New search
MX0133

Environmental assessment

The main aim of the course is to provide a fundamental understanding of the concept environmental assessment. This includes environmental monitoring, data evaluation, and analysis of results in relation to ecological and chemical processes. After completing the course, students should be able to explain how cycling of major constituents influences the environment, and how anthropogenic impact for these substances is separated from natural variation. The course will also demonstrate how environmental assessment programs are planned and implemented.

Information from the course leader

Välkommen till kursen!

På grund av pandemin kommer kursen år 2021 bli helt och hållet på distans.

All kursinformation kommer att finnas på kursens Canvas-sida. Ett preliminart schema (nära den slutgiltiga versionen) finns dock på denna webbsida.

Course evaluation

The course evaluation is now closed

MX0133-30235 - Course evaluation report

Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.

Additional course evaluations for MX0133

Academic year 2021/2022

Environmental assessment (MX0133-30156)

2022-01-17 - 2022-02-17

Academic year 2019/2020

Environmental assessment (MX0133-30290)

2020-01-20 - 2020-02-19

Academic year 2018/2019

Environmental assessment (MX0133-30160)

2019-01-21 - 2019-02-20

Syllabus and other information

Grading criteria

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

Betyg

3

4

5

1) Förklara vad miljöanalys innebär.

Studenten kan beskriva och exemplifiera vad miljöanalys innebär.

Studenten kan beskriva och exemplifiera de olika stegen i miljöanalyscykeln.

2) Redogöra för samhällets riktlinjer för miljöövervakning.

Studenten kan beskriva samhällets riktlinjer för miljöövervakning på ett översiktligt sätt.

Studenten kan förklara hur samhällets riktlinjer för miljöövervakning tillämpas.

3) Beskriva principen för hur ett miljöövervakningsprogram läggs upp.

Studenten kan beskriva principen för hur ett miljöövervaknings- program läggs upp.

Studenten kan genom exempel förklara hur ett miljöövervaknings- program läggs upp.

Studenten kan tillämpa principerna för hur miljöövervakningsprogram läggs upp.

4) Redogöra för hur antropogena utsläpp av främst kväve och svavel påverkar miljön och hur miljöanalys bedrivs för att studera deras miljöeffekter.

Studenten kan översiktligt beskriva hur antropogena utsläpp av föroreningar (främst N och S) påverkar miljön och hur miljöanalys bedrivs för att studera deras miljöeffekter.

Studenten kan exemplifiera hur antropogena utsläpp av olika föroreningar påverkar miljön och hur miljöanalys bedrivs för att studera miljöeffekterna av dem.

Studenten kan kritiskt diskutera miljöanalys i förhållande till miljöpåverkan av olika antropogena föroreningar.

5) Redogöra för hur biotiska index används inom miljöövervakningen.

Studenten kan beskriva och ge exempel på biotiska index och deras användning.

Studenten kan tillämpa biotiska index för att bedöma miljökvalitet.

Studenten kan diskutera för- och nackdelar med olika biotiska index inom miljöövervakningen.

Litterature list

  1. Litteratur Kommentar: All literatur kommer att vara artikar som kommer att finnas på kursens Canvas-sida.

Course facts

The course is offered as an independent course: Yes Tuition fee: Tuition fee only for non-EU/EEA/Switzerland citizens: 19027 SEK Cycle: G2F
Subject: Environmental Science Biology Biology
Course code: MX0133 Application code: SLU-30235 Location: Uppsala Distance course: No Language: Swedish Responsible department: Department of Aquatic Science and Assessment Pace: 100%