New search
LK0350

Values that govern planning, design and management of landscapes

I den här kursen får du studera teoretiska och praktiska samband mellan planering, gestaltning och förvaltning av landskap på olika nivåer i samhället och kopplat till samhällets mål för hållbar utveckling. Värderingar och intressen som påverkar och styr utvecklingen problematiseras och diskuteras.

Information from the course leader

2020-12-03

Länk till Introduktion

https://slu-se.zoom.us/j/66475106694

Lösenord: 361369

2020-11-23
Även litteraturseminarium (07/12) via zoom
Hej, Med anledning av den pågående covid-19-pandemin och regeringens ytterligare restriktioner som gäller från och med den 24 november 2020 har även SLU infört skärpta tillämpningar. Skärpningarna gäller under en begränsad tidsperiod: från den 24 november till den 23 december. Tidsperioden kan ändras om regeringen kommer med nya besked om restriktioner. Undervisning ska genomföras digitalt i största möjliga utsträckning. Tidigare prioriterad campusundervisning i form av seminarier, övningar och andra moment med hög interaktivitet behöver också omformas till ett digitalt format i största möjliga utsträckning. I ”Värderingskursen” kommer vi därför att genomföra även litteraturseminarium (07/12) via zoom (se den nya versionen av schemat: ”Version 2020-11-23”). Antagligen kommer vi också att genomföra kursen arbetsseminarier (08/01/2021) i digitalt format. Vi återkommer om detta. Jag hoppas ni mår bra! Håll er friska, så ses vi om en dryg vecka! Jag ser fram emot att få träffa er, även om det är ”bara” digitalt! Vera Vicenzotti 2020-11-23

2020-11-02
Välkommen till kursen LK0350
Hej, jag vill bara påminna er som är antagna med villkor att ni måste visa vid kursstart att ni uppfyller förkunskapskraven till kursen. Med vänliga hälsningar, Vera, som ser fram emot kursstarten om ett par veckor!

2020-07-23
Covid-19 anpassad undervisning i LK0350
Välkommen till Värderingar som styr planering, gestaltning och förvaltning av landskap (LK0350)! Vi planerar i nuläget för en höst med delvis tillbakagång till studier på campus. Som en del i anpassningarna för att förebygga smittspridning kommer vi att begränsa antalet personer som vistas på skolan samtidigt och halverar antalet platser i våra undervisningslokaler. Det innebär att en stor del av undervisningen kommer att ske på distans även under hösten. I Värderingskursen, som vi kallar kursen för, kommer vi att ha en stor andel distansundervisning med några träffar på campus. Ett preliminärt schema kommer att läggas ut senast fyra veckor före kursstart. Vi ser fram emot en lärorik höst! Vera Vicenzotti 2020-07-23

Course evaluation

The course evaluation is now closed

LK0350-20094 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for LK0350

Academic year 2021/2022

Values that govern planning, design and management of landscapes (LK0350-20064)

2021-12-03 - 2022-01-16

Academic year 2019/2020

Values that govern planning, design and management of landscapes (LK0350-20026)

2019-12-04 - 2020-01-19

Syllabus and other information

Litterature list

  1. The realm of freedom in new rural governance: Micro-politics of democracy in Sweden Författare: Arora-Jonsson, Seema (2017) [The realm of freedom in new rural governance: Micro-politics of democracy in Sweden] (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0016718516302913) Kommentar: Geoforum, 79, 58-69.
  2. Aesthetic, Social and Ecological Values in Landscape Architecture: a Discourse Analysis Författare: Thompson, I. (2000b) [Aesthetic, Social and Ecological Values in Landscape Architecture: a Discourse Analysis] (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/713665903) Kommentar: Ethics, Place and Environment, 3(3), 269-287
  3. It’s about time: The genius temporum of Martí Franch’s Girona landscapes Författare: Waterman, Tim [It’s about time: The genius temporum of Martí Franch’s Girona landscapes] (http://www.tim-waterman.co.uk/?LMCL=fyo8rg&LMCL=bUMmLm&p=309) Kommentar: Landscape Architecture Magazine, 2017(1).
  4. The Sustainability of Living in a “Green” Urban District: An Emergy Perspective Författare: Bergquist, Daniel; Garcia-Caro, Daniela; Joosse, Sofie; Granvik, Madeleine & Peniche, Felix (2020) [The Sustainability of Living in a “Green” Urban District: An Emergy Perspective] (https://www.mdpi.com/2071-1050/12/14/5661) Kommentar: Sustainability, 12(14), 5561.
  5. Values and Heritage Conservation Författare: de la Torre, Marta (2013) [Values and Heritage Conservation] (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1179/2159032X13Z.00000000011?scroll=top&needAccess=true) Kommentar: Heritage & Society, 6(2), 155-166.
  6. Work-integrated learning and health literacy as catalysts for Roma empowerment and social inclusion: A participatory action research Författare: Eklund Karlsson, Leena; Ringsberg, Karin C. & Crondahl, Kristine [Work-integrated learning and health literacy as catalysts for Roma empowerment and social inclusion: A participatory action research] (https://doi.org/10.1177/1476750317702951) Kommentar: Action Research, 17(4), 549-572.
  7. Beauty: past and future Författare: Herrington, Susan (2016) [Beauty: past and future] (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01426397.2016.1156064) Kommentar: Landscape Research, 41(4), 441-449.
  8. Drawing on site: Girona’s shores Författare: Franch, M. (2018a) [Drawing on site: Girona’s shores] (<https://doi.org/10.1080/18626033.2018.1553396 >) Kommentar: Journal of Landscape Architecture 13(2), 56-73.
  9. Landscape Architecture Theory. An Ecological Approach Författare: Murphy, M. D. (2016) [Landscape Architecture Theory. An Ecological Approach] (<https://link.springer.com/content/pdf/10.5822%2F978-1-61091-751-3.pdf >) Kommentar: Washington, DC: Island Press/Center for Resource Economics. (Kapitel 1-2)
  10. Lights and shadows over the Recommendation on the Historic Urban Landscape: ‘managing change’ in Ballarat and Cuenca through a radical approach focused on values and authenticity Författare: Rey Pérez, Julia & González Martínez, Plácido (2018) [Lights and shadows over the Recommendation on the Historic Urban Landscape: ‘managing change’ in Ballarat and Cuenca through a radical approach focused on values and authenticity] (https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/13527258.2017.1362572) Kommentar: International Journal of Heritage Studies, 24(1), 101-116.
  11. Sources of Values in the Environmental Design Professions: The Case of Landscape Architecture Författare: Thompson, I. (2000a) [Sources of Values in the Environmental Design Professions: The Case of Landscape Architecture] (https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/713665888) Kommentar: Ethics, Place & Environment, 3(2), 203-219

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes The course is offered as a programme course: Landscape Architecture Programme - Uppsala, Cycle: Bachelor’s level (G2F)
Subject: Landscape Architecture Landscape Architecture
Course code: LK0350 Application code: SLU-20094 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Pace: 100%