New search
MV0224

Soil as plant habitat and plant knowledge 3

The soil is one of our most important nature assets, and the foundation for all vegetation. A wide knowledge and understanding for soil properties and functions is of great importance for all planning and land use.



The course consists of two modules – one covering soil science and one covering plants, which are connected through studies of different soils and plant communities and how they relate to one another.



In the soil part of the course you learn about the components of the soil, physical, chemical and biological processes and properties of the soil as well as geotechnical aspects. Focus is on natural soils.



In the plant part of the course you learn about building and function of the plant and its requirements of the habitat as well as further skill in identifying plant species.

Information from the course leader

Välkomna till kursen "Marken som växtplats och växtkännedom 3" (MV0224)!

Kursstart sker måndagen den 29/8 kl.10.15 i sal K.

Tisdagen den 30/8 är det exkursion. Vi kommer besöka olika platser i Uppsala (med buss). Guidning och information kommer delges i bussen, så egna transportmedel är inte tillåtna. Bussen avgår från Ultuna (bussparkeringen utanför kåren) 9.15. Kom i tid! Vi är åter på Ultuna cirka kl. 16. Vi kommer göra stopp för lunch i området runt Rektorsparken/Katedralskolan. Där får ni själva ordna med lunch, antingen på en restaurang i närheten, eller om ni hellre vill ha med er lunch och äta ute i parken. Vi kommer göra flera stopp och gå ut ur bussen, så ha kläder efter väder. Observera att exkursionen är obligatorisk.

Hälsningar,

Kursteamet, genom kursledare Helena Linefur

Course evaluation

The course evaluation is now closed

MV0224-10044 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for MV0224

Academic year 2023/2024

Soil as plant habitat and plant knowledge 3 (MV0224-10306)

2023-08-28 - 2023-10-30

Academic year 2021/2022

Soil as plant habitat and plant knowledge 3 (MV0224-10139)

2021-08-30 - 2021-11-01

Syllabus and other information

Grading criteria

Betyg 3 (godkänt)

Betyg 4

Betyg 5

Examination

Nivåer

Lärandemål 1

Redogöra för grundläggande markvetenskapliga begrepp och processer

Studenten kan redogöra för:

- markens egenskaper, processerna i marken samt förklara samspelet mellan dessa processer

Som för betyg 3, samt att studenten kan förklara och diskutera:

  • samspelet mellan markens egenskaper och processerna i marken

Som för betyg 4, samt att reflektera över vilken betydelse detta har för markanvändningen

Skriftlig tentamen

U, 3, 4, 5

Lärandemål 2

Översiktligt beskriva naturgivna jordar med avseende på kemiska, fysikaliska och biologiska egenskaper

Skriftlig tentamen

U, 3, 4, 5

Lärandemål 3

Tolka en markprofil-beskrivning

Studenten känner till hur man gör en markprofil-beskrivning och hur en sådan kan tolkas

-

-

Aktivt deltagande i obligatoriska övningar och redovisningar

U, G

Lärandemål 4

Utföra enkla tolkningar av markkemiska, markfysikaliska och markbiologiska analysdata för olika markanvändningar

Studenten kan tolka och utvärdera markprofildata och förstå vilken betydelse detta har för mark-användningen

-

-

Aktivt deltagande i obligatoriska övningar och redovisningar

U, G

Lärandemål 5

Redogöra för växternas byggnad, tillväxt och utveckling samt sambandet mellan byggnad och funktion

Studenten kan redogöra för växternas byggnad, tillväxt och utveckling samt sambandet mellan byggnad och funktion på ett sätt som visar på en förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Studenten kan redogöra för och diskutera växternas byggnad, tillväxt och utveckling samt sambandet mellan byggnad och funktion på ett sätt som visar en djupare förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Som för betyg 4, samt att studenten visar en analytisk förmåga när det gäller betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Skriftlig tentamen

U, 3, 4, 5

Lärandemål 6

Beskriva de ståndortsfaktorer som är av central betydelse för växters etablering, tillväxt och anpassningar

Studenten kan beskriva de ståndortsfaktorer som är av betydelse för växters etablering, tillväxt och anpassning på ett sätt som visar på förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Studenten kan beskriva och diskutera de ståndortsfaktorer som är av betydelse för växters etablering, tillväxt och anpassning på ett sätt som visar på en djupare förståelse och betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Som för betyg 4, samt att studenten visar en analytisk förmåga när det gäller betydelsen av detta för tillämpningen inom landskapsarkitekturens växthantering

Skriftlig tentamen

U, 3, 4, 5

Lärandemål 7

Känna till ett bassortiment av perenner (örtartade växter) för användning inom landskapsarkitekturen

Studenten kan identifiera och korrekt namnge 80 % av genomgångna perenner (örtartade växter)

-

-

Skriftlig tentamen (identifikation av perenner)

U, G

Specificering av krav på olika betygsnivåer

Det sammanlagda slutbetyget på kursen baseras på de olika deltentorna Växten, Markfysik samt Markkemi och markbiologi. Då delkursen Markfysik utgör 4 delkurspoäng, Markkemi och markbiologi 5 delkurspoäng, och Växten 3,5 delkurspoäng, väger de tre delkurserna olika tungt i slutbetyget. Delkursen Växtkännedom ger bara godkänt eller ej godkänt, och ingår därför inte i sammanvägningen för slutbetyget.

För bedömningen av slutbetyget används ett system där varje deltenta ger ett antal betygspoäng, vilka baseras på andelen av totalpoängen på respektive deltenta.

Delkurs: Växten

Delkurs: Markfysik

Delkurs: Markkemi och markbiologi

% av totalpoäng på tentan

Betygspoäng

% av totalpoäng på tentan

Betygspoäng

% av totalpoäng på tentan

Betygspoäng

90-100 %

42

90-100 %

48

90-100 %

60

80-90 %

35

80-90 %

40

80-90 %

50

70-80 %

31,5

70-80 %

36

70-80 %

45

60-70 %

28

60-70 %

32

60-70 %

40

<60%

0

<60%

0

<60%

0

Max betygspoäng för alla tre deltentor är: 42+48+60 = 150. För slutbetyg 3 krävs minst 60 % av den totala betygspoängen (90 p). För slutbetyg 4 krävs minst 75 % av den totala betygspoängen (112,5 p). För slutbetyg 5 krävs minst 85 % av den totala betygspoängen (127,5 p).

Slutbetyg

Total betygspoäng

5

127,5-150

4

112,5-127,5

3

90-112,5

U

<90

För slutbetyg på kursen MV0224 krävs:

  • Minst 60 % av totalpoängen på deltentorna i Markfysik, Markkemi och markbiologi respektive Växten.
  • Minst 80 % av totalpoängen på kursens del i identifikation av perenner (Växtkännedom).
  • Aktivt deltagande i obligatoriska kursmoment samt godkända redovisningar.

Litterature list

Litteratur markvetenskap: Markvetenskap för landskapsarkitekt- och landskapsingenjörsutbildningarna i Uppsala. Karin Blombäck, Sigrun Dahlin och Jan Eriksson.

Övningshäfte markvetenskap: Övningskompendium i markvetenskap

Litteratur Växten: Växtbiologi. Tom Ericsson.

Litteratur Växtkännedom: Perennkompendium samt Träd- och buskkompendium

Kursboken i markvetenskap, övningskompendiet i markvetenskap, perennkompendiet samt träd- och buskkompendiet kommer finnas tillgängliga digitalt på Canvas vid kursstart. Hör av er till kursledaren om ni önskar få tillgång till litteraturen i förväg.

Häftet Växtbiologi kommer kunna köpas i Servicecentret (Ulls hus).

Course facts

The course is offered as an independent course: No The course is offered as a programme course: Landscape Architecture Programme - Uppsala, Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 38060 SEK Cycle: Bachelor’s level (G1F)
Subject: Soil Science Biology Soil science Biology
Course code: MV0224 Application code: SLU-10044 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Soil and Environment Pace: 100%