Environmental Physics
Information from the course leader
Välkommen till biogeofysikkursen!
OBS: Använd kursens Time-edit-schema med försiktighet. Ev förändringar i kursschemat kommer troligen inte att märkas i Time-edit förrän efter ett tag. Ett aktuellt schema finns alltid på kurshemsidan (länkat från kursens Canvasrum)
Registrering
De flesta av er är antagna med villkor, eftersom ni ännu inte har påbörjat matematik/statistik som är behörighetsgrundande för kursen. Det innebär att ni inte kan registrera er själva på denna kurs – just nu. Enbart studenter som är antagna utan villkor kan självregistrera sig.
För att ni ska kunna registreras behöver ni alltså ha påbörjat kursen ”Grundläggande matematik och statistik för biologer” (eller läst matematik inom annan kurs) samt vara klara med kursdelen Geologi och hydrologi i grundkursen (eller läst annan geologi/hydrologi).
När vi fått information om att ni läser Grundläggande matematik och statistik för biologer kommer vi att ta bort villkoren för dem av er som uppfyller övriga behörighetskrav (utöver mattekravet). Därefter meddelar vi er att det går att registrera sig själv.
Upprop
Vi startar undervisningen på kursen med ett upprop måndagen den 21 Februari. Fredagen dessförinnan kan användas som förberedelsetid.
Om du inte kommer att närvara vid uppropet den 21 februari behöver du kontakta mig i förväg.
Kursmoment
Kursen innehåller föreläsningar, samt övningar som är obligatoriska. Om de görs klart på plats blir de godkända vid övningstillfället.
Flera av övningarna kommer att göras som gruppövningar för att ni ska få möjlighet att diskutera med andra studenter under övningen.
Kursbetyg
För godkänt på kursen krävs godkänd tenta och godkända övningar.
Canvas
Ni har alla fått en inbjudan till kursens Canvasrum. Om du inte har fått det - kontakta mig.
Vi kommer att använda Canvas (enbart) som informationskanal. Från Canvas kommer jag att länka till kurshemsidan där ni kan hitta Schema, betygskriterier, kursplan mm . Ni kan alltså nå allt ni behöver från kursens canvasrum.
Utgå från Startsidan i Canvasrummet, så kan ni nå alla länkar och flöden.
Litteraturen
Litteraturen består av ett litteraturkompendium samt ett övningskompendium .
Litteraturkompendiet är specialskrivet till kursen och ska läsas i sin helhet. Till varje föreläsning finns läsanvisningar (se sista sidan i schemat) som specificerar vilka sidor i kompendiet som tillhör respektive moment. Litteraturkompendiet sista sidor innehåller en lista över beteckningar som används i kursens ekvationer.
Litterturkompendiet kommer att läggas upp under "Litteratur" i kursens Canvasrum. Om någon av er föredrar ett tryckt kompendium - kontakta mig så ska jag försöka ordna så att några exemplar trycks. Jag behöver veta detta senast 31 januari för att vara säker på att kompendierna ska hinna tryckas i tid.
Övningskompendiet innehåller kursens övningar, en lista över viktiga formler, instuderingsfrågor samt några frågor att öva på. Övningskompendiet kommer att finnas tillgängligt under ”Litteratur” i Canvasrummet.
Schemat
Kursschemat finns på kurshemsidan som ni hittar via länk i Canvasrummet. Det uppdateras vid ev ändringar och den senaste versionen går alltid att nå via kurshemsidan (med länk från Canvas). Kursschemat på kurshemsidan innehåller mer information än Time-edit-schemat. Eventuella förändringar i schemat kommer inte heller att synas direkt i Time-edit (eftersom förändringar i Time-Edit kan ta lite tid).
I schemat finns vissa [gulmarkerade och kursiverade] beteckningar. De anger vilka matematiska samband som studenten bör sätta sig in i och förstås i samband med föreläsningen.
Biogeofysikschemat innehåller en del ”luft” för att ge tillfälle till att läsa kurslitteraturen. Varje vecka finns viss schemalagd inläsningstid (fredagar). Tid för inläsning finns också i samband med gruppvisa övningar, när enbart en grupp i taget har ett övningsmoment.
Frågor
För frågor kan ni vända er till mig.
Varmt välkomna till kursen!!!
Hälsar
Gunnel
gunnel.alvenas@slu.se
0722 – 16 49 55
Course evaluation
The course evaluation is now closed
MV0211-30167 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for MV0211
Academic year 2023/2024
Environmental Physics (MV0211-30367)
2024-02-15 - 2024-03-19
Academic year 2022/2023
Environmental Physics (MV0211-30079)
2023-02-16 - 2023-03-21
Academic year 2020/2021
Environmental Physics (MV0211-30248)
2021-02-18 - 2021-03-23
Academic year 2019/2020
Environmental Physics (MV0211-30196)
2020-02-20 - 2020-03-24
Academic year 2018/2019
Environmental Physics (MV0211-30105)
2019-02-21 - 2019-03-25
Academic year 2017/2018
Environmental Physics (MV0211-30032)
2018-02-12 - 2018-03-25
Syllabus and other information
Syllabus
MV0211 Environmental Physics, 7.5 Credits
BiogeofysikSubjects
Environmental Science Soil Science Soil science Environmental scienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 7.5 | 0201 |
Advanced study in the main field
First cycle, has less than 60 credits in first-cycle course/s as entry requirementsBachelor’s level (G1F)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
Previous knowledge equivalent to at least:- 2.5 ECTS in Mathematics, and
- either (1) 15 ECTS in Biology and 5 ECTS in Geology or Hydrology, or both; or (2) 15 ECTS in Soil Sciences, of which 5 ECTS in Geology or Hydrology, or both.
Objectives
The overall objective is to let the student acquire basic knowledge of physical, biological and chemical processes within the soil-plant-atmosphere system as well as their significance for the exchange of energy and water. After completion of the course the student should be able to:
understand and apply theories on the interactions of physical and biological mechanisms that determine the energy and water balance of the soil-plant-atmosphere system, in for instance forest and agricultural systems
explain the role of the vegetation in regulating the transport of water and energy between soil and atmosphere, and the processes regulating the exchange of water vapour, heat, and momentum of plant communities
explain how meteorological factors, management, and the properties of site and vegetation regulate the temporal dynamics of the energy and water balances in a vegetation stand.
Content
Physical and biological processes, which regulate transport and states within the soil-plant-atmosphere system are described and analyzed in lectures and compulsory exercises; emphasis is put on flow and storage of water and energy. The contents of the course are:
Climate at global, regional and local scale
Mechanisms regulating the exchange of water, heat and momentum between soil, vegetation and atmosphere
The role of vegetation in regulating water and energy transport
Evaporation from different kinds of vegetation cover
Water balance under different conditions of climate, water availability and land use
Flows of water and heat within the soil-plant-atmosphere system (local scale)
Radiation balance of the Earth
Radiation balance of vegetation
Temperature and heat flows in soil (including frost)
Relations between carbon and nitrogen dynamics, and water and heat dynamics
Perspective of the relationship between local-scale processes and global environmental phenomena, e.g., climate change.
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
Passed written exam and approved participation in compulsory parts of the course.
If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
For the assessment of an independent project (degree project), the examiner may also allow a student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Additional information
Previous knowledge equivalent to 5 ECTS in Plant Anatomy or Plant Physiology is recommended.Responsible department
Department of Soil and Environment
Cooperating departments:
Further information
Grading criteria
Betygskriterier för kursen Biogeofysik Våren 2021
|
Lärandemål 1
|
Lärandemål 2 |
Lärandemål 3 |
Område |
energi- och vattenbalanser, samspel mellan processer
|
vegetationens roll |
tidsdynamiken i energi- och vattenbalanser |
Betyg 3 |
-kunna redovisa hur samspelen mellan fysikaliska och biologiska mekanismer (processer) reglerar energi- och vattenbalanser i systemet mark-växt-atmosfär. -kunna utföra enkla tillämpningar |
-kunna förklara hur växtens egenskaper påverkar transport av vatten och energi mellan mark och atmosfär för ett antal typfall |
-kunna redogöra för hur samspelet mellan väder, skötsel, växtplats och växtegenskaper styr tidsdynamiken i växtens och markens energi- och vattenbalanser
|
Betyg 4 |
-Dito 3 -kunna analysera samspelen mellan processer och resonera om dynamiken utifrån dessa teorier
|
-Dito 3 -kunna tillämpa teorier för växtens funktioner och resonera om vatten- och energitransporter utifrån dessa teorier
|
-Dito 3 -kunna utvärdera hur förändringar av väderförhållanden påverkar tidsdynamiken i energi- och vattenbalanserna (t.ex. effekter av klimatförändring)
|
Betyg 5 |
-Dito 4 -kunna ge en helhetssyn av hur flöden av vatten och värme samspelar i olika skalor från minut till år och från fält till global skala -kunna utvärdera hur förändringar i meteorologiska variabler påverkar samspelen t.ex. effekter av klimatförändring |
-Dito 4 -kunna ge en helhetssyn av hur växtens funktioner styr transporter av vatten och energi i växtbestånd -uppvisa insikt om växtens betydelse för transporter i olika skalor från timme till år och från enskild växt till fält
|
-Dito 4 -kunna redogöra för möjligheter och begränsningar för tilllämpningar av teorier om hur väder påverkar energi- och vattenbalanser |
Dito betyder ”samma som”
Litterature list
- Biogeofysik - en introduktion Författare: Eckersten, m. fl. (Eds) ISBN: 2004 Kommentar: Kommer att kunna köpas på Servicecenter. Pris 210:-. Kompendiet kommer också att laddas upp på Canvas. Meddela om du vill köpa pappersvarianten. Upplagan är begränsad och de som anmält intresse måste kunna få tillgång till ett exemplar. Det finns dock en del extra exemplar.
Kompendiet har inte ändrats under de senaste 5-10 åren, så tidigare års kompendier går också bra att använda.
- Biogeofysik. Övningskompendium Författare: Alvenäs (Red) Kommentar: Övningskompendiet finns nedladdningsbart som fil på Canvas, under "Övningar".
Meddela i god tid om du önskar en tryckt variant av övningskompendiet, så beställer vi såna från tryckeriet. Innehållet är identiskt med "papperskompendiet" för 2020. Kompendiet har modifierats något sedan 2019.