Environmental impact assessment and environmental communication – introduction
Information from the course leader
Hej och välkomna till kurs om miljöbedömning och miljökommunikation!
Just nu särskilt aktuell med sommarens och höstens stora mediefokus på konflikter kring skog och gruvverksamheter.
Kursstart
Tisdagen den 2 november kl 08.00 på Zoom.
Anslut till zoom via https://slu-se.zoom.us/j/66866490890
Passcode: 463180
(av)Registrering kurs
Registrera gärna att du vill ha din plats via studentwebben SLU - https://student.slu.se/
Närvaro kommer att tas vid tas vid kursstart. En student som uteblir från kursstart förlorar sin plats på kursen, om hen inte i förväg har meddelat mig giltiga skäl för att utebli från kursstarten. De studenter som antagits med särskilda villkor måste senast 2 nov uppvisa att de nu har behörighet.
För att kunna registrerad dig behöver du ha ett studentkonto på SLU. Om du inte tidigare studerat vid SLU så kan du läsa om det här https://student.slu.se/studier/nystudent/checklista/ (Flik: kvittera ut ditt studentkonto)
Zoom eller campus, inte hybrid
Schema med lokal och zoomlänkar finns på Canvas. Momenten kommer vara antingen på SLU campus eller via zoom. Det kommer alltså inte gå att delta online på moment som är schemalagda till campus. För att tillgodogöra sig kursen så rekommenderar jag starkt att delta på alla moment. Föreläsningspresentationer kommer att läggas upp på Canvas, men föreläsningar och övningar med mera kommer inte att spelas in.
Med vänlig hälsning!
Mari Kågström, kursledare
Course evaluation
The course evaluation is now closed
MX0136-20133 - Course evaluation report
Once the evaluation is closed, the course coordinator and student representative have 1 month to draft their comments. The comments will be published in the evaluation report.
Additional course evaluations for MX0136
Academic year 2023/2024
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20176)
2023-10-31 - 2023-11-30
Academic year 2022/2023
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20068)
2022-11-01 - 2022-12-01
Academic year 2020/2021
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20134)
2020-11-02 - 2020-12-02
Academic year 2019/2020
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20070)
2019-11-01 - 2019-12-03
Academic year 2018/2019
Environmental impact assessment and environmental communication – introduction (MX0136-20112)
2018-11-05 - 2018-12-09
Syllabus and other information
Syllabus
MX0136 Environmental impact assessment and environmental communication – introduction, 7.5 Credits
Miljökonsekvensbeskrivning och miljökommunikation – introduktionSubjects
Environmental Science Environmental scienceEducation cycle
Bachelor’s levelModules
Title | Credits | Code |
---|---|---|
Single module | 7.5 | 0201 |
Advanced study in the main field
First cycle, has only upper-secondary level entry requirementsBachelor’s level (G1N)
Grading scale
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.
Language
SwedishPrior knowledge
General entry requirements for higher education.Objectives
Content
Grading form
The grade requirements within the course grading system are set out in specific criteria. These criteria must be available by the course start at the latest.Formats and requirements for examination
- If a student has failed an examination, the examiner has the right to issue supplementary assignments. This applies if it is possible and there are grounds to do so.
- The examiner can provide an adapted assessment to students entitled to study support for students with disabilities following a decision by the university. Examiners may also issue an adapted examination or provide an alternative way for the students to take the exam.
- If this syllabus is withdrawn, SLU may introduce transitional provisions for examining students admitted based on this syllabus and who have not yet passed the course.
- For the examination of a degree project (independent project), the examiner may also allow the student to add supplemental information after the deadline for submission. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Other information
The right to participate in teaching and/or supervision only applies for the course instance the student was admitted to and registered on.
If there are special reasons, students are entitled to participate in components with compulsory attendance when the course is given again. Read more in the Education Planning and Administration Handbook.
Responsible department
Department of Urban and Rural Development
Further information
Grading criteria
Betygskriterier MX0136 2021
3 |
4 |
5 |
Studenten redogör för olika typer av planering och planeringsverktyg som styr miljö- och naturresurshantering samt redogör för syfte, formella krav och organisation i dessa typer av planering. |
Studenten diskuterar även styrkor och begränsningar med dessa verktyg. |
Studenten diskuterar även styrkor och begränsningar med dessa verktygs tillämpning i relation till de specifika förutsättningar som kan råda i ett visst fall. |
Studenten redogör för metoder för att beskriva miljökonsekvenser, utifrån de olika processelementen inom miljöbedömning och deras särskilda funktioner i planeringsprocessen. |
Studenten diskuterar även styrkor och begränsningar med dessa processelement. |
Studenten jämför och diskuterar kritiskt processelements styrkor och begränsningar i relation till i relation till de specifika förutsättningar som kan råda i ett visst fall. |
Studenten redogör för olika samhällsaktörers möjligheter, perspektiv och handlingar samt hur dessa påverkar miljö- och naturresurshanteringen. |
Studenten kan även redogöra för metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv. |
Studenten kan även kritiskt diskutera de metoder som används för att få kunskap om olika aktörers perspektiv och kan reflektera över dynamiken mellan olika aktörers handlande |
Studenten redogör för olika typer av kommunikationsprocesser samt förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering. |
Studenten redogör för olika typer av kommunikationsprocesser och kan illustrera dessa typer med exempel och fallstudier. Studenten redogör också för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och diskuterar i vilken utsträckning dessa förutsättningar är uppfyllda i ett konkret fall. |
Studenten redogör för olika typer av kommunikationsprocesser samt analyserar kommunikationsprocesser som uppträder i fallstudier med hjälp av teori. Studenten redogör också för förutsättningar för god kommunikation vid miljö- och naturresurshantering och diskuterar hur dessa förutsättningar kan uppnås i situationer med relevans för miljö- och naturresurshantering. |
Litterature list
- Miljöbedömningar enligt miljöbalken Författare: Ryegård, A. & Åkerskog, A. (2020). Studentlitteratur. Kommentar: Detta är huvudboken för miljöbedömning.
- Miljökommunikation, aktörssamverkan och processledning. Författare: Hallgren, L. & Ljung, M. (2005). Studentlitteratur. Kommentar: Detta är huvudboken för miljökommunikation.
- Övrig kurslitteratur Kommentar: Till kurslitteraturen tillkommer utdrag ur kursböcker, artiklar, videos och vägledningsmaterial som tillhandahålls på Canvas.