New search
LK0383

Public space for children and youth

Kursen tar utgångspunkt i stadens utemiljö som utvecklingsmiljö för barn och unga. Du undersöker och tar del av hur urbana utemiljöer kan utvecklas och bli mer ändamålsenliga för att uppfylla kraven på en god bebyggd och hälsosam miljö för alla, och hur du i din yrkesutövning kan bidra till ändamålsenliga utemiljöer på barns och ungas villkor. Barns och ungas eget perspektiv på den fysiska miljön är centralt i kursen, liksom vad som gör vissa platser attraktiva, utvecklande och välbesökta - men inte andra.

Information from the course leader

Kursen startar med digitalt upprop den 16 januari. Därefter fem fysiska träffar (9 dagar) huvudsakligen i Uppsala utspridda under året med mellanliggande hemarbete. Kursen är uppdelad i två poänggivande moduler (vt 22 =10 hp, ht22 = 5 hp). Så snart den som fårr plats på kursen registrerat sig får du tillgång till kurshemsidan på Canvas.

Course evaluation

The course evaluation is now closed

LK0383-30214 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for LK0383

Academic year 2023/2024

Public space for children and youth (LK0383-30234)

2024-01-15 - 2024-10-31

Academic year 2021/2022

Public space for children and youth (LK0383-30283)

2022-01-17 - 2022-11-01

Academic year 2020/2021

Public space for children and youth (LK0383-30121)

2021-01-18 - 2021-11-01

Syllabus and other information

Litterature list

Listan kan komma att kompletteras under kursens gång.

Huvudlitteratur

Beckman, Mimmi (2018). Lek på riktigt. Om att sluta bygga lekplatser och börja skapa rikare lekmiljöer. En skrift om lekvärde för dig som ansvarar för barns lekmiljöer. Örebro kommun, oktober 2018.

Bishop, Kate, and Corkery, Linda (eds., (2017). Designing Cities with Children and Young People. Beyond Playgrounds and Skate Parks. Routledge, Taylor & Francis Group

Boverket (2015). Gör plats för barn och unga! En vägledning för planering, utformning och förvaltning av skolans och förskolans utemiljö. Boverket och Movium.

Boverket (2020). Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling. Kartläggning och analys. Boverket Rapport 2020:24.

Derr, Victoria, Chawla, Louise and Mintzer, Mara (2018). Placemaking with children and youth. Participatory Practices for Planning Sustainable Communities. NYUPRESS

Flannigan, Caileigh and Dietze, Beverlie (2017). Children, Outdoor Play, and loose parts. Journal of outdoor studies – Ideas from practice, Vol 42 No. 4, s. 53-60.

Gill, Tim (2021). What is child-friendly urban planning, and why does it matter?”. In Urban Playground. How Child-Friendly Planning and Design can save Cities. London: RIBA Publishing (Routledge), chapter 1-3.

Övrig litteratur inför seminarier, exkursioner och övningar

ARUP (2017). Cities Alive. Designing cities for urban childhoods, London.

Boverket (2015). Boverkets allmänna råd (2015:1) om friyta för lek och utevistelse vid fritidshem, förskolor, skolor eller liknande verksamhet. Boverkets författningssamling BFS 2015:1 FRI.

Hart, Roger (2020). “Stepping Back from 'The Ladder': Reflections on a Model of Participatory Work with Children”.

Kaime Atterhög, Wanjiku (2019). Social Inclusion and Empowerment in Urban Planning. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit. P. 42-47.

Kristensson, Eva (2016). ”Bostadsgården – en hotad lekmiljö när staden förtätas”. Kapitel i Märit Jansson och Åsa Klintborg Ahlklo (reds) Plats för lek: Svenska lekplatser förr och nu. Svensk Byggtjänst, sid 94-113.

Kylin, Maria, Åkerblom, Karin (2019). “Indicators for Children’s Built Environment”. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit. P. 48-53.

Mårtensson, Fredrika (2009). ”Lek i verklighetens utmarker”. I Mikael Jensen och Åsa Harvard (eds.) Leka för att lära. Utveckling, kognition och kultur. Lund: Studentlitteratur, s. 163-186.

Mintzer, Mara (2017). How kids can help design cities. TED-talk.

Nordström, Maria (2020). Barnkonsekvensanalyser I stadsplaneringen. Relaterat material till Boverket Rapport 2020:24 Barnkonventionen i fysisk planering och stadsutveckling. Kartläggning och analys.

Nordström, Maria, Nordin, Kerstin and Wales, Mark (2019). “Listen to the kids in Participatory Urban Planning”. In Uppsala Health Summit 2019 Post-Conference report Uppsala Health Summit, p. 14-18.

Outdoor Play and Learning (OPAL) (2021). The case for play in schools: A review of the literature

Uppsala Health Summit (2019). Post-conference report Healthy Urban Childhoods, Uppsala 8-9 October 2019.

Åkerblom, Petter (2019). “Bumps and scratches is a part of Growing Up”. In Uppsala Health Summit (2019). Post-conference report Healthy Urban Childhoods, p. 5-7.

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 74982 SEK Cycle: Master’s level (A1N)
Subject: Landscape Architecture Landscape Architecture
Course code: LK0383 Application code: SLU-30214 Location: Uppsala Distance course: Yes Language: Swedish Responsible department: Department of Urban and Rural Development Pace: 30%