammet i Alnarp!
Kursbeskrivning
I de två kurserna under den inledande terminen kommer du att skaffa dig grundläggande kunskaper om landskap i olika former, lära dig upptäcka, beskriva och undersöka landskap samt öva på metoder som landskapsarkitekten använder för analys och kommunikation av landskap.
Men det kanske viktigaste med terminen är att du som blivande landskapsarkitekt påbörjar en process där din förståelse för landskap som komplexa och mångfacetterade företeelser utvecklas. En förståelse som fördjupas under utbildningens fem år och även senare som yrkesverksam. Som blivande landskapsarkitekt måste du kunna förstå, hantera och se möjligheter i de landskap du arbetar med.
Sammanfattningsvis innebär terminens undervisning
- Fokus på tre kunskapsområden som tillsammans ger dig en ökad förståelse för landskap: formlära, landskapshistoria och växtkännedom.
- Studier och analys av platser som belyser ovanstående kunskapsområden men också andra aspekter.
- Övning av metoder som landskapsarkitekten använder för analys och syntetisering samt visualisering och kommunikation av landskap.
- Introduktion till landskapsarkitektens yrkesroll.
- Introduktion till landskapsarkitekturens kunskapsteori samt design-, planerings- och förvaltningsteori.
Om undervisningens upplägg
Första terminen är indelad på två kurser där kunskapsområdesspecifik undervisning varvas med övningar och presentationer som fångar upp, utvecklar och bearbetar innehållet i så kallade Uppdrag.
Fyra halvdagar under terminen kommer vi också att fokusera på yrkesrollen landskapsarkitekt. Förutom att få information om yrket träffar ni olika landskapsarkitekter som berättar om sina arbetsuppgifter.
Om formlära – visuell grammatik
Under terminen kommer du med hjälp av konstnärliga metoder börja träna upp en intuitiv förmåga för visuell analys och gestaltning. Det handlar också om att reflektera över hur allmänmänskliga, kulturella och subjektiva egenskaper på de mest skiftande vis påverkar vår varseblivning.
Med undervisning i visuella uttryck avser vi att få dig att utveckla ett visuellt språk för att kunna undersöka och kommunicera både fysiska och mentala aspekter i bild och rumsgestaltningar samt att med hjälp av alla sinnen utveckla visuellt relevanta kontextuella förhållningsätt. Du får reflektera över hur former, färger, ytor och linjer, när de grupperas i olika ordningar, från naturalism till abstraktion, eller ren konkretion, ger upphov till ett större eller mindre självständigt uttryck i förhållande till det skrivna ordet.
Under terminen tränas grundläggande kunskaper och tekniker om representationsmetoder som är användbara vid visualisering av rumsgestaltande projekt. Centralt är också introduktionen av användbara begrepp för att benämna visuella egenskaper och metoder. Med hjälp av konst och arkitekturhistoria ges resonans åt samtidens gestaltningsprojekt och kulturgeografiska beskrivningar.
Du kommer också att träna dig att se, uppleva och kommunicera med hjälp av skisser. Varje dag ska du avsätta min. 5-10 minuter till att undersöka ex. form, ting, miljöer eller rumsligheten i en eller flera snabbskisser med hjälp av penna och papper.
Om landskapshistoria – landskapets tidsdjup
Kunskapsområdet landskapshistoria bidrar med att förmedla betydelsen av att du som landskapsarkitekt kan se och analysera tidsdjupet på en plats, att se föränderligheten och landskapet som en process över tid. Det handlar om kunskap om såväl vardagslandskap som landskapsarkitekturens signaturanläggningar och den egna professionens historia för att kunna sätta in din egen yrkesroll i en lång tidslinje.
Trädgårdar och andra gestaltade landskap genom historien är viktiga exponenter för sin samtid och berättar något om människans syn på sig själv och omvärlden. Du behöver redskap och möjligheter att utveckla analysförmågan om hur människan har relaterat till och skapat landskap över tid och på vilket sätt det kan spåras på olika platser idag.
Betydelsefullt är en helhetssyn på förvaltningen av landskapet, som innebär att det inte delas upp i olika delar med olika värden och kvaliteter, utan att kulturmiljön tas tillvara och ses som en resurs i samhällsplaneringen. Som landskapsarkitekt behöver du förståelse för allas ansvar för kulturmiljön och på vilket sätt landskapsarkitektens kunskap kan bidra i denna process.
Om växtkännedom – ”byggstenarna”
Växtmaterialet är för landskapsarkitekten en av byggstenarna vid anläggning av utomhusmiljöer så som torg, gator, bostadsområden, parker och naturlika miljöer. Förståelsen för vegetationsbyggnadens komplexitet och växters diversitet, samt interaktionen mellan växter är essentiell för landskapsarkitekten.
Undervisningens mål är att tydliggöra förutsättningarna för växtanvändning i skapandet av långsiktigt hållbar och funktionellt platsanpassad landskapsarkitektur.
Huvudsakligen fokuseras undervisningen på identifikation och förståelse av ett bassortiment av växtmaterial under olika växtbetingelser, i olika former och i olika livsfaser. Tonvikt läggs även vid grundläggande växtanvändning både vad gäller funktion och potential i rumslig gestaltning. Momenten berör enklare analyser av befintliga vegetationssystem och deras potentiella utveckling över tid. Grundläggande begrepp såsom ståndort, årstidsvariation, växtzoner, succession, konkurrensstrategier och växtgeografi behandlas och flätas samman med vegetationsbyggnadens grunder och dess förhållande till kreativ växtanvändning.
Om yrkesrollen - professionen
Utöver ovanstående kunskapsområden avser undervisningen också att förmedla kunskap om landskapsarkitektens yrkesroll, d.v.s. en förståelse för landskapsarkitektens roll i dagens yrkesliv och samhällsbyggande, professionens ursprung och historia samt centrala utgångspunkter och perspektiv för yrkesverksamheten. Ni kommer som sagt att få möte ett antal yrkesverksamma landskapsarkitekter som presenterar projekt och berättar om hur de betraktar sina yrkesval i en serie av föreläsningar under första delen av terminen.
Om teori – ramen, basen och principerna
Kunskaperna som används inom landskapsarkitekturen kan beskrivas som faktakunskaper Substantive Theory respektive görandekunskaper Procedural Therory. Under terminen kommer du att läsa texter och diskutera bl. a vad dessa perspektiv kan innebära. Landskapsarkitektur brukar också av tradition delas in i verksamheterna design, planering respektive förvaltning av landskap. Varje område har utvecklat sin teoribildning som introduceras under terminen.
Bra att veta inför kursstarten
- Vi startar på måndagen den 29 augusti i Alnarp med upprop och kursstart. Viktigt att du hör av dig till oss om du inte kan komma till uppropet eller om du väljer att inte påbörja utbildningen!
- Besök kurshemsidan där litteraturlista, schema och annan information finns tillgängligt under augusti-september. All kommande information under terminen kommer att läggas upp i systemet Canvas som ni får tillgång i samband med kursstart.
- Studierna innebär att du kommer vara på Alnarp i stort sett varje arbetsdag och att dagarna består av introduktioner, föreläsningar, övningar, exkursioner, seminarier, presentationer. Närvaro på kursmoment är helt avgörande för att tillgodogöra sig utbildningen. Det går inte att kombinera studierna med extrajobb under dagtid.
- Onsdagseftermiddagarna på utbildningen är dock vanligtvis inte schemalagda men är fortfarande en del av kursen och utbildningen. Detta för att möjliggöra andra aktiviteter som besök på allmänna föreläsningar, kår- och universitetsmöten, inläsning av litteratur, egna undersökningar m.m. Oftast disponerar du tiden fritt med undantag för speciella arrangemang.
- Du behöver inte köpa något material eller någon utrustning inför studierna! Vid kursstart delas ett finns ett studentpaket ut med det som är nödvändigt för den första tiden på utbildningen.
- I Alnarp finns stationära datorer i datasalar som du kan använda med alla program vi använder installerade men det är en stor fördel om du har en egen dator med nödvändig kapacitet. Erforderliga licenser och program kommer att finnas tillgänglig för nedladdning via SLU.
Sist men inte minst…
- Du behöver vara aktiv, engagerad och öppen för intryck och information för att tillfullo tillgodogöra dig utbildningen. På landskapsarkitektutbildningen är det ofta du själv tillsammans med dina kurskamrater som utforskar ämnen och övar färdigheter med hjälp av oss lärare. Du har stora möjligheter att ta egna initiativ och påverka dina studier inom ramen för våra kurser och övningsuppgifter. Gör det!
Vi ansvarar för utbildningen, du ansvarar för din utveckling och bildning!
Välkommen och lycka till,
Stefan Sundblad
Course evaluation
The course evaluation is now closed
LK0296-10349 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for LK0296
Academic year 2023/2024
Meeting landscape 1 (LK0296-10109)
2023-08-28 - 2023-10-30
Academic year 2022/2023
Meeting landscape 1 (LK0296-10011)
2022-08-29 - 2022-10-31
Academic year 2021/2022
Meeting landscape 1 (LK0296-10261)
2021-08-30 - 2021-11-01
Academic year 2020/2021
Meeting landscape 1 (LK0296-10135)
2020-08-31 - 2020-11-01
Academic year 2019/2020
Meeting landscape 1 (LK0296-10209)
2019-09-02 - 2019-10-31
Academic year 2018/2019
Meeting landscape 1 (LK0296-10035)
2018-09-03 - 2018-11-05
Academic year 2017/2018
Meeting landscape 1 (LK0296-10116)
2017-08-28 - 2017-11-05
Syllabus and other information
Syllabus
LK0296 Meeting landscape 1, 15.0 Credits
Möte med landskap 1Subjects
Landscape Architecture Landscape ArchitectureEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Artistic visualizing methods | 4.5 | 0402 |
Plant knowledge | 3.5 | 0403 |
Knowledge of professions role | 2.5 | 0404 |
Landscape and Garden History | 4.5 | 0405 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Knowledge equivalent to general entry requirements and:- Mathematics 3b or Mathematics 3c
- Science studies 2
- Social studies 1b or Social studies 1a1 + 1a2
Objectives
The course intends, together with the course ’Meeting landscape 2’, to provide students at the Landscape Architect programme, Alnarp basic knowledge of the landscape, landscape architecture, the role and working methods of Landscape Architects, and to function as an introduction to the program. After completing the course the students will be able to:
Overall be able to describe the relations of gardens, parks and landscapes to different historical eras and their ideas, form and content characteristics
Analyze and reflect on sites using basic garden and landscape history
Identify from a using perspective the relevant basic range of wild and exotic park and garden plants according to different growing conditions, forms and phases of life; and to give an overview of the using of basic plants regarding plant groups potential in spatial design
Basic outline and explore spaces, places and landscapes phenomena with artistic methods and to express different characters such as contemplative, epic, lyric or dramatic
Using artistic drawing methods in text and image, which means to intuitively produce information and take it further to rational treatment
Outline the Landscape Architect’s role at work and in society and the history of the Landscape Architect profession
Content
A persistent pedagogical foundation of the courses during the first semester’s education at a Landscape Architect program, Alnarp, is an integrated perspective on course implementation and learning, where the combination of different areas of knowledge contributes to students’ understanding of the landscape and of the complexity and context in landscape architecture.
This is achieved through teaching that takes a standpoint in the studies of a couple of main sites and their history, characteristics and expressions in which the quest for understanding of landscape phenomena largely influences the content and pedagogy of the course. This means that the focus of the course will be conducted by the main sites that are being studied. Other additional reference sites is used to relate and deepening the knowledge.
As a central part of an integrated learning, the students will practice how to analyze, process and synthesize knowledge through methods central for the Landscape Architect (eg, sketching, writing, visualizing and presenting). These repeated tasks allow for a deeper process of achieving knowledge and for training the communication skills of the students. The goal is that the course during the semester will give the students an approach to knowledge and methods that provides the students with tools to successfully attend the following courses in the program, and lay the foundation for future employment as a Landscape Architect.
The course is conducted through excursions, study trips, seminars, lectures, individual assignments, group projects and exams. Many parts of the course are experience-based, such as field trips, hikes, etc. There should be moments in the course that enable explorations of aspects that are not known in advance.
During the course a one-week study trip is carried out which highlights the diversity of landscape architecture and its time-depth. For short periods, the student is given the opportunity to immerse themselves into an optional area of landscape architecture and present it appropriately. The course prepares the students for a coming portfolio compilation and the exhibition that ends the semester.
With the main sites, reference sites, an integrated perspective on learning and synthesizing techniques, the course intends to primarily convey the knowledge and skills within three to extent equally represented knowledge areas: applied arts, garden and landscape history and plant knowledge. In the course will also the employment and work of Landscape Architects constitute an aspect, which aims to increase the understanding of the profession’s role in today’s community design and planning. Other content includes introductions to the design, planning and management theory. Seminars, presentations, excursions and study trip are compulsory.
The course gives 5 credits skill-training points.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Approved assignments and written examinations.
Approved participation in compulsory parts.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Landscape Architecture, Planning and Management